Proturbo  Autodiagnoosi

V70 2012 lämmityslaitteen puhallin

  • 166 Vastauksia
  • 62521 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #150 : 02.02.2024, 21:29:25 »
Tänäänpä vaihtelin puhaltimen. Heleppo homma! Ei tarvinnut mittaristoa irrottaa, puhallin lähti apparin jalkotilassa työkalulla kääntämällä irti ja uusi tilalle samalla tavalla. Eikä se mitenkään tiukasti ollut. Johdossa on varaa, sen saa irrotettua samalla kun puhallin irtoaa.

Sisäkierron läppähässäkän ruuvit on nettikirjoitusten ja videoitten mukaan näkymättömissä. Ja höpönlöpön, kaikki on näkyvissä ja helppo irrottaa.

Ei siis tosiaankaan ole mikään vaikea projekti, mitä täällä ja monella palstalla manataan.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3021
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #151 : 02.02.2024, 21:48:51 »
Joillekin kaikki on vaikeaa toisille ei, hyvä että onnistui. Noita kun vaihtanut niin toisissa kyllä istuu tukevasti kiinni että välillä joutuu työkalujakin oikomaan  ::)

Poissa InscriptionJussi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #152 : 02.02.2024, 22:01:12 »
No nyt tuli vaihdettua 2012 vuotiseen V/XC70 mallin Volvoon sisätilan puhallinmoottori ja loppui kitinä. Muutoin meni aikalailla tuon Volvoswedenin Youtube-ohjeen mukaan, mutta oleellinen ero oli tosiaan tässä faceliftissä, että mittariston takana oleva ilmastointikanava on videosta poiketen yhtenäinen, eikä sitä kautta saa tehdyksi tilaa samalla lailla moottorille pääsemiseksi. Merkkikorjaamolta siis kertoivat että työohjeen mukaan pitäisi tästä mallista purkaa kojelauta pois, kuten kuulemma joissain XC60 edellytetään myös.

Sain kuitenkin ratkaisevan vihjeen merkin omamekaanikolta että ovat onnistuneet irrottamaan lämppärin pistokkeen ja lukitusklipsin kuskin puolelta alakautta, koko kojelautaa purkamatta.

Seuraavaksi siis kaasupoljin irti kolmella mutterilla ja töpseli pois. Myös se pieni liimattu eristematon pala pois siitä lämmityslaitekompleksin kyljestä. Sitten selälleen maaten sinne kuskin jalkotilaan ja alkaa ujuttamaan vasenta kättä sieltä kaasupolkimen aukosta ylöspäin. Ja viimein kun alkaa tuntua että käsi on jumissa, vähän siellä esivastuksen yläpuolella alkaa tuntumaan läppärin moottorin perä tunnustelemalla.

Sieltä pääsee sitten ottamaan ja kytkemään sen pistokkeen, sekä painamaan sormella korin puolen lukitusklipsiä irroitusvaiheessa alaspäin. Omat sormeni eivät ylettyneet tunnustelemaan onko siellä se "katkenneen klipsin varmistuspultti" paikallaan, mutta pienellä peilillä sen pystyi varmistamaan ettei ollut.

Tällä menetelmällä ei tarvitse alkaa purkaa mittariston takaa mitään putkia tai toppauksia pois.

Koska uusi puhallin loksahti sen verran helposti paikoilleen pyöräyttäessä, verrattuna vanhan moottorin irroituksessa tarvittavaan voimaan, päätin varmistaa vielä endoskoopilla sieltä mittariston takaa ilmakanavien välistä, että kaikki hahlot ja lukitusklipsi ovat varmasti kunnolla paikallaan.

Moottorina käytin täysin alkuperäistä vastaavaa Behrin moottoria "AB 120 000P" / "8EW 351 040-461". Mahlen premium line. Hinta paikallisessa autovaraosaliikkeessä 275 eur. Vain FoMoCo:n merkki oli hiottu pois. Kaikki 18 puhallusnopeutta pelaavat kuten kuuluukin. Jäihän tuossa vielä asennuspalkkaa kun merkkikorjaamo pyysi 700 moottorista ja 800 työstä.

Mutta lopuksi täytyy kyllä todella ihmetellä, mitä on Volvon insinöörillä ollut mielessä sinä päivänä, kun on tuon puhallinmoottorin paikan keksinyt tähän mallisarjaan. :o Kuitenkin sellainen osa joka pitäisi olla ehkä hieman kätevämmin vaihdettavissa, kuten vanhemmissakin Volvoissa.

Myös raitisilmasuodatin on aiemmin Volvoissa ollut ennen moottoria, eikä sen jälkeen kuten tässä, niin onkopa ihme ettei puhallinmoottori kestä 150tkm enempää , kun saa syödä kaiken maantiepölyn ja sonnan... :idiot2:

Poissa pikkis60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #153 : 03.02.2024, 00:40:10 »
ei se sisäilmasuodatin vanhemmissakaan v70 ja s60 ole ennen puhallinta vaan sen jälkeen.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #154 : 03.02.2024, 08:07:59 »
Miksi se pistoke piti irrottaa niin hankalasti, kun johdossa on mittaa ottaa puhallin ensin irti ja sitten liitin?
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa volvika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #155 : 03.02.2024, 16:35:24 »
Näkyikös tämä puhallin jotenkin ulkopuolelta siitä pyyhkimen alla olevan muovin alla... Muistelen katselleeni niin (V60). Jos jossain on lyhyemmät johdot, niin kunhan moottoria on saanut vähän irtipäin, saisko pistoketta auki sitä kautta?

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #156 : 03.02.2024, 17:34:40 »
Näkyikös tämä puhallin jotenkin ulkopuolelta siitä pyyhkimen alla olevan muovin alla... Muistelen katselleeni niin (V60). Jos jossain on lyhyemmät johdot, niin kunhan moottoria on saanut vähän irtipäin, saisko pistoketta auki sitä kautta?

Kuten on jo aiemmin mainittu, puhallin pyöräytetään irti ja vedetään hieman ulospäin. Toisella kädellä pidetään puhallinta ja toisella kädellä sopii ottamaan liittimen irti.

Ei tarvitse tuulilasin alamuoveja irrotella. Toki näkyy se sieltä, mutta mitään konkreettista hyötyä irrotuksen suhteen ei ole sieltä tirkistellä
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa kari

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #157 : 03.09.2024, 09:07:37 »
Mulla oli liitin rikki. Paksu keltapunainen piuha oli ihan löysä liittimeen eikä se siksi kytkenyt kunnolla. Oireena oli, että puhallin meni täysin mykäksi, koska säädin ei saanut tarpeeksi virtaa.

Linkin säädin näyttää oikealta.

XC60 puhallin jäi täysille ,korjaantui etuvastuksennvaihdolla mutta nyt puhallin välillä lakkaa toimimasta muutaman minuutin jälkeen .Lähtee toimimaan auton uudelleen käynnistyksen jälkeen . Onko kuvassa oleva liitin se jonka kepu johto on ollut ongelmana . Entä jos liitin on kunnosa niin onko se sitten puhaltimen vaihto edessä ?

S70/XC60

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #158 : 03.09.2024, 10:33:54 »
Tuo liitin taisi minulla olla aikanaan vikana.

Kuulostaa kuitenkin hieman erilaiselta vialta, jos auton sammutus korjaa vian systemaattisesti. Kun on huono kytkentä, niin tarvitaan suurehko lämpötilamuutos, jotta tilanne muuttuu. Auton sammutus ennemminkin nollaa jotakin. Olisiko etuvastus maanantaikappale? Toki puhallinkin voi olla loppu, jos mittarissa on yli 300 tkm.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Busasnowman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi, www.busanistit.org
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #159 : 07.01.2025, 12:56:33 »
Nonnii pakkasta oli -25 ja puhallin rupesi tökkimään, siis kitisemään joillakin nopeuksilla (0-18?nopeusalue). S80 D5 2013 siis kyseessä.
Kun itse ei enää taivu noihin kojelaudan alla oleviin projekteihin niin...Olisiko Oulun seudulla ketään jota vaihtotyö kiinnostaisi yksityisenä tai firmana? Laittakaa vaikka yv:nä tietoa kiitos.
Ja minkä moottorin tilaan valmiiksi? HELLA 8EW 351 040-271 vaiko jonkin muun OE-laatuisen? Ja pitäisköhän se säädinkin vaihtaa samalla vaikka toimii??
Sinisellä sanottiin 1800€ hinnaksi puhallin+vaihtotyö  :nohnoh.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2025, 12:59:55 kirjoittanut Busasnowman »
S80 D5 A6 Summ. Polestar ja Hayabusa 2008
Exät 240 -84 ja -89, 940 -98, S80 2,4D -08.
Yhteensä 792kmh autolla,prätkällä ja suksilla :D

Paikalla Wollee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #160 : 11.01.2025, 19:20:46 »
Nonnii pakkasta oli -25 ja puhallin rupesi tökkimään, siis kitisemään joillakin nopeuksilla (0-18?nopeusalue). S80 D5 2013 siis kyseessä.
Kun itse ei enää taivu noihin kojelaudan alla oleviin projekteihin niin...Olisiko Oulun seudulla ketään jota vaihtotyö kiinnostaisi yksityisenä tai firmana? Laittakaa vaikka yv:nä tietoa kiitos.
Ja minkä moottorin tilaan valmiiksi? HELLA 8EW 351 040-271 vaiko jonkin muun OE-laatuisen? Ja pitäisköhän se säädinkin vaihtaa samalla vaikka toimii??
Sinisellä sanottiin 1800€ hinnaksi puhallin+vaihtotyö  :nohnoh.

Erittäin vahva suositus Mahle AB 120 000P puhaltimelle. Pitäisi olla alkuperäistä täysin vastaava tuote ja ymmärtääkseni Hella/Mahle/Behr on kaikki sama asia. Olikohan että nykyään puhutaan Mahlesta…?

Joka tapauksessa itse ostin ensin Valeon puhaltimen, koska merkistä hyviä kokemuksia sisäpuhaltimissa (mm. BMW:ssä oli alkuperäisenä Valeo). Asensin jo Valeon paikalleen ja tämä olikin väärän suuntaisilla siivillä varustettu laite. Siis toimi kyllä ja ääntä lähti mutta ilma ei liikkunut. Olikin malliin jossa kuljettaja oikealla puolella.
Laite oli tilattu eBay:sta ja tältä olisi toki voinut välttyä ottamalla tarkemmin asiasta selvän.

Itse vaihtotyö on kuitenkin sen verran työläs, että en suosittele muuta merkkiä kokeilemaan. Todella turhauttavaa vaihtaa puhallin useampaan kertaan. Toisena puhaltimena paikalleen meni itselläni juuri tuo mainittu puhallin ja hyvin on toiminut. Ei ole kitissyt, kuten parhaillaan jossain autossa uusikin puhallin on tehnyt.
Vaihtotyöhön tietysti työkalun tarvii niin kuin varmaan tiesitkin. Muilta osin uskon että onnistuu kyllä kaikilla korjaamoilla. Jos vaihdon on tehnyt aiemminkin niin tuskin kolmea tuntia pidempään menee. Oletan ettei kojelautaa pureta kiinnitysruuvin takia. Omassa S80 vm. 2012 ei ollut kiinnitysruuvia.

Poissa jrz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #161 : 12.01.2025, 19:37:49 »
Meidän V70 (2012) sai syyskuussa 2024 uuden puhaltimen. Ajettu oli yli 350 tkm. Toimi moitteetta 4 kk, mutta tällä viikolla mykistyi ajosta. Vaimo oli töistä lähtenyt lämpimällä autolla (webasto lämmittänyt 25 min) ja ehti melkein kotiin, kunnes puhallin sammui. Ei ole sen koommin käynnistynyt. Mistähän osaisi alkaa vikaa jäljittää ja miten? Vinkit olisi tarpeen.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #162 : 12.01.2025, 22:25:50 »
Meidän V70 (2012) sai syyskuussa 2024 uuden puhaltimen. Ajettu oli yli 350 tkm. Toimi moitteetta 4 kk, mutta tällä viikolla mykistyi ajosta. Vaimo oli töistä lähtenyt lämpimällä autolla (webasto lämmittänyt 25 min) ja ehti melkein kotiin, kunnes puhallin sammui. Ei ole sen koommin käynnistynyt. Mistähän osaisi alkaa vikaa jäljittää ja miten? Vinkit olisi tarpeen.
Etuvastus voi olla rikki, niitäkin joutuu jonkin verran vaihtamaan. Paikka on hieman ahdas kaasupolkimen vieressä, mutta virtaliittimen saa irti ja liittimestä kaksi napaa hypyttämällä(äkkiseltään en muista mitkä) suoran virran moottorille. Jollei pyöri, niin moottori takuuvaihtoon.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Busasnowman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi, www.busanistit.org
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #163 : 13.01.2025, 07:24:36 »
Erittäin vahva suositus Mahle AB 120 000P puhaltimelle. Pitäisi olla alkuperäistä täysin vastaava tuote ja ymmärtääkseni Hella/Mahle/Behr on kaikki sama asia. Olikohan että nykyään puhutaan Mahlesta…?

Joka tapauksessa itse ostin ensin Valeon puhaltimen, koska merkistä hyviä kokemuksia sisäpuhaltimissa (mm. BMW:ssä oli alkuperäisenä Valeo). Asensin jo Valeon paikalleen ja tämä olikin väärän suuntaisilla siivillä varustettu laite. Siis toimi kyllä ja ääntä lähti mutta ilma ei liikkunut. Olikin malliin jossa kuljettaja oikealla puolella.
Laite oli tilattu eBay:sta ja tältä olisi toki voinut välttyä ottamalla tarkemmin asiasta selvän.

Itse vaihtotyö on kuitenkin sen verran työläs, että en suosittele muuta merkkiä kokeilemaan. Todella turhauttavaa vaihtaa puhallin useampaan kertaan. Toisena puhaltimena paikalleen meni itselläni juuri tuo mainittu puhallin ja hyvin on toiminut. Ei ole kitissyt, kuten parhaillaan jossain autossa uusikin puhallin on tehnyt.
Vaihtotyöhön tietysti työkalun tarvii niin kuin varmaan tiesitkin. Muilta osin uskon että onnistuu kyllä kaikilla korjaamoilla. Jos vaihdon on tehnyt aiemminkin niin tuskin kolmea tuntia pidempään menee. Oletan ettei kojelautaa pureta kiinnitysruuvin takia. Omassa S80 vm. 2012 ei ollut kiinnitysruuvia.

Kiitos infosta. Pitää etsiä ko. puhallin jostakin ja sitten se vaihtaja.. :D
S80 D5 A6 Summ. Polestar ja Hayabusa 2008
Exät 240 -84 ja -89, 940 -98, S80 2,4D -08.
Yhteensä 792kmh autolla,prätkällä ja suksilla :D

Poissa jrz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #164 : 13.01.2025, 17:47:35 »
Etuvastus voi olla rikki, niitäkin joutuu jonkin verran vaihtamaan. Paikka on hieman ahdas kaasupolkimen vieressä, mutta virtaliittimen saa irti ja liittimestä kaksi napaa hypyttämällä(äkkiseltään en muista mitkä) suoran virran moottorille. Jollei pyöri, niin moottori takuuvaihtoon.
Jep. Tutkitaanpa.

EDIT. Päivitystä: Etuvastus oli rikkoontunut. Oli kuulemma vaihdettu samalla puhaltimen kanssa 4 kk sitten. Siniseltä alkueräisosa. Nyt vaihdettiin takuuseen. Mikälie rikkoi ja kaukankohan tämä kestää...
« Viimeksi muokattu: 14.01.2025, 16:40:36 kirjoittanut jrz »

 

Elekma  Autoracing