Eilen sitten Kasukkalan mäkivetokisat ja kausi pakettiin. Tehtyjen muutosten jälkeen vähän odottavin mielin kisaan. Matkalla radalle (n. 8 km) syyläri puklasi hieman nesteitä pihalle vaikka ajelin rauhallisesti, vain pari kunnon kiihdytystä asfaltilla tuli tehtyä. Epäilytti jopa kansipahvin kunto, mutta myöhemmin ei enää ongelmia esiintynyt. Taitaa olla aika uusia alkuperäinen syyläri, millä ikää jo komeat 67 vuotta.

Kisapaikalla sitten selvisi, että vedettävä kuorma on 3 ton. Tässä tapauksessa isohko tyhjä telikärry. Viime vuonna samassa kärryssä oli sentään n. motti hiekkaa! Jokaisella kilpailijalla käytössä 2 vetoa. Pudotin takaa rengaspaineet lukemaan 0.6 bar. ja ruuvasin bleedistä ahdot n.1.5. bar. Ensimmäinen veto ei mennyt ihan putkeen, kun karkasi rankan sutimisen seurauksena kierrokset heti rajoittajalle. Vaikka liikkeelle lähdin kolmosella, ei pitoa oikein löytynyt. Mutta vaihto neloselle ja ja käsikaasu pohjaan, niin rupesi maisema vaihtumaan. Rata kaartaa loivasti oikealle, joten ohjausjarruilla sitten himmailtiin maaliin asti. Keula pysyi nyt paremmin alhaalla, eli suolavesitäyttö kyllä paransi sitä ongelmaa. Aika 11.74 mikä siinä vaiheessa riitti piikkipaikalle.
Koska kaikki kuitenkin toimi ok. eikä lämpöongelmiakaan ollut, päätin vetää toisen vedon heti perään.
Päätin kuitenkin edelleen laskea rengaspaineita 0,4 baariin ja vastaavasti ahtopaineita nostaa näppituntumalla "jonkin verran". Liikkeelle sitten hieman varovaisemmalla kaasulla ja lähtö onnistuikin paremmin. Menohalujakin oli selvästi enemmän. Pian kuitenkin selvisi, että rengaspaineiden lisäpudotus oli virhe! Kulkine oli pirullinen hallita ja tuntui lähtevän lapasesta pokkoilemalla radan täydeltä! Niin kuin kuuluttajakin sanoi "toi kärryn sladissa mäelle". Videolla ei näytä oikein miltään, mutta ratissa tuntui melkoisen ikävältä, käsikaasu oli pohjassa koko ajan. Aika kuitenkin 11.62, mäki mentiin ylös koko ajan sutimalla.
Aika piti luokan ja koko kisan piikkipaikkaa pitkään, kunnes todella hyvin kulkeva Mersun OM352A koneinen Major Kouvolasta peittosi aikani n. 0.7 sekunnilla. Eli kakkospokaali kotiin! Kovasti oli yleisesti viimevuodesta ajat parantuneet, eli muutkin puuhailevat pajoillaan.
Ensi vuoteen pitäisi jotakin keksiä! Jotenkin tuntuu, että tehot kyllä jo nyt (melkein) riittää, pito ei. Nyt takana olevat 20-20 ristikudosrenkaat eivät varmasti ole paras mahdollinen ratkaisu. Vyörenkaat alhaisilla paineilla tuovat huomattavasti paremman pidon. Vaihdelaatikkoon on suunnitteilla ulkoisia vahvikkeita, epäilen kotelon kestävyyttä, en niinkään akseleiden. Tietysti konettakin voisi vähän kutitella, mutta sitten on ensimmäinen kohde H-profiilit, kansi ja pakosarja. Viinakin kiinnostaa..
