Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 2.4D ja irtoamaton pyöränlaakeri (autom.)

  • 44 Vastauksia
  • 12786 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 2.4D ja irtoamaton pyöränlaakeri (autom.)
« Vastaus #15 : 23.03.2016, 18:00:28 »
Ja nyt sitten..  Murros ei pelannutkaan oikein, menee huomiselle. Asentaja taikoo jostain ihmeellisen halvan "kunnostetun" kokonaisen vetoakselin..

Kunnostettuja se sininenkin vain myy sillä erolla että ne eivät ole halpoja..

Edit: nämä faceliftin vetarit on jotenkin erilaisia kun niistä kuulat ei tipu vaikka yrittäis. Saa vetää ihan surutta niin pitkäksi kuin käsivoimin saa. Vaikka roikottaa akselia toisesta päästä niin pysyy nipussa
« Viimeksi muokattu: 23.03.2016, 18:06:04 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 2.4D ja irtoamaton pyöränlaakeri (autom.)
« Vastaus #16 : 24.03.2016, 12:36:07 »
saitko Kytkijä auton liikenteeseen?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D ja irtoamaton pyöränlaakeri (autom.)
« Vastaus #17 : 24.03.2016, 12:45:24 »
saitko Kytkijä auton liikenteeseen?

Tänään soitettivat, että sekin eilen tilattu vetari oli väärä. Asentaja oli ajanut aamulla asioikseen 60km päähän hakemaan purkaamolta akselin (onneksi 50tkm vähemmän ajettu), ja että auto on nyt kasassa ja kaikki ok.

Loppulasku 594e, ei nyt sinänsä kai paha, kun alkuperäinen tarjous oli 260e. Kuitenkin pelkällä vetarilla näyttäävät pyytävän 200-300e purkaamollakin..  Muta kyllähän tuo köyhää taas kirpaisee. 
Vida Pohjois-Savossa

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D ja irtoamaton pyöränlaakeri (autom.)
« Vastaus #18 : 24.03.2016, 15:12:08 »
Nyt kun auto on ajussa, 100 pistettä kuopioon AD korjaamo TimoV:lle. Yhteyttä pidettiin parikin kertaa päivässä.  Rätingissä veloitettu 1h vianetsintä ja 1.5h irrotus työtä ja osat päälle.  2.5h työt vaikka autoa sepitettiin kolmena päivänä,vetarikin käytettiin irti kakskolme kertaa ja ajoivat toista sataa km vetarin takia ilman veloitusta.  Suosittelen. 
Vida Pohjois-Savossa

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 2.4D ja irtoamaton pyöränlaakeri (autom.)
« Vastaus #19 : 26.03.2016, 00:06:02 »
Hyvä että homma hoitui. Tässä taas opettavainen esimerkki että aina ei mene niinku elokuvissa. Muistan ku motonetin myyjä sanoi pyöränlaakeria myydessään että tänähän onkin nätti vaihtaa. Tiesin jo silloin mikä on homma nimi niin sanoin että tämähänon oikeasti maailman vmäisiä vaihdettava..
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D ja irtoamaton pyöränlaakeri (autom.)
« Vastaus #20 : 02.04.2016, 21:00:52 »
Jahas, kuten odotettavissa oli, pisti ulina toiselta puolen korvaan. Nyt vielä vaimenee oikealle kaartaessa ja voimistuu vasemmalle kaartaessa, oikean pyöränlaakerin vaihtoon... Jos sitä huomenna kokeilisi kaverin hallilla että liikkuuko vetari laakerissa kun motonetistä saisi haettua vaihtolaakerin. Jos ei liiku niin pakettiin ja pajalle laitettavaksi. Uskaltaisikohan tuota napapulttia kirasta takaisin kiinni, jos ei ihan lopulliseen momenttiin vedä ennenkuin katkeaa? Muuten laakeripaketista joutuu ainakin pultin käyttämään.  Olen kyllä täältä lukenut, että jotkut on niin tehneet mutta onhan siinä riskinsä. Voisi sitten palauttaa/vaihtaa tuon motonetin navan johonkin muuhun ja ottaa osineen töineen laiton...
« Viimeksi muokattu: 02.04.2016, 21:06:20 kirjoittanut kytkijä »
Vida Pohjois-Savossa

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D ja irtoamaton pyöränlaakeri (autom.)
« Vastaus #21 : 02.04.2016, 21:40:31 »
Toivotaan siis, että entinen laakeri oli vain hitsautunut/ruostunut niin pahasti vetariin ja siksi jumissa. Asentaja oli joku entinen Volvolainen, ja muisteli että niihin on joskus eksynyt lukiteliimaakin väliin napsunnan poistamiseksi. Fifty-sixty siis miten käy. Jos on jumissa niin kyllä ollaan taas askelta lähempänä Toyota leiriä :D
Vida Pohjois-Savossa

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: V70 2.4D ja irtoamaton pyöränlaakeri (autom.)
« Vastaus #22 : 02.04.2016, 21:47:30 »
Laitoin toisen puolen vanhalla, kun moponetin pultti ei sopinut ja spareton SKF sarjassa ei tullu pulttia vaikka ois pitäny. No se paketti oli avattu ja laakeri näytti muutenkin harakiriltä, eikä minkään valtakunnan valmistajan leimoja. Aikaisempi rexbosta tilattu SKF oli FAG:n laakerilla varustettu ja pultti tuli mukana.
On se vielä kestänyt. Ihan en uskaltanu kirrata täyteen momenttiin. Kop kop...
Laitoin muuten runsaasti vaseliinia boorien väliin. Skf:n ohjeessa oli muistaakseni et pitäis laittaa lukitetta, mut vanhassakaan ei ollut, joten aattelin, et saa sit joskus sen uudelleenkin auki.
Volvon ohjeissa ei mainintaa ollut kummastakaan.
« Viimeksi muokattu: 02.04.2016, 21:50:55 kirjoittanut Justus »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 2.4D ja irtoamaton pyöränlaakeri (autom.)
« Vastaus #23 : 02.04.2016, 22:33:45 »
Mitä tarkoitat että motonetin pultti ei sopinut? Kyllä minulle ainakin sopi SKF napaan ja orggis napaankiin.

En minä tiedä onko tuo navan jumitus maailmanlopun asia loppuviimeksi. Jotkut osat vain ei ole tarkoitettu pihamekaanikon vaihdettaviksi vaan vaatii kunnon vehkeet. kunnon vehkeillä ja osaavalla pajalla ei mee ku hetki. Se hieman tympäisi että tässä oli eräänlainen "ansa" eli en osannut aavistaa että yleisesti helppona pidetty homma oli tanan työläs pihamekaanikolle.. Nyt kun tuon tietää niin vaihdatuttaa pajalla sen 300tkm välein mitä näitä menee vai meneekö harvemmin jopa ;D
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D ja irtoamaton pyöränlaakeri (autom.)
« Vastaus #24 : 02.04.2016, 22:42:08 »
Mitä tarkoitat että motonetin pultti ei sopinut? Kyllä minulle ainakin sopi SKF napaan ja orggis napaankiin.

En minä tiedä onko tuo navan jumitus maailmanlopun asia loppuviimeksi. Jotkut osat vain ei ole tarkoitettu pihamekaanikon vaihdettaviksi vaan vaatii kunnon vehkeet. kunnon vehkeillä ja osaavalla pajalla ei mee ku hetki. Se hieman tympäisi että tässä oli eräänlainen "ansa" eli en osannut aavistaa että yleisesti helppona pidetty homma oli tanan työläs pihamekaanikolle.. Nyt kun tuon tietää niin vaihdatuttaa pajalla sen 300tkm välein mitä näitä menee vai meneekö harvemmin jopa ;D

Jep, oikeassa olet. Tai siis tuo on onneksi pihamekaanikon todettavissa, napapultti irti ja ilmeisesti kopistelemalla vetarin pitäisi lähteä liikkeelle jos on lähteäkseen. Tällä säästää sen saturaisen kuitenkin pienehköllä vaivalla. Sehän siinä vituttaa, jos käy niinkuin viimeksi, ettei se sitten kuitenkaan lähde edes kunnon vehkeillä, vaan pitää uusia juurimutineen vetarikin. En huomannut edellisellä sivulla olevaa kysymystä, että miksi asentaja ei saanut viimeksi pelkällä ulomman nivelen vaihdolla pelaamaan - itse mietin ihan samaa että tuliko vetari paskottua lopullisesti pois ottaessa, mutta taisi hakiessa mainita jotakin että AD:ltä oli tullut vääränlainen ulompi nivel. Tai sitten se tosiaan on purkautunut eikä saanut enää uudestaan kasaan. Saman hintaiset kuitenkin oli ulompi nivel ja purkuvetari. Eihän sekään nyt mahdottomia maksa, mutta voipahan taas sanoa että on viikon sisään touhutonni pyörähtänyt...
Vida Pohjois-Savossa

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: V70 2.4D ja irtoamaton pyöränlaakeri (autom.)
« Vastaus #25 : 02.04.2016, 22:43:42 »
Se aluslevy oli paljon pienempi ja ohempi kuin orggis ja pultti lyhyempi, ei sillä uskaltanut laittaa.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 2.4D ja irtoamaton pyöränlaakeri (autom.)
« Vastaus #26 : 02.04.2016, 22:55:58 »
Lohdutukseksi voin sanoa että toinen puoli lähti irti ilman "clash of titans" meininkiä. Siis tosi helposti.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 2.4D ja irtoamaton pyöränlaakeri (autom.)
« Vastaus #27 : 02.04.2016, 22:58:09 »
Se aluslevy oli paljon pienempi ja ohempi kuin orggis ja pultti lyhyempi, ei sillä uskaltanut laittaa.

Oho :o Enpä huomannut verrata. Nyt siellä muistini mukaan on skf laakerien mukana tulleet pultit.. Toivottavasti ovat käypäset
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: V70 2.4D ja irtoamaton pyöränlaakeri (autom.)
« Vastaus #28 : 03.04.2016, 12:30:25 »
Ekan Skf:n mukana tuli pultti aluslevyineen just niinku se alkuperäinenkin oli

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D ja irtoamaton pyöränlaakeri (autom.)
« Vastaus #29 : 03.04.2016, 21:24:42 »
Se olikin simppeli homma kun akseli oli ihan väljästi pesässään. Jänniä hetkiä vaan elettiin kiristys vaiheessa, kun 35nm oli napapultissa ja loppukiristys jossain 60ast kohdilla niin kuului NAPS.. Pakko oli käyttää napapultti auki että katkesiko se, vai liekö joku asettunut kohdilleen vai pultista lauennut jännityksiä tms kun alkoi venyä. Poikki se ei ainakaan ollut. No sitten uudestaan kiinni 35nm ja joku 60 ast (en uskaltanut enää 90 vetää ettei katkea kun kertaalleen jo oli kiinni).

Ekalla 100m pätkällä herjaili luistonestoa, vittuunnuin jo että menikö absin anturi rikki, mutta pesaistuani auton panin uudestaan tulille niin herja oli hävinnyt eikä enää takaisin tullut. Pitää nyt seurailla tai vaihtaa se napapultti kunhan kaupat aukeaa.
Vida Pohjois-Savossa

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron