Morjesta. Kuvan täyteistä päivitystä voisi vaihteeksi kirjoitella.
Vuosipäiväkin tuli auton kanssa viime Joulukuussa, ja vieläkään ei ajossa

Jos nyt kesäksi! Tosiaan vuosi vaihtui ja aloiteltiin volvon rakennusta sähköhommilla. Pitkien releen, virranjakoblokin ja etuvalojen johdot siirtelin lokarin väliin. Tuli myös tehtyä melkein kokonaan uudesta johdosta, kun oli hieman haperoita osa johdoista. Tulipellissä oleva johtonippu nyt saa jäädä tuohon, mutta tulee vielä pistettyä pienempään pakettiin ja punottua sukkaa ympärille ja harmaa iso liitin saa lähteä veks. Konehuoneeseen pistin sitten motonetin veneosastolta löydetyn läpivientikumin tuomaan johdot etulyhdyille. Omaan silmään siisti paketti ja ei niin näkyvä.

Ja konehuoneen näkymä, keulalta katsottuna on tämä:

Tosiaan, harmaa iso liitin saa lähteä veks ja tulipellin johdot vielä siistimpään pakettiin, niin kelpaa minulle

Sähköhommien jälkeen sitten meni tuo käyttöauton virkaa toimittava onnen ooppeli hajoamaan. Tosiaan kytkinasetelmahan sieltä oli pettänyt, mutta siinäkin hommassa vaan vastoinkäymisiä oli. Noh, kytkin vaihdettiin ja minun tuurillani startti hajosi heti seuraavana aamuna. Siihen sai pistää sitten ison osan volvon rakentelu rahoista sitten...

Minkäs teet, jollain on liikuttava kun matkaa nykyiseen talliinkin on n.50km.
Käyttöauton remppailun jälkeen tuli sitten tehtyä akkuteline. Akku tullaan sijoittamaan hantin selkänojan taakse. Akkutelineen väsäilin lattaraudasta väännellen ja hitsailen, jonka jälkeen koko teline hitsattiin tukevasti koriin kiinni. Telineen kylkeen väänsin 90 asteen korvakkeet, joihin porailla reiät ja kierretangolla sitten kiristetään akun päälle oma panta. Teline tehty juuri akun mittojen mukaan, niin on kyllä jämpti. Toivottavasti kyseinen akku vaan pysyy markkinoilla myynnissä

Akun koko vaihtuu -> uusi teline. Tässä yksi synkkä kuva. Mustaa tuppaa olemaan sisustassa...


On muuten sitten tuota pohjatöiden aikaista hiontapölyä kaikkialla vielä...
Myös bensalinjastoa on tullut mietittyä. Linjoiksi tulossa kokonaan AN8 paitsi paineensäätimessä AN6 liitännät, mutta adaptereilla. Paineensäätimeksi valikoitui jenkkiläinen merkki "BLOX". Pumppujen ja kerääjäsäiliön sijaintia tullut matkittua hieman käyttäjä: Likoselta. Eli siirtopumppu pultattu turvatankin viereen oikealle puolelle ja kerääjäsäiliö tulee sijaitsemaan lähellä takatulipeltiä, niin kuin pääpumppu ja suodattimetkin. Myös tuohon Boschin -044 pumppuunkin tuli hommattua AN8 adapterit. Toisessa päässä on AN8 takaiskuventtiili, ja toisessa perus AN8 lähtö. Letkuiksi sitten tulossa teräspunosletkut.
Kuva pumpusta liittimeineen:

Myös moottorihommiakin aloiteltu vihdoin ja viimein. Alakertaa kasailin, mutta jäi hieman vajaaksi, kun ei löytynyt sopivaa momenttiavaimia H-profiileille. Kaikki momenttiavaimet liian järeitä tallilla. Noh, motonetistä nyt tarttui mukaan oikea momenttiavain ja viikonloppuna jatkuu kasailu.
Onko noille öljyruiskuille joku oma momentti? Pistin nyt vain mikä tuntui omaan käteen sopivan piukalta. En kyllä mitään lukitetta pistänyt. Pitäisikö vielä avata ja pistää? Tosiaan nyt viikonloppuna pitäisi alakerta kasata loppuun, jonka jälkeen jäädään odottelemaan uutta kansipahvia. Vanha pahvi vaihtuu paksumpaan, koska tuli tehtyä laskuvirhe puristuksissa. Olin muistanut kannen palotilan väärin...

No hyvä että nyt tuli tarkistettua ja sai pahvin vaihdettua paksumpaan. Kunhan tulisi vielä perille. Alkuperäisellä pahvilla puristukset olisi ollut hieman päälle 10.1:1 Joka on hieman kovat perus 98 bensalle. Paksummalla pahvilla puristukset tulevat 9.1:1. Pitäisi saada hieman lisäpotkua ennen ahdinta.
Tosiaan lohkossa nyt sisällä: Wössnerin takomukit , H-Profiilit ARP pultein , Glyco runkolakrut , King Racen kk-laakerit. Ja ihan 8v hattu on tulossa päälle, vaikka männissä kolot. Sopivat molempien kansien kera.

Megasquirt 2 V3.0 on myös tilailtu ja johtosarja, mutta ei vielä ole saapuneet. Myös KL kimppatilaukseenkin tuli osallistuttua, niin rapakon takaakin on hieman palikkaa tulossa. Kansipahvin saavuttua saakin loppu moottorin kasailtua ja laatikko asennettua perään ja päästään asentamaan keulille jonka jälkeen päästään jälleen sähköhommiin.
Mimmoisia moottorin tukikumeja porukka suosittelee? Dieselin kumit ovat jäykemmät? Vai jotkun oikein mallia race? Minkä korkuiset vakio kumit muuten ovat? Linkkiä vaan kehiin toimivaksi todetuista kumeista.
Kirjoitellaan taas, kun jotain tapahtuu! Tässä vielä yksi fiilistely kuva

