Pitipä tämäkin aloittaa jo viimeviikonlopulla mutta "jostain" kumman syystä ei nämä sivut sitten enää auenneetkaan

mutta nyt sitten asiaan.
ELI
Tulipa haettua tuolta Seinäjoelta tämmöinen 240GL Vm:85 volsu B200 Koneella, muuten toimiva vekoitin oli, ja edellis marraskuus vielä leimattu! Mutta 1-sylinteristä oli mäntä sulanut, kun oli nuo pakkasnesteet unohtuneet kuulmma tarkistaa..
Noh itse aloitin 240-volvon metsästämisen jo viimekesänä mutta nyt tuli sellainen tarjous että ei voinut painaa villasella hinnan nähdessään mailissa varsinkaan kun näki paljonko kopalla oli ajettu ja "silmämääräiset ruostevauriot" (totuushan piilee aina silmän näkymättömissä)

Tässä muutama kuva ostohetken jälkeen kun sain auton halliin trailerilta.. (eikös se niin ole että kuvia on kiva tuijottaa)


Harmi vaan etten ehtinyt/tullut mieleen sisustasta ottaa yhtään kuvaa mutta perus sininen plyyssisiustahan tässä oli alkuperäisessä loistossa kuljettajan penkin repeymää moittimatta..
Selvä näkemys siintää mielessäni mitä tälle autolle tehdään mutta suunnitelmilla on aina tapana muuttua..

Moottorin purkamisen aloitin heti seuraavana aamuna 09.00 ja koko motti olikin pois jo parissa tunnissa..





Seuraavaksi saikin siirtyä sisustan purkamiseen sekä vanhojen johtojen merkkaamiseen "varalta" jos sinne nyt vanhoista sähköistä jotain jääkin, niin ei mene heti ekana peukku suuhun..




En kyllä ymmärrä miksi tässä volvossa oli tuo ratti-akseli noin pirun pitkä ettei mikään hylsy ylettynyt pulttiin että olisi saanut ratin irti. Akseli oli ainakin ja on edelleen tuollaiset 25mm lukitus pultista ulompana, täytyy varmaan tehdä erikoishylsy että sen saa irti.
Olisi helpottanut kovasti hommaa tuo ratin pois saanti mutta hyvinhän se loppujen lopuksi kävi sekin paikallaan. Noh nyt kun sisusta on purettu niin päästiin tarkistamaan pohjaa tarkemmin josta ilmestyi "RUOSTETTA!!!"

Mutta mitäs noista, nehän saa aina korjattua pois.

Motonetistä sattui löytymään ihan hyvin noita korjauspeltejä joten tilasin kaikki mitä tarvitsi hintaakaan ei tullut kuin reipas 300€ niitä odotellessa otin mitat Korista turvakaaria ajatellen sekä AKK:n sääntökirjaa kädessä pidellen ja tulin siihen tulokseen että tuo 3x6m putkea riittää sääntöjen mukaiseen kehikkoon. teräsputket päädyin tänään tilaamaan tuolta :
http://www.vs-market.fi/fi/saumattomat-terasputket-normaaliseinamainen/1139-saumaton-terasputki.html ja kyseistä putkea kun kyseinen putki piisaa vetolujuudeltaan turvakaarien tekoon.. No täytyihän tässä tietysti Putkentaivutinkin hommata ja ajattelin koittaa tollasta halppista joten tilasin senkin tänään tuolta:
http://www.rautajatti.fi/p564-hbm-putkentaivutin-12-tonnia-fi.htmlNoh tässä nyt taas muutama kuva noista ruostekohdista..
kulj.penkin alta.

sama paikka.

apparin jalkatila.

Helmakotelot tulee myös kokopitkänä uudet olivat aivan läpimädät. Joku ne oli joskus jo vaihtanutkin mutta huonot olivat pohjatyöt olleet kun kaikki nämäkin kuvissa näkyvät Ruosteet ovat saaneet alkunsa vanhoista hitsaus-saumoista jotka ovat jääneet hiomatta saati massaamatta.. Noh seuraavaksi täytyy näyttää autolle hiekkapuhallinta..

Onhan tässä ihan kivasti viimeviikonloppu taas mennyt vaikka foorumi suljettuna olikin, kun on ollut tuota puuhasteltavaa,, onneksi ei ole morsianta joka nalkuttaisi varmasti vieressä..

Tekniikan suhteen olen vielä täysin avoin, koska olen aika Newbie näiden volvojen kanssa. Joten kysynkin kumpi on parempi aihio kestävyydeltään kun lähtee hakemaan 500-600hp koneesta.. Eli B234 (16v) vai B230 (8v) tuollaista olisi tyrkyllä.
Yksi b234 16v tuossa hallissa onkin vaparina mutta lienee aika kallis minun budjetille koska konehan on rakenettu ammattilaisen toimesta kilpakäyttöön rahaa säästelemättä. kuulemma joku 400hp pitäisi koneesta irrota ilman turboa..
Voisin ottaa kuvan kys. motista huomenna..
