Hieman sunnuntain puolelle meni paluu Botnialta. Siellä ilmeni kaikenlaista pientä laittoa, mutta perustaltaan kone pelas hyvin ja alustakin toimii. Helkutin liukasta vaan oli takarenkaiden osalta jos rata oli yhtään märkä

Ensinnäkin tuli todettua, etteivät Yellowstuffit toimi alkuunkaan ainakaan vakiolevyjen kanssa. Vähän lämpöä ja pito häviää. Vaihdoin eteen vanhat DS3000 ja toimivat hienosti. Connyn kanssa juttelin asiasta ja ilmeni, että sillä on V40:ssä myös Yellowstuffit eikä samanlaista ongelmaa ole vaan jarrut pitävät hyvin. Voisiko olla vaikutusta, että käytössä on uritetut jarrulevyt?
Jarrujen jäähdytys vaan on huonontunut sisälokarien peittäessä puskurin kiinnikerautojen kautta tulevan ilman reitin ja peltivanteiden myötä. Arviolta 6-7 kierroksen kohdalla alkaa jarruneste kiehumaan ja vaatii 2-3 rauhallista kierrosta jäähdyttelyyn jolloin tuntuma palautuu. Helppo verrata viime vuoteen jolloin sää oli samankaltainen ja pystyi ajamaan kymmenenkin kierrosta ja yhden rauhallisen, eikä neste keittänyt. Enshätään teen reiät sisälokareihin ilmaa varten ja vaihdan uudet nesteet.
Joku(kuka tunnistaa itsensä?) sanoi varikolla konehuonetta tutkaillessa, että yksi pakosarjan pultti on tippumaisillaan. Takimmainen pultti oli tullut vähän yli puoliksi ulos ja siitä yksi eteenpäin oli hieman löystynyt. Muut sekä alarivissä olevat mutterit olivat tiukassa. Ensimmäinen kerta kun itselle tulee vastaan vaparisarjassa pulttien/mutterien löystymistä. Tarkkailtava tilannetta.
Toinen ilmanputsareista tuli tuhottua, koska bensaletkua kiskon päästä lyhentäessä otin ne irti ja jotain siinä sitten hömmäillessä jäivät koneen päälle. Se sitten suoritti radalla siirtymän pakosarjan väliin ja poltti itsensä. Vanhat putsarit jätin varastoon, joten pestävä toinen ja laitettava tilalle. Pidempäänkin olis voinut odotella radan kuivumista, jotta ois päässyt kunnolla koittamaan kuivalla, mutta tuli huomattua, että bensakisko vuotaa etummaisen kiinnikepisteen kohdalta. Lorottamalla ja kaikki suoraan alaspäin eikä onneksi edes startin päälle. Paluumatkalla siihen saatiin korjaus kun Hauting ystävällisesti juotti hopealla umpeen. Juottamista varten kiskoa irrottaessa katselin, että on tullut kiristettyä tuet huolimattomasti ja etummainen on vääntänyt kiskon kiinnikettä. Siinähän se syykin on murtumiseen.
Samalla tuli huomattua syy oikealta puolen joutokäynnillä kuuluvaan kolkotteluun jonka luulin tulevan pakoputkesta. Koneen vinotuen pultti on korkannut kannesta. Eipä tosin voi odottaa ihmeitä M8 pultin kierteen kestolta kun kone 242:ssakin ollessaan teki välillä aika voimakkaita vastapotkuja startatessa. M10 kierrettä tilalle, eiköhän tilanne korjaannu taas.
Lukko on jo jonkun aikaa kolkottanut paikaltaan lähtiessä tiukoissa käännöksissä jos vetoa on yhtään päällä. Uretaanihelojen vaihdon jälkeen hiljaisessa vauhdissa terävästi vetoa pumppaillessa saa kuulumaan kolahduksen myös. Muutoin toimii kuten pitää eikä mölyä. Radalla käynnin jälkeen tuntuu että mölyäminen tiukoissa käännöksissä lisääntyi.
Arviolta ajoa tuli 820km plus radalla pyörimiset, pari kertaa kirjaimellisestikin. Kulutus rauhallisella menomatkalla oli noin 11,4l/100km. Rata-ajelu ja osa paluumatkasta vuotavalla kiskolla tuotti kulutukseksi vaivaiset 22l/100km

Loput paluumatkasta on vielä mittaamatta. Aika paljon tuntuu vaikuttavan 5-10 astetta viileämpi ulkoilma sekä kosteuden lisääntyminen koneen vetoon.
Jotain incaria on märältä, tullee näkyville kunhan saa ite ensin kateltua ja saksittua.