Omalla kohdalla ensimmäinen volvo ja moottori on aikaisemmin toiminut kuin unelma, mutta nykyään kuulostaa ja tuntuu vanhalta transitilta, kun ajellaan pienillä kierroksilla. Autolla on ajettu 390tkm ja itsellä ollut vasta 1,5 vuotta. Autoa on pidetty hyvin ja huollettu säännöllisesti ainakin tähän asti

Koko dilemma lähti siitä kun autoon vaihdettiin korjaamolla uusi kytkin ja vauhtipyörä. Auto oli seissyt osan talvea rahoitusta tuohon lystiin odotellessa ( joo helvetin huono idea pitää poissa ajosta ), mutta lähti kuitenkin käyntiin ihan hyvin tuon seisomisen jälkeen ja moottori toimi normaalisti. Koetin olla siis varma, että ei olisi hajonnut tuosta seisottamisesta.
Kytkin/vauhtipyörä uusimisen jälkeen moottori ei toiminut melkein lainkaan kävi aivan järkyttävän huonosti ja savutti mustaa savua, joka haisi vanhalta bussilta. Korjaamolla sanottiin, että seisomisen seurauksena kone olisi tukossa ja sinne syötettiin suoraan ja tankin kautta jotain ihmeainetta minkä pitäisi elvyttää laitos. Käynti parani jonkin verran heti. Tehot paranivat hieman, mutta vääntö oli alakierroksilla edelleen poissa.
Vaihdoin polttoainesuodattimet ja vanhat dieselit pois tankista ja ilmansuodattimen ja koetin ajamalla herättää moottoria henkiin. Putsasin egr:n jälkeiset röörit missä oli kohtuullisesti tervan näköistä mönjää, mutta eivät olleet täysin tukossa. Koneen toiminta yli 2000 rpm oli suhteellisen hyvä, mutta alakierroksilla veto edelleen kadoksissa. Kylmänä käynnistäessä usein savuttaa vaalean harmaata savua, mutta lämpimänä käynnistyy vielä huonommin.
Vein auton yhteen dieselkorjaamoon ja vielä moottorikorjaamolle ihmeteltäväksi.
Mitään vikakoodeja ei löytynyt. Suuttimet testattiin eikä niistä löytynyt ohivuotoja ja suuttimien toiminta oli normaalia ja jakopään ajoitus ei heitä. Yli kaksi tuntia tuota vehjettä ihmeteltiin ja kukaan ei keksinyt mikä sitä vaivaa. Itse koetin järkeillä, että MAF olisi kaputt, koska se oli huonosti laitetun ilmansuodattimen takia pahasti likaantunut ja vaihdoin sen uuteen ( ensin varmistin puhistusyrityksellä, että se ei varmasti toimi ). Koneen toiminta ei muuttunut mitenkään.
Merkillisintä tuon kohdalla on se, että jostain syystä sateella moottorissa on enemmän tehoja ja mitä enemmän sille antaa kenkää sitä normaalimmaksi koneen toiminta muuttuu ajossa. Moottorissa on tosiaan sellainen vanhan pakettiauton ääni pienillä kierroksilla, mutta se paranee kiihdyttäessä lähemmäksi normaalia.
Seuraavaksi pitää varmaan puhdistaa tuo EGR täysin ja toivoa, että se auttaisi. Ihmettelen vain mikä aiheutti niin äkillisen muutoksen koneen toiminnassa kuten helvetillinen savutus kytkimenvaihdon jälkeen. Hirveästi ei innosta viedä tuota enää korjaamoille ihmeteltäväksi, kun kenelläkään ei ole mitään uusia ideoita.
Onko täällä kenelläkään vastaavia kokemuksia tai ideoita mikä tuon voisi aiheuttaa. Myös vinkkejä sellaisista korjaamoista etelä suomessa, jotka oikeasti tietää kyseisen moottorin toiminnasta jotain otetaan vastaan. Olen kuullut Tampereen suunnalla olevan joku ihme volvokorjaaja, mutta en muista enää firman nimeä.