No nyt tuli vaihdettua 2012 vuotiseen V/XC70 mallin Volvoon sisätilan puhallinmoottori ja loppui kitinä. Muutoin meni aikalailla tuon Volvoswedenin Youtube-ohjeen mukaan, mutta oleellinen ero oli tosiaan tässä faceliftissä, että mittariston takana oleva ilmastointikanava on videosta poiketen yhtenäinen, eikä sitä kautta saa tehdyksi tilaa samalla lailla moottorille pääsemiseksi. Merkkikorjaamolta siis kertoivat että työohjeen mukaan pitäisi tästä mallista purkaa kojelauta pois, kuten kuulemma joissain XC60 edellytetään myös.
Sain kuitenkin ratkaisevan vihjeen merkin omamekaanikolta että ovat onnistuneet irrottamaan lämppärin pistokkeen ja lukitusklipsin kuskin puolelta alakautta, koko kojelautaa purkamatta.
Seuraavaksi siis kaasupoljin irti kolmella mutterilla ja töpseli pois. Myös se pieni liimattu eristematon pala pois siitä lämmityslaitekompleksin kyljestä. Sitten selälleen maaten sinne kuskin jalkotilaan ja alkaa ujuttamaan vasenta kättä sieltä kaasupolkimen aukosta ylöspäin. Ja viimein kun alkaa tuntua että käsi on jumissa, vähän siellä esivastuksen yläpuolella alkaa tuntumaan läppärin moottorin perä tunnustelemalla.
Sieltä pääsee sitten ottamaan ja kytkemään sen pistokkeen, sekä painamaan sormella korin puolen lukitusklipsiä irroitusvaiheessa alaspäin. Omat sormeni eivät ylettyneet tunnustelemaan onko siellä se "katkenneen klipsin varmistuspultti" paikallaan, mutta pienellä peilillä sen pystyi varmistamaan ettei ollut.
Tällä menetelmällä ei tarvitse alkaa purkaa mittariston takaa mitään putkia tai toppauksia pois.
Koska uusi puhallin loksahti sen verran helposti paikoilleen pyöräyttäessä, verrattuna vanhan moottorin irroituksessa tarvittavaan voimaan, päätin varmistaa vielä endoskoopilla sieltä mittariston takaa ilmakanavien välistä, että kaikki hahlot ja lukitusklipsi ovat varmasti kunnolla paikallaan.
Moottorina käytin täysin alkuperäistä vastaavaa Behrin moottoria "AB 120 000P" / "8EW 351 040-461". Mahlen premium line. Hinta paikallisessa autovaraosaliikkeessä 275 eur. Vain FoMoCo:n merkki oli hiottu pois. Kaikki 18 puhallusnopeutta pelaavat kuten kuuluukin. Jäihän tuossa vielä asennuspalkkaa kun merkkikorjaamo pyysi 700 moottorista ja 800 työstä.
Mutta lopuksi täytyy kyllä todella ihmetellä, mitä on Volvon insinöörillä ollut mielessä sinä päivänä, kun on tuon puhallinmoottorin paikan keksinyt tähän mallisarjaan.

Kuitenkin sellainen osa joka pitäisi olla ehkä hieman kätevämmin vaihdettavissa, kuten vanhemmissakin Volvoissa.
Myös raitisilmasuodatin on aiemmin Volvoissa ollut ennen moottoria, eikä sen jälkeen kuten tässä, niin onkopa ihme ettei puhallinmoottori kestä 150tkm enempää , kun saa syödä kaiken maantiepölyn ja sonnan...
