"hiukan" on pojilla opeteltavaa melumittauksessa.
Se melumittari kuuluu pitää n. puolen metrin päässä, 45astetta ylöspäin kulmassa - ei vaakatasossa, ei maata vasten, ei sivulle, vaan ylöspäin.
Asfaltti toimii heijastuspintana metelille, joten mittarin saa näyttää kovempia lukemia tuolleen kun sen vie aivan maanläheisyyteen, ja se ei ole todellinen mittaustapa. Jopa katsastuksessa käytetään tätä mittaustapaa, mutta katuautosta saa lähteä 100dB, tuolla 95dB huomioidaan jo valmiiksi se että ajetaan kovilla kierroksilla.
Myöskään sillä ei ole tarkoitus hakea asentoa jolla saadaan hylättyä, vaan se on toi yksi ja ainut asento, ja noin 0.5m ulostulon PÄÄDYSTÄ, eikä vaikka vikan vaimentimen rungosta. Käytännössä kokeneet pitää sen kärjen hiukan irti (~5cm), ja sitä mittaria tuijotetaan ehkä 5sekunttia.
Se melu raja ei myöskään ole 95dB kierroksilla 6000 taikka 3000, vaan 4500. Se on ihan sama lähteekö sieltä vaikka 150dB kierroksilla 9000, melulupa on ahvenistolla tuolle mittauskriteerille ja se on loppupeleissä ainut mikä merkkaa, kunnes onko se nyt Ympäristökeskus sanoo toisin. Motoparkilla esim on muutamassa kohdassa rataa automaattinen valvonta josta tulee näyttöön jos meni yli, se on heidän ympäristöluvassa näin. Kaikkialla muualla yleensä tuo 1metri, 45ast pakoputken päästä ja dB yleensä 95.
Se on myös aivan sama mitä se piikkaa mittauksen aikana, sillä tasakaasu meteliä on tarkoitus mitata, eli jos se piikkaa vaikka 110dB kun sitä oikeata kierroslukua haetaan, ei ole merkitystä, vaan se mitä se näyttää kun kierrokset pysyy tasasena.
AKK Ohjeet:
http://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1395/katsastuksen_kasikirja_melunmittaus.pdfToleranssi on myös 2dB eli todellisuudessa 97dB myös on hyväksyttävä tulos.
Sitten jos on väärä merkki joka menee liian kovaa niin sanotaan suoraa ettei tarvi tulla, niin ei tartte alkaa tämmösiä
"yhteistuumin päätettiin tässä että lähtee liian kova meteli". Näillä sanoilla siis RUUTULIPULLA liputettiin pois, vastauksena lipun väritykseen "ei meillä ole mustaa lippua". Noh sitten pitää tulla sanomaan tai jotain huitoa että
syy oli muu kuin session loppu, se on ainut oikea aika käyttää ruutulippua.
T-paita käy myös mustasta lipusta, ja ellen ihan väärin muista niin lähtöpisteen liput tulee jopa Affen puolesta kun radan vuokraa että mihin se musta katosi?
Toinen uusintamittaus (jota ei ilmeisesti olisi haluttu millään tehdä, puomilta osoteltiin teltalle, teltalta puomille) antoi pitkän yrittelyn jälkeen tuloksen 97dB, vaan taisi olla maan tasosta se ja liian läheltä mitattuna (kaverit seurasi kauempaa sitä toimitusta, mä en näe niin tarkkaan taustapeilistä koska siipipeittää). Me tehtiin omilla laitteilla tarkistusmittaus kun päästiin tallille takaisin, ja siihen 90dB tienoille jäi ... Me ei saatu millään nousemaan meteliä noin kovaksi tasakierroksilla 4500rpm ennen kuin irrotettiin lisävaimennus. Lisävaimennuksella alunperin siis mitattiin 86dB.
Tuota liputusta edeltäneellä kierroksella ohitin puomin rajoittimella 8800rpm (pari kertaa mun mielestä kerkes rajotin käydä ennen jarrutusta), niin tottakai se pitää paljon ääntä siinä kohdassa. Tuon tajusi ensimmäinen joka tuli sanomaan myös että jos kierrokset on reippaasti yli 8k niin meteliä lähtee vähän eri tavalla, päätettiin yhteistuumin tarkistusmitata että saadaan varmuus siihen ettei se käytössä ole muuttunut - ja ei ollut. Yleensä ottaen puomin kohdalla kierrokset haarukassa 8100-8500rpm, jossa tuo kone on vielä huipputehoissakin = meteli kovin.
Muuta huomionarvoista: Sen verran samaa aikaa radalla että 5minuuttinen ohjaajakokous voisi olla jo paikallaan, tai ihan minimissään kaikille lappu missä lukee lippuvärit ja perusteita, kuten miten päästetään nopeampi ohi.
Lisäksi, innokkaimmat teistä voisi ilmottautua Radalle.comille vapaa ehtoiseksi opettelemaan tuota touhua, ihan kaikesta paistoi se läpi ettei ihan hirveästi ole ratapäiviä järjestetty, sellaisena yleisenä kankeutena. Vapaaehtoisvoimin radalle.comikin pyörii.
Tai ainakin vaikka ajamaan Time Attackkia clubi luokassa niin näkee sen harrastajan vinkkelistä miten se homma toimii.
Esimerkiksi puomilla lähettäjän kuuluu näyttää koska meet, niin että lähtijän takana seuraava on niin kaukana ettei jarruttele sitä, eikä lähtijän tarvitse enää yrittää katsella peilestä tuleeko vaiko ei. En tiedä katsoiko lähettäjä näin, mutta varmuus siitä jotenkin jäi puuttumaan.
Vihreä/punainen valoa tähän vissiin jonkin verran käytettiin, mutta yleensä noilla valoilla on mun mielestä näytetty yleisesti että rata käytössä, rata ei käytössä, ja portilla olija käsimerkein tai lipulla näyttää selkeästi koska voi mennä.
Palkintojenjako toinen hyvä esimerkki: Ständi yms. kaikki organisointi 100% valmiiksi, ja sitten vasta keskeytetään muu touhu, eikä että eka keskeytetään ja kaikki sitten odottelee että organisoitte sen jutun.
Ratatoimisto: Siellä on se sininen koppi sitä varten, muissa tapahtumissa sitä käytetään ratatoimistona ja tietääkseni kuuluu ratavuokraan sen käyttöoikeus. Teltta jossa kävin maksamassa jäsenyyden ei tajunnu sitten sanoa että viereiseltä pitää ranneke pummata myös, eikä sieltäkään sanottu ku eka kävin siinä jne.
Teillä on paljon ilmeisesti innokasta porukkaa, vähän organisointia ja kokemusta niin sujuneen paljon helpommin kaikkien kannalta
