RallyBaron  Samppasport

TopiK:n 940 Turbo -98

  • 20 Vastauksia
  • 8268 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
TopiK:n 940 Turbo -98
« : 20.02.2016, 17:56:55 »
Tekniikka 2017


- B230ft
     - lastutettu, ahdot 1.1bar
     - Uudet tiivisteet
     - uudet laakerit ja männänrenkaat
     - h-profiiliveivit arp pulteilla
- aw71L Rankalla shiftkitillä
- Detroit truetrack -588 lukkoperä

Varusteet:

- Sähkölasit
- Sähköpeilit
- Automaaatti ilmastointi
- Plx laajakaista
- ahtopainemittari
- Digitaalinen volttimittari

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Elikäs tuli hairahduttua ja ostin taas tuollaisen 940 turbon, Autohan on lähes viimesiä -97 valmistuneita 940 volvoja. Kyseinen laitos on varustettu b230ft koneella ja luotettavalla aw71l laatikolla, näiden seurana perästä löytyy se mukavan toiminnan omaava G80 lukko. Seuraavana kuva autosta ostokunnossa:



Seuraavaksihan autoon oli saatava parempaa alustaa, kun vanhat iskarit alkoivat olemaan jo ehtoo puolella, asian korjaukseksi kävin tilailemassa Fixukselta bilsteinin luettelon numeroiden mukaan B8 iskarit.
Kyseiset iskarit asennettiin alle uusien yläpään laakereiden ja jousien kanssa,samalla tuli myös camber modattua yläpäitä. Jousiksi eteen valikoitui 940 orkkikset noin pari kierrosta lyhyempänä, taakse taas 240 kuormat, vähän päälle 2 kierrosta lyhennettynä. Tällä alustalla auton asento asettui kuvat mukaisesti:



Seuraavaksi sitten vaihdelaatikon ylimääräinen luistattaminen alkoi ottamaan hermoon, minkä vuoksi laatikkoon tuli tehtyä Accumodi. Nyt on vaihdot ihan tarpeeksi ripeät, ja muutenki aw alkoi toimimaan kuten vaihdelaatikon kuuluukin. :) Kun aski oli paikallaan, ja pääsi koeajamaan, osoittautui että täytyy saada myös lisämittareita kabiiniin, siispä ostoon lähti ahtopainemittari sekä plx:än laajakaista lambda.
Muitten muutosten lisäksi tuli hetken mielijohteesta ostettua autoa varten 960 ovenkahvat, sekä helmamuovit ja takaluukun pikku lippa, jos ne sais vaikka kesempänä asenneltua paikoilleen.
Laitetaan vielä loppuun muutama kuva läjän nyky kunnosta:









« Viimeksi muokattu: 11.02.2017, 21:10:39 kirjoittanut TopiK »
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: TopiK:n 940 Turbo -97
« Vastaus #1 : 20.02.2016, 20:31:25 »
Täähän on kuitenkin 1998 vuosimallia koska vin-koodissa on W.
Millaset kesävanne suunnitelmat?

Poissa TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: TopiK:n 940 Turbo -97
« Vastaus #2 : 20.02.2016, 20:59:16 »
Täähän on kuitenkin 1998 vuosimallia koska vin-koodissa on W.
Millaset kesävanne suunnitelmat?
Kyllähän tämä niitä viimesiä classic varusteltuja on, ja käyttöönotto on ollut loppuvuodesta -97.  :)
Ja kyllähän siihen jotain kivaa vannetta olis alle keksittävä, mutta aikasen huonosti tuntuu olevan mieleisiä tällä hetkellä tarjolla. :(
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: TopiK:n 940 Turbo -97
« Vastaus #3 : 20.02.2016, 21:01:37 »
No muuta se tonne otsikkoon ku häiritsee!  :)

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: TopiK:n 940 Turbo -97
« Vastaus #4 : 20.02.2016, 21:07:24 »
hieno väri! ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: TopiK:n 940 Turbo -97
« Vastaus #5 : 20.02.2016, 23:24:55 »
No muuta se tonne otsikkoon ku häiritsee!  :)
Ei pysty, kun auton laseissakin lukee 97, samoin kuin papereissa..  :D

hieno väri! ;)

Onhan se ihan nätti väri, tais sulla olla saman värinen.  ;)
« Viimeksi muokattu: 20.02.2016, 23:26:28 kirjoittanut TopiK »
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: TopiK:n 940 Turbo -97
« Vastaus #6 : 21.02.2016, 10:13:43 »
Ei pysty, kun auton laseissakin lukee 97, samoin kuin papereissa..  :D

Onhan se ihan nätti väri, tais sulla olla saman värinen.  ;)
on kyllä värinumero 428 ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: TopiK:n 940 Turbo -97
« Vastaus #7 : 26.02.2016, 20:55:33 »
Siisti peli, mutta nuo kalvot sais joko poistaa kokonaan tai asentaa uudet. Ikävästi haalistuneet.  ;)
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: TopiK:n 940 Turbo -97
« Vastaus #8 : 27.02.2016, 08:22:48 »
Siisti peli, mutta nuo kalvot sais joko poistaa kokonaan tai asentaa uudet. Ikävästi haalistuneet.  ;)
Tuo kalvojen vaihto operaatio on aloitettu jo marraskuussa takalasin osalta, mutta tarvitsi ajaa vara autona tällä, niin jäi sitten muut repimättä.  :-\ Tosin tuo kalvokin on harvinaisen kettumaista poistettavaa, kun on jo niin pahasti palanut UV-valossa vuosien aikana, kalvohan irtoaa lasista vähintään tuhantena palana. :D Tarkoituksena oli alkujaan vetää kaikkiin sivulaseihin ja takakontin lasiin 50% 3M kalvo, joka on vaan sellainen sävykalvo.  ;)
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Poissa Arska F

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 401
  • Sen ei tarvii edes kulkee, mut pysähdyttävä on...
Vs: TopiK:n 940 Turbo -97
« Vastaus #9 : 27.02.2016, 08:59:53 »
... kalvohan irtoaa lasista vähintään tuhantena palana.

Irroitukseen pari pikkuvinkkiä:
-kuumailmapuhallin, varovasti lämpöä kalvoon, pehmentää liimaa, helpottaa irtoamista
-keraamisen liesitason puhdistukseen käytettävä veitsi (saa vaikka gigantista/prismasta yms.)
-liimanjämät irtoaa paineilmajarrujen jäänestolla...
S80II, 2.0 D4.
V70 Mk2 2,4 Classic, aut.

Entiset omat ja taloudessa pyörineet: Viis Toipotaa, kolme Hitlerinkostoo, S40 1.6 woimakoneella, V70 Mk1 2.4 ja V70 Mk3 2.5T...

Poissa TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: TopiK:n 940 Turbo -97
« Vastaus #10 : 09.03.2016, 11:56:47 »
Noniin, nyt on vihdosta viimein saatu kalvot revittyä pois, kaikkein parhaimmaksi työvälineeksi osoittautui ihan perus mattopuukonterä, jolla sitten kaavittiin kalvot pois lasin pinnasta. :) Lopuksi sitten vielä liima jäämien pesu tinnerillä, fairyvedellä ja ikkunan puhdistus aineella. Laitetaan vielä kuva onnistuneesta lopputuloksesta, näillä näkymin lasit jää ilman tummennuksia, erotutaanpa ainakin joukosta. :D



Veljeltä löyty varastoista yksi kappale noita foorumi tarrojakin, niin liimasi sen sitten huvikseen tuonne takalasiin, eihän se sieltä oikein mihinkään näy, mutta onpahan kumminki. :)



Lisäksi samainen velipoika sovitteli vanteita alle, tosin ilman speicereitä, kun ei semmosia ollut, vaatisi melkein 25mm lätyn että mahtuis pyörimään. Tosin silloin pitäs myös lokarin kantit vääntää sisään.  :-\



Jostain pitäisi myös löytää apparin puolen etu- ja takaovi, mieluiten 428 värikoodilla, niin ei tarvi ihan ympäriinsä ovia uudelleen maalata, vaikka suunnitelmissa onkin ollut maalata koko auto uudelleen.
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Poissa JoriK

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
Vs: TopiK:n 940 Turbo -97
« Vastaus #11 : 16.03.2016, 18:07:42 »
Otin huvikseni tästä pari ulkokuvaa nyt ilman tummennuskalvoja kun niin hieno oli kelikin  8)






Entisiä: Volvo 242 -80, Volvo 245 -82 ,Volvo 740 limousine -88, Volvo 940 -95, Volvo 940 -98, Volvo 940 -98, Volvo V70R AWD -98, Volvo V70R awd ¨laserblue¨-00,Volvo V70 D5 -05, Volvo V70 2.5T - 05, Volvo V70 D5 AWD -06, Volvo XC90 D5 AWD -07, Volvo V70 D4 AWD -13, Volvo V70 D5 AWD ¨polestar¨-15, Volvo V60 D5 AWD "polestar" -15, Volvo S80 D5 AWD Executive - 14, Volvo V70 D5 AWD summum - 14, Volvo V70 D5 AWD -10, Volvo V60 T8 AWD R-Design -20, Volvo V60 T6 AWD LR -23
Nykyään:  Volvo S80 D5 AWD Inscription -15 / Volvo XC60 D5 AWD R-Design-14 / Volvo 940 -92

Poissa TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: TopiK:n 940 Turbo -98 "pientä pintaremonttia"
« Vastaus #12 : 02.06.2016, 12:53:03 »
Eipä ole tännekkään tullut hetkeen kirjoteltua, mutta autolle on kyllä tapahtunut pieniä muutoksia, joista kuvat lopussa kertokoon enemmän.

Elikkäs autoa on nyt vähän purettu ja hitsailtu ruostepaikkoja poies. Vielä olis tuulilasin yläreuna hitsailematta, mutta tuulilasin sentään sain jo ehjänä irroitettua. Auton väri tulee vaihtumaan Volvon 019 väriin, jota onkin ostettuna "ruisku valmista" maalia viitisen litraa.. :D Lisäksi keula vaihtuu 960 fl keulaksi ja jotta tämäkään vaihto ei olis liian helppo on lokaritkin pitänyt parsia oikein kunnolla ensin kasaan
Takapuskuri on myös peräisin samaisesta facelift 960:stä. Myös kontin päälle on hankittuna volvon alkuperäinen vanhan mallin spoileri, ja helmojen päälle tulee 960 muovihelmat.
Autohan oli ensin tarkoitus saada valmiiksi kesämiittiin mennessä, mutta alkaa kyllä jo näyttämään siltä että ei millään ehdi, kun ei autoa pääse tekemään kuin viikonloppuisin. :/ Mutta eiköhän se kumminkin vielä loppu kesästä ole taas liikenteessä. :)





















Kaikki kuvat koritöistä löytyy jatkossa Täältä
« Viimeksi muokattu: 02.06.2016, 12:58:37 kirjoittanut TopiK »
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Poissa TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: TopiK:n 940 Turbo -98
« Vastaus #13 : 12.06.2016, 21:54:11 »
Taas on hommat hieman edenneet, lauantaina aloitettiin keulan pois purkamisella ja hiottiin helmoista hitsaus saumat rälläkällä matalaksi. Hommaa jatkettiin sujuvasti hiomalla toisenkin puolen helma, jonka  jälkeen kittailin hitsatun helman muotoonsa. Seuraavaksi saikin sitten hioa ovia niin ulko kuin sisäpuolelta maalaus kuntoon, kuskin oveen joutui pientä kittaus toimenpidettä suorittamaan, kun se oli jossain vaiheessa elämäänsä kopautettu johonkin, ja siitä oli tullut noin kymmenen senttiä pitkä lommo. Lauantai iltana saatiinkin sitten hiottua ovenvälit ja tuulilasin yläosa, (joka olikin vain kiveniskuista ruostunut ulkopuolelta) joten ei muuta kuin pohjamaalia niskaan.  :)







Sunnuntaina hommia jatkettiin teippailemalla autosta oviaukkoja umpeen sekä ovien sisäosien ja lasien suojauksilla. Tämän jälkeen päästiinkin sitten hiomaan pohjamaalia ja karhentamaan ehjää pintoja karhunkielellä pintamaalin vetoa varten. :) Maalit vedettiin sitten iltapäivästä ovien väliin jääviin osiin, ja illalla vielä poisteltiin suojaukset, ettei teipit jämähdä maalin kanssa kiinni. :)









Ensi viikonloppuna sitten taas jatketaan... :D
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Poissa TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: TopiK:n 940 Turbo -98
« Vastaus #14 : 28.06.2016, 18:05:47 »
Ja onhan sitä tullut jatkettua, ensin hiukan pohjamaalailtiin näkyviä pelti kohtia, jonka jälkeen vesihiottiin koko lotjake, nyt auto onkin sitten uudessa maalissa odottelemassa, että saadaan kaikki pisteosat maaliin, ja auto kasaan sekä ruoste suojattua.. :D Maalipinnasta ei tullut mikään kaikkein parhain, mutta kaippa se nyt ainakin jollain tasolla välttää, ainakin autolla nyt uskaltaa ajella tuolla muun liikenteen seassa. :D







Näköjään tuli kuvattua auto tuolla ulkonakin vain toiselta puolelta.. :idiot2:

Noh, seuraavaksi homma siis jatkuu 960 ovenkahvojen, kylkilistojen, peilien, kattokaiteiden,ym maalaamisella, saapahan nähdä jos auto olisi ajokunnossa heinäkuussa, kun on ekaa kertaa oikein kesälomakin.  :o
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

 

Kulkukoira  Proturbo