Autodiagnoosi  Carcom Oy

#Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut

  • 55 Vastauksia
  • 47055 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #45 : 07.07.2023, 17:18:48 »
Moi
Nyt pitääkseni kiinni skarpista päivitystahdista pitänee vielä mainita että moottori kävi auki, hoonasin pytyt ja putsasin renkaat ja urat kun ei mitään kunnon syytä oikeen löytynyt. Ykkösen laki oli hiukan levinnyt kohdista joihin tulppa oli merkinnät tehneet ja hioin ne pois. Myös ylin männänrengas oli ehkä aavistuksen nahkea liikkumaan urassa muttei kuitenkaan jumittanut.
Kasassa on ja nyt elringin pahvilla, tässä osui liekkirenkaat jo kohtuu lähelle, mutta silti piti ottaa väljät aivan toiseen reunaan että osui edestä kunnolla. Ei kuitenkaan tarvinnut vinguttaa. Tämä oli siis vakiopahveista kallein.
Siitä puheenollen kun otin pahvin pultit ja tulpat autodocilta, tuli ne viimein perille niin että tulpat ja kannenpultit oli karanneet paketeista ja sekaisin isossa laatikossa, jopa yks tulpan nippeli oli pyörinyt irti  ::)
Ihme että pahvi ei ollut mutkalla  :D
Nyt toki kasauksen jälkeen kuumana syttyy öljynpainevalo tyhjäkäynnillä niin pitää varmaan tarkastaa vielä o-renkaat. Huohotus kyllä ainakin parilla käyttökerralla tuntui poistuvan.
Käytin siirtojalan irti ja yritin tiirailla o-rengasta sen reiästä mutta en siitä viisastunut. Näyttää vaan siltä että saa varmaan käyttää joko apurungon tai moottorin irti ja koska kisaviikonloppu lähestyy niin taas lykkääntyy  :buck2:
Ei ollut laittaa uusia laakereita viimeksi niin mietin myös että laitanko nyt samalla vai antaako olla. Pikku jälkiä oli jostain satunnaisista roskista muttei mitään vakavampaa.

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #46 : 30.07.2023, 11:27:55 »
Öljypohja tuli käytettyä irti, ei onnistunu vaihtamalla apurunkoon kutosen kannenpultit ja laskemalla niiden varaan, öljypohjan pultit sai kyllä auki muttei vielä riittänyt.
Seuraavana päivänä sitten laatikko pois ja moottoria ylös, imuputken kun irrotti välistä niin sai pois. Yllätyksekseni O-renkaat ok eikä mitään ihmeellistä näkynyt  :P
Liimasin pohjan uudelleen ja sipasin O renkaille myös ohuen liiman. Kasasin ja kokeilin ni taas valo kuumana tyhjäkäynnillä.
Asettui sit viimein anturin vaihdolla  :D

Vaihdoin apparin raidetangon ja pään, etupalat ja kirin käsijarrun. Käytin katsastuksessa ja vuoden saa taas mennä. Ajoin leimalta suoraan iltavuoroon ja aloin siirtymään ahtopaineohjauksessa closed loopille mutta joku pytty jäi pois 0.5bar kohdalla. Heti syyttävä sormi epäilyttävän näkösille tulpille ja kokeilin BMW:hen otettuja k20tt tulppia. Ei auttanu mutta kolmosen Puola auttoi. Testilenkillä hetken toimi ja nyt olikin kakkosen Puola mykkä  :D
Aloin jo epäillä latausaikoja mutta ilmeisesti oli vaan huono tuuri joka tuntuu seuraavan mun perässä.

Hyvin pian tämän jälkeen meni kolmosen ratas ja auto oottaa taas nosturipaikkaa  :D
Kunnostin yhden m90 laatikon etuvedon osilla jo tätä varten.
Tämänkin piti olla vähän ajettu ja uudekseltaan vaihdettu kolmosvian takia ja heti syttyi Esab valo silmissä kun oli halvalla myynnissä. Nyt pisti kuitenkin silmään punainen silikonimato laatikon välissä kun aloin purkamaan  ::)
Kolmonenhan oli jo hitsattu mutta oli ratas hakkautunut ja syncrorengas poikki.

Venttiilin varret näytti myös märältä ja savua tulee sen mukaisesti mutta saa nyt kyllä savuta ::)
Tähänhän tuli uudet kumit kun kansi oli auki. Tilasin kyllä taas uudet, eri merkkiset mutta ei houkuttele vaihtaa kun pitäis taas käyttää kansi irti.
Mutta jos jotain positiivista niin voimaa tuntuis olla eikä venttiilikosketuksia ole tapahtunut vaikka tahtoo ampua kylmällä öljyllä edelleen yli. Meinasin laittaa vikat anturitulot käyttöön ja laittaa öljyn lämmölle ja paineelle tunnistimet.

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #47 : 07.08.2023, 16:57:14 »
Kunnostettu laatikko ei toiminut aivan oletetulla tavalla, 3-4 kytkeytyy huonosti päälle ja välillä jää vaan murisemaan, Noh ei hätää oli yks kolmosen lukkorengasvikainen laatikko myös ja hitsasin tämän kiinni, loota paikalleen ja täsmälleen sama oire  :(
Ekana kunnostettu loota auki ja hitsasin siirtäjän kynsiin tavaraa muovien tilalle, nyt menee nelonen joka kerta mutta kolmonen edelleen todella vaikea saada päälle. Pitää varmaan purkaa ja tutkia lisää.
Laatikossa jossa kolmonen hampaista rikki menee kaikki vaihteet päälle mutta se on jollottanut koko ajan mitä mulla on ollut niin ei viittis siihen ehjää kolmosta laittaa, mikäli on väljyyttään mennyt rikki. Alkaa luonnistua tuo m90 laatikon purkaminen ja kasaaminen :D
Tietysti kun leikkaa yhdestä kopan ja täppää sen kiinni gs6-53dz ni loppuu tämä sekoilu.

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #48 : 07.10.2023, 21:17:21 »
Terppa

Tuli kasattua laatikko jossa parhaat rattaat. Johon siirtäjät otin ekasta laatikosta niin toimii niinkun kuuluukin, tuli samalla jatkettua keppiä myös kuulan alta. Keppi jäi ehkä etuviistoon ja säädöstäkin loppui vara :-\

Puolajumppaakin harrastin, mutta se hiljentyi kummasti kun naputtelin kärkivälit 0.65
Montako 'ehjää' puolaa kerkes lie mennä jo roskiin. Edelleen on 2 haljennutta paikallaan ja toimii ajossa hyvin. Tyhjäkäynnillä kyllä jää välillä joku syttymättä, mutta oli ehtinyt jo karstoittua nuo uudetkin tulpat koska ne venavarren kumit on edelleen vaihtamatta.
Latausajan pienensin myös kahteen ja +10% kilosta eteenpäin. maxxecun logissa jännite tippuu myös aika alas jonnekkin 8 voltin hujakoille startissa tämänhetkisellä akulla niin pienensin volttikorjauksen liki nollaan.

Tuli myös hankittua harrastetoverin kanssa lisää harrastevehkeitä


Eli jenkkilässä tehtyjä tehonmittausromuja, sattu tulla sopivasti myyntiin kun ollaan jonkun aikaa jo haaveiltu.
Toki napapenkkihän olis ollu ehkä fiksumpi, mutta ei ihan harrastevehkeiks kehtaa kyllä ostaa, sen verran tyyriit oli jo nuo rullatkin. :D
Nelipilarinosturia hahmoteltiin myös tuohon eteen ja kokeiluiden perusteella tuntuis että saa ihan toimivan systeemin.
Vähän hankaloittaa sidontaa ajoramppien päissä oleva poikittaispalkki ja kuvassa näkyvät puut on ollut alla koska rampithan tavallaan roikkuu pilareissa, niin jää pitkittäissuunnassa keinuminen pois. Pitää myös tehdä pitemmät ajorampit että pääsee muillakin autoilla rullille tai nosturille. Toki myös pitäisi pultata nosturi kiinni lattiaan :D
Penkkiromujen mukaan tuli vasemmalla näkyvät vanerirampit mutta niistä tehdään varmaan sitten jotain muuta, kokeiltiin kerran niillä mutta tavallaan jää viemään turhaa tilaa kun ei tästä (ainakaan vielä) elinkeinoa ole tulossa.

Farkku on palvellut käyttöauton virkaa oikeastaan koko kesän, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ja täytyy sille ihan julkinen kiitos kirjoittaa > kiitti
Harmi kun ei kilometrit päädy mittariin niin en osaa sanoa paljonko on tullut, mutta kuukausi töissäkäymistä = ~1900km
+ tähän päälle muutama pitempi reissu suomenmaalla. Taidankin laittaa seisontaan , kun sää alkaa näyttää merkkejä suolauksesta ja katotaan mitä päivityksiä talvella tehdään.

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #49 : 15.12.2023, 14:31:40 »
Farkkua on tullu pyöriteltyä penkissä jonkunkymmentä vetoa, oli aluks kisko käytössä ilman imusarjan painesäätöä. Siinähän tuli tietysti raja vastaan kun painetta rupes olla ~1.5bar
Tämä muutettiin ja sen jälkeen 1.6 tuli rajaksi mitä bilteman portti perburg venttiilillä ohjattuna pystyi nostamaan.
Tästäkin selvittiin lisäjousella ja nyt rupes jos kilon pinnassa loppumaan kipinä.
Ostin taas uudet tulpat ja ne jo vaihdoinkin viikko sitten mutta ei ole muka kerinny kokeilla.
En muista tarkkoja tietoja, mutta olisko ollu jotain 460-470 luokkaa paras veto.
500 pitäis saada rikki tälle vuodelle.

Tässä vielä räpsy noista sedanin penkeistä, apparin penkistä piti katkaista poikkiputkea takaa että sitä sai vielä vähän alemmas vyön lukon tullessa tielle.


Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #50 : 04.04.2024, 01:05:03 »
Hyvää iltaa!

Päätin toteutta pitkän haaveeni ja laittaa vähän uudemman auton käyttikseksi, tai yhdeksi niistä.
Eli v90 vuodelta 97, 180hp versiona. Legenda kertoo että auto olis saanut 204hv nokat elämässään ennen minua, mene ja tiedä.



Vanteet kuvotti jo ostopaikalta lähtiessä eikä tilanne ollut muuttunut kotiin päästessä joten nappasin kusiset tinavanteet nurkasta ja tökkäsin paikalleen. Alustan löysyydessä ja auton korkeudessa oli kanssa pientä totuttelua, joten päätin jättää totuttelun sinne missä sitä todella tarvii ja nappasin puolitoistalenkkiä jousista pois vanteiden vaihdon yhteydessä.
Takapäällehän en uskaltanut samaa käsittelyä tehdä niin pitää sille miettiä jotain muuta :D
Harkinnassa on myös coiloverit eteen mutta välttänee nyt hetken näin.
Huoltokirjaa lukiessa tuli myös ilmi että on aloittanut elämänsä saksassa, pitänee varmaan vilkaista alapuolelle ihan ajatuksen kanssa  ::)

 

Nopeasti on tullut esille:
Nippusiteet ilmastoinnin kompuran kytkimessä ja puttuva putki tältä kuivaimelle
Penkinläppärin? nappulat puuttuu vaihdekepin vierestä.
Aurinkolippa puuttuu kuskilta.
Kattovalo ei toimi ja mittariston taustavalo.
Apparin ajovalo osottaa aivan minne sattuu.
Rattiakseli 'yllättäen' jumittaa.
Etuloksujen alareunassa ruostetta, konepellissä sävyero ja etupuskurista lähtee maali.


Manuaalivaihteiston ystävänä mulla on nyt ongelma, että otanko tämän 'koe'ajoon vai jatkanko vihreällä 240:llä ajelua.
Jotain tälle kuitenkin on pakko tehdä. Totutella, manualisoida tai edes vaimennin lisätä. :(
Aski sinällään toimii varmaan niinkuin kuuluu, turbiinilukon käyttö on vähän kyseenalaista mutta varmaan kuulunee vuosikertaan, en vaan itse automaateista tykkää. Tippuishan tuolla manualisoinnilla varmaan kulutuskin sen verran, että maksais itsensä takaisin. Tai ainakin niin on hyvä uskoa :D
Välitys tuntuu myös jotenkin lyhkäseltä kun 100kmh huutaa 2500rpm
Tulishan tuossa hyvä syy kokeilla vihreää penkissä vähän pitemmälle kun sillä ei tarttis mennä seuraavana päivänä töihin :D

Vinokoneen säestämänähän tuo tietenkin tuli talvisen kelin johdosta haettua, kun vihreä on mulla ollut nyt koko talven käyttöauton roolissa ja on sitä virkaa palvellut kyllä hyvin. M90 piti kyllä aika ujellusta jos tyhjäkäyttämättä lähti pakkasilla heti ajamaan mutta ei ole sen kummemmin äkkäillyt.


Farkkuunkin tuli ruuvattua talvipyörät alle ihan vaan että on helpompi siirrellä, kun penkissä kävi pari autoa säädössä niin piti muutenkin ottaa irti.

Tätä tuli vielä pyöriteltyä penkissä ennen irroitusta mutta tulokset jäi kyllä unholaan, tarkotus olis kokeilla vielä vähän ennakoita ihmetellä. Tarkotushan oli talvella käyttää kansi auki ja laittaa jälleen venavarren kumit mutta äkkiä näyttäis että tuo jää vielä ajokaudelle :D

Muutenkin on ollut näitten harrastejuttujen kanssa vähän hiljaista, kun menin lupaamaan yhden pehmeän väyrysen leimaamisen, on muuten saanu muistella peltitöitä :-\

Jos joku tunnistaa v90 entiseksi kalukseen, saa siitä jotain tiedonmurusia lipsautella.
E: Kiinnostaa jos joltain löytyy puuttuvien osien tilalle palikoita ja ennenkaikkea jos joku haluaa vaihtaa vaalean sisustan tummaan! Meneeköhän näistä v90 sisustan osat ristiin 960 tai 850 kanssa, jotain yhteneviä juttuja on havaittavissa mutta yhtälailla on erojakin  :D
« Viimeksi muokattu: 04.04.2024, 01:08:59 kirjoittanut vesterinen_99 »

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #51 : 17.04.2024, 09:21:17 »
Farkkuun tuli laitettua kesäpyörät alle ja taas näkyy satavan lunta  :D
Kerkesin käydä koelenkin jyväskylässä mopomessuilla jotta muistaa mitä talvella olisi pitänyt tehdä.

V90 sisätilan valovika löytyi aivan silmien edestä, katkenneesta aurinkolipan jalasta jossa johdot ottivat toisiinsa kiinni ja näin ollen poltti sulaketta.
Tuli myös vaihettua öljymerkki valvolineen kun sattui paikallisessa tokmannissa olla näitä hyllyssä enemmän kuin yksi purkki  :D
Nypin konehuoneesta tarroja pois, myös jakopäätarran jonka mukaan viime remppa olis tehty 347 000. Mittarissa nyt 416 000.

Vihreän päästin kesälaitumille ja sulatin vetopyörät pois, pitää ?enstalveksi? laittaa ainakin ne, tulpanjohdot, niillee lämpösukkaa, vois kokeilla turbomyssyä ja oikeastaan koko moottori varmaan tarttis huollon läähätyksestä päätellen.
Tässähän oli jokunen aika sitten tarttunut mäntää sylinteriin jonka hioin vingulla pois pahvin vaihdon yhteydessä, tästä on kerinny vuosilukukin jo vaihtua varmaan pari kertaa  :(
Meininki oli vaihtaa myös takaylätuen puslat ja alavarret kun ne alkaa olla aika kuppasia ja ylävarsien puslat on muutenkin rakenteeltaan sellaset että tukivarsi pääsee hankaamaan korvakkeeseen.

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #52 : 21.07.2024, 21:56:26 »
Morppi

Otin tovi sitten asiakseni laittaa t5 moottorin toiseen 2 oviseen ja värkkäsin kiinnikkeet, ilmeisesti tulee m90 laatikolla kun kiinnikkeenkin sille tein  :buck2:
nyppäsin siis vinokonetekniikan pois ja laitoin trukkilavalle odottamaan uutta elämää. Aika paljon ahtaampi sovittaa tuo vitonen kun kutonen etuakselin ja öljypohjan rakenteen vuoksi.
Kipasin myös kirkonkylältä imuvvtllä varustetun b5244s2 moottorin josta oli meininki laittaa kansi tuon b5234t moottorin päälle, näytti olla vielä kovilla nostajilla niin vois ajatella pyörittävänsä vähän ylemmäs.
Nyt vaan auto taas seisoo pihalla harrastuksien ja näiden harrastekäyttisten vuoksi.


Mulla oli tilanne että piti miettiä otanko työnalle seuraavaksi 242, säxän vai e32. Tilanne ratkesi kun testasin tuota kilpuria ja hoksin että on ensimmäinen oma 242 jolla ajan omatoimisesti lenkin yleisellä tiellä  :D
Toki tällä laitettu ämpärilistaan yks rasti lisää, nyt on haettu ykköskuppi 2-ovisella, 4-ovisellä ja 5-ovisella volvolla!


Farkku alkoi penkissä vuotamaan pakosarjasta, jopa aiempaa enemmän ja piti asiaan siis perehtyä.
Oli halki keskeltä kollektoria, mitä on todennäköisesti ollut jo pidempäänkin. Ja ennenkaikkea puuttui pätkä tiivistettä ahtimen ja laipan välistä, joka taisi olla se uusi oire :D
Oikaisin pinnat kulmahiomakoneella, kun ei ole jaettu niin käy mutteri kivasti tuonne sisään.
Varmaan viikon pari oli hiljainen kunnes vislaus taas hiukan voimistui, varmaan halkesi taas tuo kiinalainen kollektori. Yllättävän kauanhan tuo 'väliaikainen' pakosarja on ollutkin  ::)


Ratapäivät lähestyi ja piti keksiä millä autolla lähtisi käymään, sedanin screameriin olisi ollut helpoin laittaa vaimennin joten hylkäsin ajatuksen farkusta ja compactista. Kuitenkin halusin hieraista sytkää penkissä siitä ja jäi loput laitot niin viimetinkaan että skippasin sitten tänäkinvuonna vaikka muuten olisi aikaa ollut  :-\
Noh, onpahan nyt kesäpyörät alla, vois vaikka laittaa farkun hetkeksi seisomaan ja ajaa tuolla jahka saan sitä vähän fiksailtua. Jos sitä kerkiäis tehdä farkkuun uuden kannen lomalla, siitä menee vaan huomenna leima vanhaksi.

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #53 : 30.08.2024, 10:02:01 »
Hyvää tervettä!

Farkun savutusta kaivelin venttiilinvarrenkumeista, tein laitteen joka tulee venttiilikopan tilalle jolla sai painettua lukon auki mäntää vasten ykk:ssa. Käytin moottorin irti koska se tekee ajoittamisesta helpompaa ja laitoin sitten samalla myös uudet kk-laakerit. Tuli myös värkättyä jakopään koppa paikalleen, olisko takapuoli ollut vanhemmasta jakopäästä kun piti vähän taustamuovia leikellä, jännä että oli löytänyt samaan laatikkoon uusimman moottoriversion ulkopuolen kanssa.  ::)
Tein tuon operaation siis kaverin tallilla, enkä etäisyyden takia viitsiny enää lähteä tonkimaan lisää muovikoppia.
Yksi venttiilinvarrenkumi oli selvästi rikki, mutta ei varsinaisesti savutus loppunut.


Kyseisen toverin kanssa käytiin karstulassa cruisingeissa, kuten jo perinteeksi on muodostunut. Sillä vaan meni kannentiiviste juuri kun päästiin alueelle niin itse cruisinglenkki jäi välistä. Saatiinpahan koko alue käyttöön kuvaa varten  :D Illalla pahvin vaihto ja mersu käy.
Ihan juuri tämän kuvakulman takia tekisi mieli maalata nuo nyt mustaksi maalatut taustat takaisin hopeiseksi.


Piti myös yksi kilpuri käydä hakemassa takaisin, milläs muullakaan kuin tällä. Ja kenenkä muun kuin toissavuoden suomenmestarin kanssa.  :)

Tuli ihan kesälomareissukin tehtyä kumppanin kanssa, joku n.1500km lenkki yhteensä. Käytännössä molemmat reissut ilman ongelmia. Tai savutusta lukuunottamatta tietysti. Seuraavaksi pitää melkeen kokeilla avata taas holsetti.

Tuossa vielä kuva moottorista paikallaan koppien kanssa. Vielä pitäis konehuoneen sähköt siistiä, mutta siihen voi mennä vielä tovi tai pari. Oikeastaan koko konehuoneen joutaisi maalata jossain vaiheessa.


Ja hei, tulkaas huomenna käymään.  :)

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #54 : 04.10.2024, 09:22:38 »
Moippi

Käyttöautoilua tullut tässä lähinnä harrasteltua ja nyt pyörähti 240 farkun m90:stä taas kolmonen tyhjää. Saakos näihin jostain rataspareja, periaatteessa on nyt kaksi laatikkoa josta kolmosvaihde rikki ja yksi josta kolmonen onkin lainattu jo muualle.
Zf taitaa mennä seuraavaksi tähän mutta v90 pärjäisi varmaan hienosti m90:lläkin

T5 tuli naputeltua rakotulkit ja käytin dekin oikaisussa ja öljypohjan myös. Tähän olisi nyt myös vaparin kansi imuvvtllä ja kovilla nostajilla joten pitäisi miettiä öljynkiertoa korkeampaa rajoitinta ajatellen. Öljypohja siis 960 lyhennetty ja imujalan tein itse, aihiona etuvetoisen putkia. Vajaa 2cm jää öljypohjan pohjasta mittailuiden perusteella.

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #55 : 19.02.2025, 19:51:17 »
Jaha nonnihhh!

Pientä käpistelyä tässä on viimepäivityksestä kerinnyt jo harjoittaa.
Päätin puuttua ihan rukkasten kanssa jo tänävuonna moponvihreän talviauton ruostejuttuihin, kun siinä pääsi livahtamaan leimakin jo muutaman kuukauden pitkäksi. Joten tuli hitsattua siitä taka-akselin sisäkaaret ja niiden kiinnitys konttiin tuli muutettua vain kulmaksi.
Helmojen takapäät ja kuskin penkin takakiinnikkeen kohdalta lattiaa ja itse kiinnikkeitä ::)
Myös takapenkin turvavyön kiinnityspiste toiselta puolelta massan alta kaivellessa meni meisseli läpi kolmelta sivulta itse kierrelappua  ::)
Etulattiaa tunkkauspisteen luota oikealta ja siitä se korisauma.
Kuskinpuolelta poikkipalkki siitä ~vaihteistopalkin kohdalta.
Vähän matkaa meni myös helmoja. Oikean sais laittaa vaikka kokonaan uuden.
Myös oikea takakaari alkaa irtautua muusta korista ja sen päätin jättää seuraavaan kertaan.
Epoksi alle ja akryyli päälle. Kiveniskumassaakin laitoin ja jotain kotelosuojaakin koitin roiskia mutta liekkö nuo sprayt enempi päänhoitotuotteita.
Taakse tuli vaihdettua jarruletkutkin, taisi olla jo ihan ajankohtaista  :D


Taka-alatukivarret, jousilautaset ja jarrukilvet myös uusin takapäähän.

Tarvike tukivarret oli kaposemmat ja todella ahtaat iskareille. Jarrukilpiä piti vähän naputella että satulat kävi kiinni ja yhtä kilvenreikää jopa vähän vinguttaa.

Pohjaanlyöntikumit oli myös vammautuneet hapettumisen johdosta joten leikkasin jäljellä olevan "metallin" pois ja porasin pultin kupeelta läpi tekemääni kiinnikkeeseen.


Menihän siihen käsijarrukengät, vaijeri jarrupaloja ja joku raidepääkin samalla. Leima tuli mutta vielä ahtimen öljunpaluuputki tihmi öljyä josta kehoitus. Suullinen huomautus myös kaameista peilipinnoista vaikka niistä vielä kuvio irtoaakin. Pitäisi ne jo ihan ulkonäkösyistäkin laittaa.

Jottei nyt ihan pelkkään mätähommaan tämä jää niin tuli myös viriteltyä bilteman lisämittarit, joissa oli kehykset vähän paksut tuolle orkkis telineelle.



Farkun vaihdelaatikko tuli korjattua bmw:n varaosilla ja tämä tietty vaati vähän käsityötä keppitelineen laatikon kiinnikkeen ja kardaanin muodossa.
Laatikko on tehty kaiketi sre765:lle ja tuon 707 asetelman kanssa tuli aika ahdasta, 37dz painelaakerilla, lyhennetyllä kuulalla ja vähän hipaistulla kaavelilla jäi vielä toista milliä tilaa vaihdelaatikon ja kaavelin väliin.
Mikäli joku nujuaa saman ongelman kanssa on tuo 37 painelaakeri tosiaan ohuempi kuin 53, tosin käpälässä ja laakerissa tällöin tasainen pinta, joka tietty muutettavissa.

Tuo zf tosiaan vaatii pidemmän vaihdekepin kuulan alapuolelta kun muistinkaan ja vaihdevälit jäi nyt vieläkin vähän pitkäksi.
Kardaani tuli tehtyä w203 laipasta ja booripäästä sovite volvon akseliin.

Veti vaan aika mutkalle kun hitsaili noin paksun metallimurikan kiinni. Oikasin sitten sorvissa kaasupillien kanssa ja heittoa jäi noin kymppi. Itse akselikin tuntui heittävän hieman jo valmiiksi.

Laatikkopalkkiin porasin vaan reijät kumityynyille ja toisen alle ja päälle korilevyt kallistuskulman takia.
Laatikon mukana tuli jokin vauhtipuljun laatikon kiinnike jota vähän vääntelemällä kävi kumityynyt suoraan kiinni.


Panhard tanko tuli nyt tehtyä myös tähän säädettäväksi. Säätö vähän karkea mutta eihän nämä mitään ampumavälineitä olekkaan.




Ennen kesää pitäisi vielä huoltaa holsetti, tuli nyt hankittua läjä "step gap" tiivisterenkaitakin tulevaisuutta ajatellen.
Vähän tekisi myös mieli kokeilla isompia siipiäkin mutta onko sitten niin välttämätön käyttöautossa.

Mätähommista löytyy jotain kuvia tuolta samasta kansiosta kuin muutkin kuvat mikäli erityisesti jäi kiinnostamaan  :D

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo