Samppasport  Futurez

Volvo 850 automaattivaihteiston johdotukset

  • 11 Vastauksia
  • 3934 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sakki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Volvo 850 automaattivaihteiston johdotukset
« : 25.02.2016, 18:34:24 »
Terve,
Automaattivaihteiston nuolivalo vilkkuu ja vikakoodina on A1 3-2-3. Laatikko vaihtaa hyvin, mutta momentinmuunnin ei 4-vaihteella ilmeisesti kytkeydy. Netistä löytyneiden neuvojen mukaan ennen suurempiin remppoihin ryhtymistä kannattaa tarkistaa automaativaihteiston sähköjohdotukset, erityisesti maadoitusjohdon kiinnitys. Kuinka on, onkos ko. maadoitusjohto yläkautta näkösällä? Entäs muut johdot? Vai pitääkö johtoja lähestyä alakautta?
« Viimeksi muokattu: 25.02.2016, 18:36:15 kirjoittanut Sakki »

Poissa Tommi_K

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 automaattivaihteiston johdotukset
« Vastaus #1 : 25.02.2016, 18:41:24 »
Moro,

Itselläni oli aikanaan tosi hankala vika johtosarjan kanssa. Siihen tarvittiin Bosch:in sähköhuoltoa, mutta niin ne vaan löysivät johdon, joka oli päässyt liikkumaan ja kuoriutumaan. Hinta tuolle vianetsinnälle ja korjaukselle oli muistaakseni 170 euroa.

Poissa Sakki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 automaattivaihteiston johdotukset
« Vastaus #2 : 25.02.2016, 18:56:49 »
Jollei kysymys ole sähköviasta, niin sitten vika saattaa olla momentinmuunninta ohjaavassa solenoidissa tai pahimmassa tapauksessa itse momentinmuuntimessa. Siitä tuleekin mieleen kysymys, että jos automaattivaihteiston solenoidi jumittaa, niin antaako se kyseiseen solenoidiin viittaavan vikakoodin?

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: Volvo 850 automaattivaihteiston johdotukset
« Vastaus #3 : 25.02.2016, 19:15:59 »
Koodi viittaa, ettei turbiiniluko kytkeydy. Itse solenoidin sähkövialle on omat koodinsa.
Eli kyseessä on viallinen solenoidi (harvinainen), viallinen turbiini, tai jumittava turbiinilukon venttiili (mitä solenoidi ohjaa)

Maadoitusvikaan en usko, koska esim asentotunnistin, vaihtosolenoidi ja turbiinilukon solenoidi maadoittaa suoraan vaihteiston kuoreen.
« Viimeksi muokattu: 25.02.2016, 19:17:34 kirjoittanut C70 »

Poissa Sakki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 automaattivaihteiston johdotukset
« Vastaus #4 : 25.02.2016, 19:28:52 »
Kiitoksia vastauksista. Nehän tulivat nopeasti kuin apteekin hyllyltä. Kuinka on, C70, onkos sähkövika mielestäsi ylipäätään mahdollinen vikakoodin A1 3-2-3 tapauksessa? Ja Tommi_K, oliko sinun Volvosi tapaksessa kysymys vastaavasta automaattilaatikon viasta ja vikakoodista? Kerrottakoon vielä, että automaatti vaihtaa erittäin nätisti ilmaan mitään normaalista poikkeavaa. Ja vikavalo syttyy vain, kun autolla ajaa tasaista nopeutta yli 70 km/h.

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: Volvo 850 automaattivaihteiston johdotukset
« Vastaus #5 : 25.02.2016, 21:34:34 »
En usko sähkövikaan. Kuten sanoin sille on omat koodinsa jos piiri poikki, eli esim johto poikki tai solenoidin kela poikki.

Se solenoidi on siinä mustan peltikopan alla.

Joskus harvoin ohjainlaitteessa voi olla vikaa. Jos haluaa varmistua asiasta, niin pitäisi testerillä käskyttää lukkosolenoidi päälle, jolloin sen pitäisi saada 12v syöttö. Ja mitata samalla johdosta tuleeko siihen virtaa. Jos tulee, ohjainlaite on OK ja vika on laatikossa sisällä.

Poissa jan2009

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 automaattivaihteiston johdotukset
« Vastaus #6 : 26.02.2016, 20:03:19 »
omassa v70 2.5 tdi -00 oli samanlainen vika,vaihteiston nuolivalo alkoi vilkkua ja kun lähestyin risteyksiä niin vaihteisto teki itse moottorijarrutuksia,vaihtoi pienemmälle ja kierrokset nousivat vaikka en koskenut kaasupolkimeen,syy oli turbiinilukon solenoidi,se vaihdettiin sinisellä ja toimii taas kuin unelma,autolla on ajettu nyt 606 700km ja lootaan ei ole muuta tehty kuin anturit vaihdettu ja toi solenoidi,tietysti on aina ajallaan vaihdettu laatikkoon sinisellä vaihteisto-öljyt.

Poissa Tommi_K

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 automaattivaihteiston johdotukset
« Vastaus #7 : 27.02.2016, 15:27:00 »
Moro,

Minulla oli vika itse asiassa suuttimille menevän johdon kanssa, mutta se johtokuoriutuminen tapahtui automaattilaatikon kyljessä. Tällöin suuttimen +johto  maadoittui automaatin runkoon. Tässä tapauksessa lähinnä halusin infota Boschin sähkökorjaamon tehokasta ja nopeaa ongelman ratkaisua. Nopeudella tarkoitan järjellistä hintaa. Silloin sinne oli 3 viikon jono...

Mitä automaatin toimintaan tulee, niin likaiset öljyt voivat vaikuttaa lian sakkautumista solenoidien liikuttamille osille.

Laita Sakki yv:tä. Olen suunnitellut laatikon huollattamista ja kenties voimaa enemmän sietämistä vaativaa modausta. Tätä varten olen kerännyt joitain dokumentteja (räjäytyskuvia) liittyen tuohon laatikkoon.

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 249
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 automaattivaihteiston johdotukset
« Vastaus #8 : 01.03.2016, 15:37:16 »
Sori kun lainaan tätä ketjua...

Omassa ykköskopan V70:ssä ongelmana turbiinilukituksen avautuminen kuormalla... Siitä jossain muussakin ketjussa mutta kun nimimerkki C70 on tässä ketjussa niin joskos hän tietäisi mitä DTC -virhekoodi 2F tarkoittaa AW50-42 -laatikolle?

Tuo kuormitus siis avaa lukon ja alkaa nuolivalo vilkkua, muutaman starttauksen jälkeen vilkkuminen loppuu ja jo seuraavalla ajokerralla (vaikka vilkuttaakin) laatikko toimii normaalisti ja turbiini lukittuu.

Kiitos vastauksista...
"If I die... I die..." <- joku

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: Volvo 850 automaattivaihteiston johdotukset
« Vastaus #9 : 01.03.2016, 21:25:36 »
Sori kun lainaan tätä ketjua...

Omassa ykköskopan V70:ssä ongelmana turbiinilukituksen avautuminen kuormalla... Siitä jossain muussakin ketjussa mutta kun nimimerkki C70 on tässä ketjussa niin joskos hän tietäisi mitä DTC -virhekoodi 2F tarkoittaa AW50-42 -laatikolle?

Tuo kuormitus siis avaa lukon ja alkaa nuolivalo vilkkua, muutaman starttauksen jälkeen vilkkuminen loppuu ja jo seuraavalla ajokerralla (vaikka vilkuttaakin) laatikko toimii normaalisti ja turbiini lukittuu.

Kiitos vastauksista...

Jos se tekee sen kylmällä laatikolla, tarkistaisin laatikon öljytason ensimmäiseneä. Koodi viittaa siis turbiinilukon luistoon. ATF öljy kun laajenee aika paljon lämmetessä, niin kylmänä taso on liian alhainen=ongelmia öljynkierrossa ja paineessa.
Korkeammalla kuormalla lukon on tarkoitus auetakin, ei kuitenkaan pienessä kiihdytyksessä,

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 249
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 automaattivaihteiston johdotukset
« Vastaus #10 : 02.03.2016, 00:23:30 »
Jos se tekee sen kylmällä laatikolla, tarkistaisin laatikon öljytason ensimmäiseneä. Koodi viittaa siis turbiinilukon luistoon. ATF öljy kun laajenee aika paljon lämmetessä, niin kylmänä taso on liian alhainen=ongelmia öljynkierrossa ja paineessa.
Korkeammalla kuormalla lukon on tarkoitus auetakin, ei kuitenkaan pienessä kiihdytyksessä,

Öljytaso on tarkistettu moneen kertaan ja tekee samaa lämpötilasta huolimatta. Ongelma ilmenee juurikin pienessä "pappamaisessa" kiihdytyksessä tai esim. ylämäkeen ajaessa hivuttavasti kiihdyttäen (tai kärry perässä kun yrittää pitää ylämäkeen tasaisen nopeuden).

Kokeilin tänään reippaammalla kiihdytyksellä niin lukitus aukesi kuten kuuluikin (ilman vikavaloa).

Ongelma on ollut myös edellisellä omistajalla ja käsittääkseni kerran sisuskalut jo vaihdettu ja ongelma säilynyt.

Eihän tuosta nyt suurta vaivaa ole kun muuten toimii normaalisti ja seuraavalla ajokerralla lukituskin toimii normaalisti vikavalosta huolimatta. Vilkkuminen loppuu muistaakseni neljännellä ajokerralla.

Kiitos vaivannäöstä...

"If I die... I die..." <- joku

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: Volvo 850 automaattivaihteiston johdotukset
« Vastaus #11 : 02.03.2016, 06:31:36 »
Jos se kerran kuitenkin alkaa toimimaan, niin vikaa tuskin turbiinissa. Noissa 4 vaihteisissa kun ei juurikaan ole venttiilikoneisto ongelmia verraten 5 ja 6 vaihteisiin.
Siellä on solenoidi ohjaamassa venttiilikaraa, mikä ohjaa lukon päälle/pois. Yksi mahdollisuus on jumitteleva solenoidi (vuotaa öljypainetta ulos).
Se on suht helppo vaihtaa, sijaitsee siinä laatikon etupuolella, musta peltikopan alla.

 

Elekma  Autoracing