Eipä kannata pysäyttää painokoneita odottamaan uutta etusivua...
Viikonloppuna tulppasin pakoputken ja tunkkasin kuskin puolelta kulman ilmaan. Auto käyntiin ja putken tulppauksella ei käyntiin mitään vaikutusta. Pakokaasua auton alunen täynnä ja olin jo valmis lähtemään putken ostoon. Siitä sitten auton alle tarkemmin tutkimaan mikä pätkä uusitaan. Autossa on tuo kaksipönttöinen putkisto ja alle päästyäni meni hämmästyksen sormi kummastuksen suuhun. Pönttöjen liitossaumassa ei ollut lainkaan kiristinpantaa, vaan ainoastaan putken päät toisiaan vasten. Ei myöskään mitään jälkiä että siinä olisi joskus panta ollut (ei kuraa/ruostetta/karstaa/naarmuja/jälkiä joista olisi voinut päätellä pannan olleen paikallaan joskus hiljattain).
Auto on itselläni ollut 6 vuotta ajossa ja tänä aikana putkistolle ei ole tehty mitään. Nyt varmaan talvella jossain auravallin ylityksessä on takapönttö päässyt sen verran heilahtamaan että on tuosta putkien saumasta joustanut ja vuoti nyt siitä

Biltemaan
sopiva kiristin ostamaan hintaan 4,49€, kulma ilmaan ja kiristin paikalleen. Tuntuisi toimivan.
Tuolle äänen häviämiselle auton käytyä hetken en löytänyt muuta selitystä kuin sen että putkeen kondensoitunut kosteus jäätyi auton jäähdyttyä ja tilkitsi tuon vuotokohdan sitten sulaessaan. Putken päät olivat melko tiiviisti toisiaan vasten vaikka tuota kiristintä ei ollutkaan.