Moikka,
Muutama vuosi takaperin tuli katseltua Eetzin videoita ja niistä innostuneena päätin hankkia itselleni vanhan kaksnelikymppisen talvi-autoksi. Tarkoituksena oli turbottaa vanha B19K, mutta kori oli päässyt jo happanemaan sen verran, että auto jatkoi matkaansa seuraavan omistajan jalostettavaksi. Muutama osa turbotusprojektia varten tulikin jo hankittua ja ajatukset pyörivät näiden vanhojen takapotkujen ympärillä, mitä jos nyt kuitenkin?
2014 loppusyksystä käytiin hakemassa Imatralta 740 b200k-moottorilla varustettuna. Korityöt oli jo tehtynä, joten pääsisi keskittymään olennaiseen eli moottorin vaihtoon. Tätä ennen tuli ostettua B230FT:tä vastaava kokoonpano AW70-laatikolla.
Samalla myös säädettävä moottorinohjaus rupesi kiinnostamaan projektina, joten megasquirt tuli hankittua. Projekti on vielä kesken, mutta deadline on tullut jo asetettua. Toukokuun alussa olisi tarkoitus tehdä sisaanajo Itävallan reissulla. Alla on pientä speksilistaa, aluksi pienellä turbolla ja kovalla vitosella. Kun bensa- ja sytkäkarttojen säädöt on saatu kuntoon ja systeemi tuntuu toimivan vaihtuu tilalle isompi puhallin ja todennäköisesti getragin laatikko.
B230 alakerta laakeroituna uusilla orkkismännillä
530-kansi, pelkkä plaanaus
Megasquirt 1v3, hall-anturilla + audin hukkakipinä
M47-vaihdelaatikko, 940 tdic levy + asetelma
Alla kuvia aina projektin aloituksesta nykyhetkeen:
B230FT:n purkua, puhdistus ja kasaus koneistuksen jälkeen


Vähän rappua








Tehtiin pieni koekäyttöpenkki, jossa moottoria voidaan käyttää ja kokeilla megan toimintaa

Johtosarjat megalle vedin orkkis releboksin kautta


Myllytystä

Äänieristykset kuntoon (tulossa 3" putkisto yhdellä vaimentimella)



Vanha b200k

Ja uutta tilalle

Konetilan sähköt tuli tehtyä uusiksi

Nostettaessa vanha bensakisko meni mutkalle, joten klracingiltä tuli uusi paineensäätimen kanssa

Walbro-kopio bemarin orkkis-suojalla

Puoltoista kuukautta olisi aikaa saada systeemi pelaamaan, katsastettua ja ajoon. Huhhuh.
Paljon on vielä kesken. Tänään sain bensalinjat melkein valmiiksi, yhden suuttimen o-rengas ei pitänyt paineita, mutta tää nyt on helppo korjata.
Muutama kyssäri:
Miten olette toteuttaneet tommosen aftermarket välijäähyn asettamisen keulalle? Ahtoputket ylä- vai alakautta?. Koesovituksessa IC istui aika nätisti sisääntulot ylhäällä. Sähköflekti tähän on tulossa, joten aika paljon jää tilaa moottorin jäähdyttimien väliin joka tapauksessa.
Ja jos uudellamaalla asustaa joku megasquirt-velho, niin saa tulle jeesaamaan säätämisessä!