noninh terC
Tässäpä on muutma tovi tussahtanu myssy syvällä päässä, ainakin tän foorumikirjottelun suhteen. Toki autoharrastusta ei juuri auttanu muutaman kuukauden kortiton jakso ja sen tuomat taloushuolet. Nyt kuitenkin ollaan taas iloisia rahti-ukkoja ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista. Tietysti tämäkin kerta jää vähän laihaksi kun nyt kuitenkin kolmatta puhelinta jo herättelen käyttöön. Kuvathan on kaikki menetetty vähäksiaikaa. Ja 90% asioista unohtuu, ellei niistä ole kuvaa.
Tämä hissuttelu ei sinällään tarkota etteikö mitään olisi tapahtunut, joten hyökätään itse asiaan:
245 On kokenut käyttöautoilun julmaa mailmaa (ja kuminpolttoa) Keittänyt nyt yhteensä 6 kertaa, eikä vieläkään anna merkkejä palaneesta tiivisteestä. Pitänee haalia dieselin syyläri jostain. Ilmeisesti vanhat pultit ja tarvikemallin tiiviste on ihan hyvä combo. Turbo taas on niin väljä ettei takana meinaa lämpösellä koneella eteensä nähdä, kun aina vedon jälkeen tuprauttaa kunnon pössyt, tai turboa ainakin kovasti veikkaan ja toivon, periaatteella että tippaakaan ei huohotinpurkkiin tule öljyä niin moottorivauriot on poissuljettu. Tuli myös ajettua screameri ja etupalkki hidasteeseen viitasaarella epähuomiossa ja pakosarjasta hukkiksen laippa halki.

Siinäkin näin että pakokanavat ei olleet öljyiset. Irrottelin sit pakosarjan, teetin parit laipat ja tuikkasin yhden kiinni. Pääsipähän samalla koittamaan uutta tiggiä. Toin hukkaporttia samalla hiukka edemmäs, kun oli vetelillä kumeilla ottanut koppaan kiinni. Näyttää taas todella eläneeltä nuo roverin kumit, taitaa olla aika kertakäyttöset. Eipä ole iso ostos laittaa vaikka kerran kesään 15€ tyynyt

Jos joku miettii itselleen hyvään hintaan hyvälaatuista tiggiä, kannattaa vilkaista STAHLWERK. Alle tonnilla tuli itelle tuo TIG/PUIKKO/PLASMA combo koje, otin myös mittarit ja polkimen tälle. Tähänasti pelkkää kehuttavaa. Pitänee sille tehdä vaikka nokkakärryista vielä vähän kompaktimpi kulkine, mihin saa pullonkin kätevästi mukaan.
Tuli tehtyä myös tollanen ensimmäinen prototyyppi tuulitunnelista, sattumalta löytyneestä vaahtomuovista värkkäsin tollasen hätäsen koekappaleen että näkee onko tuosta mitään apua. Ei hävinny lämpöongelmat, mutta väheni mielestäni vähän. Seuraavaks tulee pykälän isompi flekti. Luulin että tuo oli bilteman isoin, mutta ilmeisesti näin ei ole


Romulokerot napsin pois farkusta, kun ne oli potkittu jo palasiksi, tai kuskinpuolelta olin joskus jo ottanut mutta se jäi hiukka vaiheeseen. Lyhensin noita muoviholkkeja vähän ja nasautin rikan nastojen väliin ni tuli aika passeli. Samalla heitin myös ehjempää keskikonsolia paikoilleen, kun oli entisen omistajan koira hiukka maistanut siitä, kuten vanhoista penkeistä ja pyyhkijän viiksestä yms.

Imuputkelle tein myös kiinnikkeen viimein ja sain poistaa sitä kannattelevan nippusiteen vesiletkusta

Takaluukun mukana perittyjä kurttuja yritin myös vähän oikaista mutta kuten odotinkin, ei siitä vieläkään ihan uutta tullut.Viimekesästä seurannut sivuääni haittaa vieläkin yöunia, sitäkään ei kukaan ole tunnistanut. Samalla kun uusin v-kopan tiivisteen kävin läpi paininkupit enkä löytänyt niistäkään mitään moitteita. Kuitenkin auton käydessä, kytkinvaijeria säätäessä ääni kuulosti jotenkin kovalta. Joten uskaltaisin jopa Nukkua ensimmäistä kertaa noin. kolmeensataan päivään??
Yllämainittuun pitänee vielä lisätä, että alkaa m47 menemään taas kipurajoilla kun kolkattaa päivä päivältä lujempaa

kolmosen vetoja oon vähän hillinnyt kyllä..
Taka-akselin iso pusla tuli myös vaihdettua.
Toiselle puolelle se oli joskus jo vaihdettukin. Kohtuu simppeli homma ihan vaan paikallaan. Isolla rälläkällä kahdesta kohtaa poikki ja vanhat tyngät lyömällä pois. Uuden paikalleen laitto olis varmaan mennyt itsestäänkin mutta isä sattui olemaan hallilla ja passitin sen puristamaan puslan pesiä yhteen ettei toinen pesä karkaa puslaa paikalleen lyödessä. Vanha oli kuvan osoittamalla tavalla jo aika loppu, joten ajettavuudessa oli tuntuva ero.

Olihan tuo jo vähän kulunut, mutta kuitenkin kelpasi leimalle muutama kuukausi sitten.
Tuli myös laitettua pohjapanssari,

kun tuo alkoi tulla käyttöautoksi ja joskus jopa suomessa sataa vettä, silloinkin kun minulla on asiaa johonkin. Kiinalaisella lintupönttosahalla päästin reiän screamerille ja ahtoletkuille kaiversin kolot sivuihin. Joskus tuo panssari on käynyt lähellä maata ja näinollen kulunut puhkin, niin piti sitä parsia vähän kasaan ja pistin taaempien pulttien alle vielä niittokoneen terälaput, joissa riittää pinta-alaa tähän hommaan. Putken kiinnike kumeja oon myös muutamaan kertaan vaihdellu ja nyt tuntus että putki pysyy kahjommissakin ajotilanteissa paikallaan. Tässäpä kuva koko putkistosta, kerratakseni siis 3,5' dp ja 3' loput, perällä bilteman isoin 3' pönttö ja äänet on mielestäni hiljaiset (siihen asti kun screameri alkaa huutaa, kjeh kjeh)

Voi kilinkellit miten surkea kuva..

Tarkotus olis laittaa lyhemmät iskarit vielä tänävuonna ulosjouston rajottamiseksi.
Tuli myös ostettua spacerit 5x108>5x112 jaolle ja sorvautin niistä kalmarin luottokoneistajalla keskitysholkin pois että 40€ vanteet mahtuu paikalleen

mulle tulee ainakin mieleen joku golffin vannetyyppi näistä, mutta eiköhän nuokin alla pyöri. Eturenkaat onkin karannut sisälaidasta jo siloseksi joten tulee nyt sovitettua noita 16' vaggivanteita..
Eipä nyt tähän päivitykseen pääsyt mutta katotaan kuvaa vaikka enskerralla.
Sittenpä tuli taas haalittua näitä ihastuttavia *askakasoja
Elikkä:
850 TDI mitälie vuosmallia kytkinvikaisena. No kytkin oli ihanvarmasti viallinen kun vauhtipyörän kampurapuoli on violetti, painelaakeri puoliks mänttinä laatikon pohjalla ja paineasetelma ympäri halki. Ajatus oli laittaa transportterin hilut, mutta naapuruston varaosa moottorissa onkin kiinni vetolevy. Joten nyt on ihan yks hailee mitä sinne saa voimaa välittämään. Kunhan vaan jotain jostain suht läheltä sais. Kaksoismassa myös siinämäärin väljä, että lentää se jokatapauksessa roskiin. Kosta tätä päivitystä erissä työpöydälle välillä rustaan, niin on vauhtipyörä ja kytkin vaihdettu hyväkuntoisiin ja painelaakeri uuteen. Nyt menty toista tonnia huolettomia kilometrejä. Autocomin testerin avustamana pistin vielä pumpun kohdalleen että lähtee kelien kylmetessäkin käyntiin.
Oli kolmisen astetta liian aikaisella ja ainakin tähän asti on lähtenyt paremmin käyntiin kun vähän myöhästin.
€Saa muuten tonnilla viedä pois tai vaihtaa johki muuhun€
Elikkä2:
142 mallinen volvo, vuosimallia 1970. Väkivahvan b20 ja yhden kaasarin säestämänä. Ajokunto testattu ja sieltähän sekin sitten löytyi. Mukaan tuli vielä kromikapselit ja huoranportaat. Perimätiedon mukaan autolla on ajettu viitisen vuotta sitten jäällä ja mukaan olisi saanut vielä edessä olevaan rautaan kiinnitettävän auran. Sama perimätieto myös kertoo että aiemmin mainittu väkivahva b20 olis joskus rempattu. Korisavottaa taitaa olla ihan jonkunverran. Papereiden mukaan auto ollut tiellä viimeksi vuonna 1993... Pitänee vielä trafin sivuilta kattoa ettei ole 'romutettu'

Katosta kun tässä nyt puhutaan ni katossa onkin lievää kurttua ja perä on vähän venähtänyt. ilmeisesti joskus hinattu takaluukun lukosta... Konepellin saranat oli myös ruostunut kiinni ja pelti hävinnyt osittain saranoiden takaa, meinas mennä vähän taiteiluks pellin irrotus

Auto Kuitenkin minusta vielä ihan pelastettavissa.. Kai


Imgurissa huonoja kuvia pari lisää, mutta laittelen tännekkin kun sen auton edes saan työn alle.
T5 joutui karanteeniin kun hallissa oli muillekkin tarvetta käydä, varsinkin nyt uuden nosturin asennuksen jälkeen. Nyt kun tuo raha alkaa taas liikkua niin pitänee moottorin paikalleen sovittelua aloitella. Pohjatöitäkin vähän lannisti kun tajusin että käytännössä koko takapelti pitäis hiekkapuhaltaa, kun se on joskus puhallettu ja maali on jäänyt 'hieman' ohueksi. Alkaa kesä olla jo niin pitkällä että tällä lainmukainen ajo taitaa jäädä ensikesälle. Ompahan enemmän aikaa tehdä nuo pohjatkin 'kunnolla' Kanget lähtee vihoviimein koneistamolle tutkttavaksi. Moottorin niputus pitäisi siis olla ajankohtaista hetkenä minä hyvänsä. Tai
ainakin alakerran. Kattoo nyt vielä mitä tuolle kannelle tekee. Kangetkin on viimeisten tietojen mukaan koneistamolla jo käynyt.
Kiitokset hiomo kantaselle!
Sedani nyt on odotellu vaan immua, ja tuossa peltiauki räpellellessä huomasin että tps ei naksu, lh 2.2 tuskin on potikka mallista kaasuläpän anturia? Pitänee se vielä vaihtaa ennen 007 immun metsästystä. 016 nyt siis kiinni. Musta savu seurailee perässä moottorin toiminnan merkiksi.. Tähänkin pitäis laittaa moottorin kumit ja kaikki leimalla vaadittava.. Isä oli tiputtanu siskon rokkipöntön kyydistä, ovi auki takakulmaan ja lista irti. Myös harvinaislaatuinen puskuri halki. Kehui ostavansa uusia listankiinnikkeitä, ostakoon nyt loppuelämän tarpeisiin asti. Sedanin maalaus olis myös kovasti mielessä, mutta ovet pitäis tellätä, tai vaikka vaihtaa ennen sitä.
- asentoanturihan ei helpolla irronut ja piti ottaa koko kaasuläppä että sain säädettyä sen kohdilleen. Ei auttanut, joten immu tuli kaverilta äänekosken suunnilta hänen siirtyessään megan hurjaan mailmaan. Kerrankun tämä chrysler/2.2 combo temppuilee ni lentää kyllä hallin seinään (tai myyntiin) Leimakin meni pitkäksi, myös kuukauden jatkoaika. Pari paikkaa munapusseihin ja alapallot. Niin ja katsastusmiehen mielestä lattiapelti ei ollut tarpeeksi lujasti kiinni edessä olevassa runkopalkissa/tunkin kyrväkkeessä niin pitää sekin hitsata.. Ja pahin haukku oli se, että kehtasivat minun jumalaista esabin lukkoa nimittää kempiksi. Kalmarin luottokoneistaja päästi irtovetarista poorit pois niin on sitten kylänulikoille vuokrattavissa semmonenkin. Ja tietty itselle tilanteen vaatiessa. Takajarrujahan ei lukon takia saatu ajettua niin pitänee nekin vielä tsekkailla. käsijarrukin on vähän vajavainen, asettunee kirimällä.
Porukka on varmaan ennenkin nähny mätiä munapusseja tällä foorumilla ni laitan kuvan vaikka tosta sedanin 'huonohkosta' moottorin kumista.. hävis muuten huolella voimansiirron viiveitä.

Väsymystilanne huikea, pari viestiä parsittu nippuun ja kuvia tongittu ajan kanssa. kiitosjaanteeks
Öitä
