RallyBaron  Samppasport

XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa

• 38 Vastauksia
  • 11202 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 855 TDI

• De Luxe
  • *
Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
« Vastaus #15 : 04.06.2016, 14:08:22 »
Omasta -08 V70:stä loppui lievä tutina kanssa, kun hieman kostea mutta katsastuksen iskaritestin mukaan toimiva nivomat-iskari vaihtui kuivaan.
Volvo V70 D5 AWD M6 -08
Volvo 244 GL -77, B21E + BW35

Poissa Ribbe

• Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
« Vastaus #16 : 05.06.2016, 10:02:06 »
Itselläkin on S80 välillä tutinaa. Takapäässä on huollon mukaan menossa etumainen tukivarsi. Ja kerran yks huoltomies katsoi että etuiskari olisi ihan vähän märkä :'(. Ei ihan kokeilun takia viitsi 4C iskareita vaihtaa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa mulugren

• Turbo
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
« Vastaus #17 : 08.06.2016, 21:46:39 »
Minulla ei takaiskarien vaihdolla ollut mitään vaikutusta tutinoihin. Vai onko tuossa nyt sitten väärät iskarit, mistäpä tuon tietää. Toinen vaihdetuista hajosi alle vuodessa ja vaihtui uuteen. Sitäkään ei kyllä ratin takana huomannut mitenkään.

Veikkaan et huonot iskarit ei ole varsinainen syy vaan vain yksi lenkki ketjussa. Jotkut ovat vaihtaneet iskareita, tukivarsia ja napoja myöten kaikki ja tutina ei vaan lakkaa
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Haippu

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #18 : 09.06.2016, 18:49:58 »
Onkohan tarkistettu/putsattu jarrulevyn ja vanteen väliset tasopinnat renkaanvaihdon yhteydessä, ettei ole ajan kanssa kertynyt ruostetta/likaa, joka aiheuttaisi sen ettei vanne ole suorassa napaan nähden. Ja jos jarrulevy olisi ollut irti, onko navan ja levyn väliset tasopinnat puhtaat. Jos auto on nosturilla voisi pyöritellä renkaita ja koittaa mittailla heittoa, varsinkin sivusuunnassa tässä tapauksessa, kun kerran kumeja on jo vaihdeltu.

Tietysti lika kerääntyy yleensä tasaisesti tasopintoihin, jolloin ongelmaa ei välttämättä synny, mutta kannattanee nyt tämäkin asia huomioida, ainakin jos renkaita/jarrulevyjä irrottelee.

Poissa mulugren

• Turbo
« Vastaus #19 : 09.06.2016, 22:29:58 »
kyllä minulla ainakin on pinnat puhtaat. Nehän kannattaa aina renkaanvaihdossakin tsekata. Eteen on uusittu navatkin jolloin navan&levynkin liitos tuli taatusti puhtaaksi. Sitä vähän epäilen nyt että mahtaako tarvikelevyt ruostuessaan jotenkin istua epäkeskeisesti napaan. Minusta sovite oli kyllä ok mutta eipä se (kai) hirveitä tartte niin tutajaa.

Poissa Haippu

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #20 : 10.06.2016, 00:01:54 »
Jos asennettaessa oli puhtaat kartiopinnat niin eiköhän se riitä.

Poissa volvoville

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #21 : 30.06.2016, 12:38:40 »
Piti ihan tänne kirjautua kun oli V70 D4 vm14 tutinaa/tärinää sekä ohjaupyörässä että penkissä tuntuen. Ehdin jo pelästyä että noinko on kallista korjattavaa tiedossa... Mutta sitten tein ihan perusasiat

1. vanteiden puhtaus (oli puhtaat)
2. renkaiden tasapainotus (kunnollinen rengasliike)
3. rengaspaineiden palautus suosituksiin (oli jotkut ecopaineet...)

ja takapuolituntumalla arvoiden suurinpiirtein 98,72% tärinöistä/värinöistä katosi  ja kyyti taas mukavaa  8)

Että näköjään kannattaa ainakin kokeilla näitä edullisia vaihtoehtoja ensin  :)
V70 D4 -14

Poissa Haippu

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #22 : 01.07.2016, 14:48:14 »
Rengaspaineilla on merkitystä tärinöihin. Kannattaa hommata tarkka rengaspainemittari, mulla on vanha mutta loogisia lukemia näyttävä Bilteman mittari, jolla olen säädellyt vuosia. Hakee itselle sopivat paineet, ettei täristä (liikaa painetta) eikä kuluta rengasta reunoista (liian pienet paineet) Yleensä olen hieman valmistajan suosituksia suurempia paineita käyttänyt Volvoissani.

Poissa mulugren

• Turbo
« Vastaus #23 : 03.07.2016, 17:39:27 »
Mutta kun minulla (kuten monella muullakin) ratti ei tärise vaan tutina tuntuu vain penkissä. Renkaat on tasapainotettu ja uusittukin mutta tutina vaan pysyy. Renkaiden epätasapaino yleensä oireilee niin selvästi (ratin tärinät jne) että osaa heti sanoa missä vika.

On kyllä todella kauan siitä kun viimeksi piti renkaat uudelleen tasapainottaa tärinöiden takia. Kesärenkaat on mulla perinteisesti kestäny kaks kesää eikä todellakaan ole siinä välillä tarttenu tasapainottaa. Silloin kun oli tuhannen ruosteisia peltivanteita ja niitä vanteen reunaan vasaralla paukutettavia "puntteja" niin niitä saattoi lentää pusikkoon ja alkoi ratti vispaamaan jne. Olen vasta näissä Volvo hommissa eka kerran kuullut siitäkin että vanteen sisäpuolen kura voi alkaa tärisyttämään. Ikinä ole niitä pessyt. No nyt sitten kerran pesin (oli aika paksu kurakerros) niin ei yhtään mitään vaikutusta :) Kura oli tasaisena kerroksena tietystikin niin mitenpä se mitään siellä tärisyttelee

Poissa Haippu

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #24 : 03.07.2016, 18:41:30 »
Rengaspaineet ja tasapainotus on oikeastaan eri asioita. Eli sinunkin kannattaa kokeilla madaltaa rengaspaineita ja kokeilla sitten vaikutusta, jos siis paineet on laitettu yläkanttiin. Ja takanahan paineita vähemmän normiajossa. Rengasliikkeet laittavat useimmiten kovempia paineita kuin olisi tarvis. Lisäksi itse huomasin aiemmissa Bridgestonen renkaissa sen, että paineita oli laskettava enemmänkin, koska runko on sivuilta melko jäykkä. Muuten oli ikävä ajella, kovahko ja täristävä. Volvoni oli 850. Esim. Nokian, Michelinin ja Continentalin renkaissa on yleensä notkeampi runko (sivut ohuemmat?), joten ne sietää vähän enemmän painetta täristämättä.

En nyt ala väittelemään kenenkään kanssa renkaista tämän enempää. Omia havaintoja nämä vain ovat.

Poissa mulugren

• Turbo
« Vastaus #25 : 03.07.2016, 23:15:37 »
Kokeiltu myös eri rengaspaineilla ja ei siitä minun volvossa ollut apua. Nyt on aika matalat paineet eli valmistajan suosittelemat 2.4(2.5?) Minulla on kyllä 10v vanha ja 300tkm ajettu että kuluneita kohtia varmasti piisaa. Tarvittais varmaan joku supertietokone laskemaan tuon härdellin värähtelyt ;D

Poissa perjokin

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #26 : 04.08.2016, 12:06:40 »
Itse kävin juuri hetki sitten tuon samaisen ongelman takia rengasliikkeessä ja sanoivat että 4-pyösuuntaukseen kiireen vilkkaa ja 3 rengasta uusiksi.. sanoivat että on yleinen ongelma kyseisessä autossa... Minulla on ensimmäinen volvo (v70/D3 2012, 80tkm) ja tällä hetkellä tuntuu siltä että on viimeinen. sen verran on mahtunut ongelmia viimeiseen 8 kuukauteen etten olisi uskonut tämän ikäisen auton kohdalla mahdolliseksi.

Poissa mulugren

• Turbo
« Vastaus #27 : 05.08.2016, 14:59:28 »
Itse kävin juuri hetki sitten tuon samaisen ongelman takia rengasliikkeessä ja sanoivat että 4-pyösuuntaukseen kiireen vilkkaa ja 3 rengasta uusiksi.. sanoivat että on yleinen ongelma kyseisessä autossa... Minulla on ensimmäinen volvo (v70/D3 2012, 80tkm) ja tällä hetkellä tuntuu siltä että on viimeinen. sen verran on mahtunut ongelmia viimeiseen 8 kuukauteen etten olisi uskonut tämän ikäisen auton kohdalla mahdolliseksi.

Minulla ei näy renkaissa mitään epänormaalia kulumista. Olen ollut siinä uskossa että sen pitäisi (edes vähäisessä määrin) näkyä renkaissa jos on suuntaukset pielessä. etupyörät on suunnattu aika vasta koiranluiden vaihdon yhteydessä mutta ei vaikuttanut mitenkään mihinkään. pitää kuitenkin jossain välissä käydä suuntauttamassa kaikki neljä pyörää esimerkiksi talvirenkaiden vaihdon jälkeen. Niillä kun tutina on pahinta. Edellinen omistaja oli suuntauttanut kaikki neljää pyörää useampaa kertaan perä perää ;D En tiedä mikä ongelma oli ollut ja oliko lopulta vaihdettu jotain palikkaakin. Toisaalta, auto ei kyllä tutissut silloin ostettaessa vaan vaati mittariin yli 200tkm ennen kuin alkoi.

mk3 saattaa ikävä kyllä olla laadultaan huonompi kuin mk2. näin ainakin tuntuu kun kuuntelee tuttavien valitusta ja lukee palstoja ja katsastustilastoja. hämmästyttävästi jopa ruostesuojaus on huonompi ihan ruotsalaisten omienkin tilastojen mukaan. ruostetta saattaa alkaa esiintymään ihan ulkopinnoillakin eli siinä tuulilasin ja korin saumassa. XC60 on käsittääkseni aivan toista maata. ehkä myös loppupään mk3

Poissa ops

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #28 : 05.08.2016, 18:26:23 »
Itselle tullut sellainen mielikuva että Volvolla on viisi vuotta uuden mallin esittelyn jälkeen facelift jossa on korjattu pahimmat ongelmat ja tästä kolmen vuoden kuluttua classic-mallit edustavat mallisarjan parasta niin laadullisesti kuin varusteluiltaan. Voi olla enää ei näin pitkiä (8 v.) mallisarjan ikiä enää pysty valmistamaan, mutta V70 kohdalla pystyi..

Poissa janne81

• Turbo
« Vastaus #29 : 05.08.2016, 22:55:48 »
Minulla ei näy renkaissa mitään epänormaalia kulumista. Olen ollut siinä uskossa että sen pitäisi (edes vähäisessä määrin) näkyä renkaissa jos on suuntaukset pielessä. etupyörät on suunnattu aika vasta koiranluiden vaihdon yhteydessä mutta ei vaikuttanut mitenkään mihinkään. pitää kuitenkin jossain välissä käydä suuntauttamassa kaikki neljä pyörää esimerkiksi talvirenkaiden vaihdon jälkeen. Niillä kun tutina on pahinta. Edellinen omistaja oli suuntauttanut kaikki neljää pyörää useampaa kertaan perä perää ;D En tiedä mikä ongelma oli ollut ja oliko lopulta vaihdettu jotain palikkaakin. Toisaalta, auto ei kyllä tutissut silloin ostettaessa vaan vaati mittariin yli 200tkm ennen kuin alkoi.

mk3 saattaa ikävä kyllä olla laadultaan huonompi kuin mk2. näin ainakin tuntuu kun kuuntelee tuttavien valitusta ja lukee palstoja ja katsastustilastoja. hämmästyttävästi jopa ruostesuojaus on huonompi ihan ruotsalaisten omienkin tilastojen mukaan. ruostetta saattaa alkaa esiintymään ihan ulkopinnoillakin eli siinä tuulilasin ja korin saumassa. XC60 on käsittääkseni aivan toista maata. ehkä myös loppupään mk3
En nyt ihan tätä kyllä allekirjoittais.. molemmat omistaneena  :) XC60 kyllä on varmaan seuraava mullakin.

Futurez  Kulkukoira