Mul on ollu nuo kaikki versiot volvolta käyttiksinä, d24x, tdi ja nykyinen volvon ihan ekoja omia dieseleitä, 2.4d.
Kopista parashan on ollu nykyinen S80, ajettavuudeltaan. Korjaamiseen menny kyllä parit takavetovolvon ostohinnat. Toisaalta siinä ei o alustassa enää mitään vanhaa ku rakennettu koko läjä kohta uusiks, prkl..
Mut jos koneina vertaillaan, kaikki voittajavaihteiston eli automaatin kanssa, kun ei viitsi sotkeentua noihin sotkettaviin pula-ajan keksintöihin, niin tdi on selkeesti noista ripein. Jos voi niin sanoa 140 heppasesta, niin tuntuu jopa vähän "kisaselta". Tän automaattilootakin oli tosi terävä vaihtamaan eikä paljoa luistellu.
d24:set taas on hirveitä ronksottajia, laiskin nuista kolmesta moottorista, mutta hommansa tekee hyvin eli kuljetti paikasta toiseen, ja tosi pienin ylläpitokuluin. Ja paremmin kun hyvin sillä liikenteen seassa pärjää. Tän automaattiloota sitten oli näistä kaikista luistavin, mutta myös ehkäpä mukavinkin samasta syystä.
Nykyinen 2.4d on noista kaikista eleettömin, hiljainen käynniltään eikä mitenkään ihmeellisesti vedäkkään. Mutta sama juttu tässäkin, paremmin kun hyvin pärjää liikenteessä. Tän laatikko on kaupunki/taajama-ajossa vähän perberistä, omaan mieleen arpoo vähän liikaa vaihteitten välillä. Antais ennemmin vaikka luistaa vähän enempi.
Kaikissa noista on ollu kulutus käytännössä aivan sama, johtunee kyllä ihan omasta ajotyylistä kun dieseli on just siinä parhaimmillaan että kulutus ei kasva läheskään samassa suhteessa kun bensakoneella jos sille antaa happea. Alle 5.5ltr/100km työmatka-ajossa saannu nyk. S80 menemään kun kerran jaksoin ajella ku sokiat mummot. Semmonen 6,5-6,7ltr/100km on keskikulutus töissäkäydessä 89km/h keskinopeudella ( kulutus on itse laskettu ja keskinopeus otettu mittarista- mittarin mukaan kun keskikulutus on muka 4.8-4.9ltr

)
V70 tdi meni muistaakseni vielä vähemmällä, muttei mitään muistikuvaa luvuista.
Summa summarum; mistään noista ei ole oikeastaan pahaa sanottavaa, kaikki on toimineet kun junan kellot, mitä nyt deekusta joutu vaihtaan kaikki hehkut kun oli kerran keskellä yötä hirveessä pakkasessa ainoo mahis antaa sille 24 volttia apuvirtaa
Että jos vaan saat käsiis toimivan yksilön niin ei nuista mihkään pety perus paikasta a paikkaan b-käytössä.