Pojan S40:n, D2, vm-08, ajettu 330 tkm ja käsittääksemme alkuperäiset laakerit kaikissa pyörissä!
Hommasin Focuksen laakerit etupäähän Autovaraosa24 -vekkokaupasta, FAG:n navat 2 kpl postikuluineen 120 euroa eli 60 €/kpl, ei paha hinta.
Jotta asennuspaine ei asennettaessa välity laakerin vierintäelimien kautta (muistan tuon lauseen hautaan asti, jos v. 1978-1980 tuon lauseen olisi jättänyt pois Monninkylässä Oksasen/Tuluksen yliopistolla

olisi laakeriasennuksen kokeessa tullut automaattisesti hylky), tein asennustyökalun täällä olleen mitoituskuvan mukaan.
Koska minulla ei ole käytettävissä sorvia, mutta hitsikone ja kulmahiomakone on, sovelsin kuvaa. Ostin lattarautaa 5*50. Tein höylätystä puulankusta hyvin tarkan 8-kulmion jiirisahalla, huomioiden että puolikkaiden kiinnitys siivekkeet pienentävät kutakin kulmaa 2 astetta. Leikkasin lattaradasta 68 mm pitkät laput ja porasin niihin kaksi reikää per lappu ja ruuvasin tuohon 8-kulmioon ne kiinni, samaten kun nuo kiinnitys siivekkeet ja pohjan kiinnitin hitsauksen ajaksi paikalleen. Heppasin palat huolellisesti kiinni jotta varsinaisia saumoja hitsatessa työkalu ei päässyt vääntyilemään. Sanotaan että sain työkalun tehtyä 0,5 mm tarkkuudella ja se riitti hyvin. Sisäreiän hioin vasta hitsauksen jälkeen, tein sen 70 mm mittaan, sehän voi olla isompikin kun tarkoitus on osua vain laakerin ulkokehään.
Auto piti hurjaa ääntä vasemmalle kaartaessa, tarkoitus oli vaihtaa vain oikean puolen laakeri. Navan otimme irti ja kylällä kaverilla oli prässi, vanha laakeri irti ja tuolla työkalulla ulkokehältä painaen uusi laakeri paikalleen. Vaihdoimme ensin vanhasta navasta nuo noin 5 mm pitemmät pyörän kiinnytys ruuvit, vanha oli myös FAG napa ja vaihto helppo homma.
Koeajolle, hiljainen oli kunnes ensimmäinen kurvi oikealle, vasenkin laakeri piti ääntä. Ei muuta kuin auto talliin ja uudelleen könyämään auton viereen.
Kaikki alkoi vauhdilla, raidetangon ja alapallon kartiot aukesivat helposti, iskarin alapään ruuviin hylsy kiinni ja NAPS, kanta leikkautui irti, hirveä huokonen kannan alla, pääsi voimasanoja.
Yritin siinä paikallaan porata tuota ruuvia ainakin tunnin pois, ei olisi kannattanut, yläpäästä iskari kolmella ruuvilla irti, ja koko paketti pienen pylväsporakoneen pöydälle, poika kannatteli iskarin päästä kun porattiin ruuvi pois, kierteet säilyi kun porasin kolmessa vaiheessa aloittaen pienellä poralla. Ruuvi löystyi kun käytännössä oli enää ohut putki kierteineen jäljellä ja kiertyi lopuksi poran mukana ulos.
Loppu olikin helppoa.
Eli Focuksen laakerilla säästää kymmeniä euroja. Autovaraosa24 nettikaupassakin Volvon osa FAG napana on 40 euroa kappaleelta kalliimpi, on kalliit millimetrit ruuveilla
