Morppi!
Ja taas meni käyttis uusiks, nyt sentään sellanen peli joka on ja pysyy.
Elikkäs vm. 1990 245 b200f koneella. Oli kyllin halpa ostos, eikä olis niin haitannu vaikka olis pellolle menny

Noh käytin leimalla sen ja kas kummaa,
leima tuli ilman huomautuksia. Tai kyllähän katsuri huomautti että on hyvässä kunnossa pysynyt, jonka itsekkin olin jo todennut. Ruostetta ei ole löytynyt vielä mistään
tai löytyi joo, tulitikkuaskin kokonen läiskä tunnelista, joka hyvin äkkiä oli korjattu hiomalla, sinkkimaalilla ja massalla.
Ja ihan tuliterät vilkut ja takavalot kipasin motonetistä varsin kohtuulliseen hintaan ja kyllä omaa silmää nyt miellyttää, kyljessä myös oli naarmuja mutta onneks puhelinsoitto
kaverille helpotti siinämäärin, että tuo tuli oman vahapurkkinsa kanssa jynssäämään niitä

Ja nyt männnnäpäivinä tuli tempastua lukko seiskasta ja tungettua 245 alle... turbobricks jannun jalanjälkiä seuraamalla en laittanu uusia laakereita saatika vaihtanu simmejä

nyt vaimea ulina tietyissä nopeuksissa vaivaa ja ajattelin että pistäisin taas akselin lihoiksi ja vaihtasin ne simmilevyt, mielipiteitä kaipaisin siitä onko työ turhaa?
Ajettu kuitenkin jo useempi sata kilometriä.

Kuva ostokunnosta:

Kuva nykyään:

Sitten tekniikkaosio.
Pukissa toistaseks rakentumassa B230 'K' seiskasta, jonne hyppäs tilalle b200k
lohkon päälle tulee, tai siinä on jo 531 kansi ja toistaseks v nokka, liekko eroa jos laittas sen tilalle vx3?
lohkon sisäpuolella taas ostetun 'Öljyruisku'moottorin männät ja h-profiili veivit.
Öljyruiskumoottoristahan ne ruiskut sitten puuttui ja päätin tehdä seiskan lohkosta kun siinä oli vähemmän rappua.
Huom. tuo ruuttalohko oli menossa 242 keulille muttei taida eää mennä kun jäälle tai rokkiralliin.
Motonetistä kävin hakemassa putkitarpeita ja homma riistäytyi käsistä, piti ostaa 3' dp ja 2,5' putkea. noh 2,5 putkea ei ollut ja mutkiakin vain 3,5'
dp siis tulee 3,5 ja loput 3', paitsi jos viimenen pönttö jää vaihtamatta niin kutistuu vielä lopusta.
Myös pakosarjaan pitäis tehdä hukkaportinlähtö ja hankkia se hukkaportti. Jaettu pesä, 2putkea per puoli joten fiksuinta taitaa olla jos vien kahdella putkella hukkikselle
ja yhdistän ne ennen sitä, pitääkö putkien silloin olla yhtäpitkiä ja haittaako niiden yhdistys sitä törkeää mayhemia mitä moottori tuottaa?

Mieleeni tuli myös kysästä ihan vaan mielenkiinnosta onko joku perillä näitten vesipumpun siipien erosta?
Ei siis juuri näiden, osaahan tosta jo sanoa ainakin eroja kohtelun puolesta


Ja hankintojen puolesta taas possu ja 242
Kaveri kertoi että kyyjärvellä, jonne ei meltä ole kuin 60km oli hänen tutulla tullut rakennuskiintiö täyteen ja piti volvosta päästä eroon,
kori oli ollut grillissä ja hitsattu/massattu kuntoon, jonka jälkeen akselit oli laitettu kiinni ja hommat oli jäänyt siihen.
Ja taas, kuten arvata saattaa sattui hinta kohdalleen ja auto oli haettava. Moottorina siinä oli b19sn jonka sisältöä en tiedä.
Moottorin nostelin pois laatikon kanssa koska niiden välissä piti olla kytkin farkkuun, noh littupyörä sre asetelmalla joten ei lh:n kanssa toimi.
Onneks ostin aiemmin käytetyn kl-racing asetelman ja enää tarttis levy hommata.

Ei liene varsinainen hankinta mutta seiska lähti (rahalla) ilman tupakkamuoveja ja vikkuja esab-perällä (Kaikki tietää että kemppi on 1-suuntanen verrattuna esabiin)
Ja jäi vielä 5L bilteman peltikattomaalia ja kaks uutta telaa ylimääräsiks

Välikysymys:Piteneekö deekun massalevyllä käyttöikä huomattavasti verrattuna sintteriin? suunnilleen sama hinta molemmilla niin tietäis kumman ostaa,
Sintterihän enemmän pitää mutta ei huvittais paloja vaihtaa joka kesä.
Ja toinen hankinta oli possuvolvo 2.0 vinokoneella, jossa oli ollut kaaret mutta ne oli leikelty pois. Kuppipenkki ja vyöt oli autossa mukana,
eikä 150€ ostohinta juuri mieltä pahenna

Hakureissusta vielä senverran, että oltiin kaverille hakemassa paria säxää vajaan 400km päästä ja perillä odotteli raaka kori ja
ruosteinen melkein ajokuntoinen auto, noh takastullessa käytiin erään korjaamon pihasta kysymässä mitä possu maksaa ja olihan se ostettava

Ja lisää kysyttävää olis kiertokangista, kaks kankea tuntui jokseenkin vähän nihkeältä ja tappi liikkui sekä männässä että kangessa, vakavaa? kaks oli todella tiukkoja eikä
tappi pyörinyt kuin männässä, niistä tuttu väänti kaiken jären mukaan 'sopivat' jotka on oikeastaan näppituntumalla samanlaiset kuin ne kaksi muuta, onko liian tiukka?
En huomannu kysellä sen kummemmin tekosista. Ja käsityksen mukaan nuo sokalliset männät on 'uivalla' tapilla, joka tarkottas nimenomaan sitä että tappi liikkuu molemmissa?
Ei raaskis laittaa keulille ja käymään jos vartin päästä se naputtaa männäntapista

Ja siis huoli tästä koska puretut vakio-osat ei muistaakseni liikkunut männissä.
Tuli kanget niin komeessa lootassa että oli ihan kuvalla mainittava

Pitää vielä tästä kilpa-pöristelyn keulamuutoksesta tehdä numero, niinkuin kaikki muutkin teki, toki paljon aiemmin kun se oli ajankohtaista

Hyvä puolihan siinä oli että pääsee ainakin toteuttamaan itseään niinkuin tykkää:
Kilpuri myös kokenut melko kovia lähiaikoina, vesiletkun katkettua ajettu tovi kuivana, tukivarsia oiottu kotona ja vahvisteltu, oiottu myös sprintterillä kisapaikalla, puhumattakaan muista tälleistä mitä autoparka on saanut. Pakko se on taas ääneen todeta: On nää volvot vaan jumalauta lujia vehkeitä, sekä tekniikaltaan että korilta.
esim. dx:n penkillä tuntuu paljon alttiimalta kivulle kun volvossa


Kuva arvotus:
Mitä löyty seiskan koneesta, ei edes öljypohjasta vaan apuakselin lähistöltä


E: Kuvanjakamispalvelu vaihtu ja toivottavasti kuvat näkyy, vanhat kuvat siirtelen kanssa sinne kunhan jaksan.