Proturbo  Autodiagnoosi

Jälleen tärinää

  • 47 Vastauksia
  • 16816 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kalkatin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Jälleen tärinää
« : 24.07.2011, 16:47:31 »
Moiro
mistähän hakisi vielä vikaa autoon  vaihdettu molemmat vetarit suoraan volvolta etupään puslat jarrut iskarit hiluineen navat 3 eri renkaat kokeiltu myös raidetangon sisä/ulkopäät laitettu. ja ei kun täristää.Myös moottorin tuki kumia uusittu.Tärinä alkaa tuosta 60 vauhista ja jatkuu niin kauan kun vaan polkee menemään.Auto on 2.4d v70 -03 ajettu 260000km alkaa olemaan epä toivoa poljenko auton suohon vai vieläkö olis jotain? >:(

Poissa rommitommi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 171
  • www.vrcf.fi
Vs: Jälleen tärinää
« Vastaus #1 : 25.07.2011, 17:00:49 »
Moiro
mistähän hakisi vielä vikaa autoon  vaihdettu molemmat vetarit suoraan volvolta etupään puslat jarrut iskarit hiluineen navat 3 eri renkaat kokeiltu myös raidetangon sisä/ulkopäät laitettu. ja ei kun täristää.Myös moottorin tuki kumia uusittu.Tärinä alkaa tuosta 60 vauhista ja jatkuu niin kauan kun vaan polkee menemään.Auto on 2.4d v70 -03 ajettu 260000km alkaa olemaan epä toivoa poljenko auton suohon vai vieläkö olis jotain? >:(

Taitaa se pieni täristys kuulua Volvoissa ihan ominaisuuksiin, ainakin jos renkaat on 17"+

Itselläni tollasta tärinää aiheutti moottorin ylätuen pienempi pusla. Se tosin vaihdettiin isomman puslan kanssa samaan aikaan, mutta ei tolla isomman puslan vaihdolla ollut aikaisemminkaan mitään vaikutusta tärinään.
Ajossa: BMW 530d GT -12

Poissa DeeViis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: Jälleen tärinää
« Vastaus #2 : 25.07.2011, 18:01:07 »
Mikä ominaisuus on semmonen että rupeaa täristämään normaalia isommalla rengastuksella? Ei kyllä johdu renkaista ainakaan.
Varsinki kun 3 paria erilaisia renkaita jo on kokeillut.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12714
Vs: Jälleen tärinää
« Vastaus #3 : 25.07.2011, 18:18:14 »
Tuleeko tärinä kaikilla teillä? Täällä päin moni uusikaan asfaltti ei ole tasainen. Itekkin luulin että autossa vikaa. Sitten kävin tasaisella tiellä niin tärinät loppu.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Jälleen tärinää
« Vastaus #4 : 25.07.2011, 18:27:10 »
Mikä ominaisuus on semmonen että rupeaa täristämään normaalia isommalla rengastuksella? Ei kyllä johdu renkaista ainakaan.
Varsinki kun 3 paria erilaisia renkaita jo on kokeillut.
Suurempi vanne on herkempi tärinälle ja tarkempi tasapainotukselle. Volvot on herkkiä oikeelle tasapainotukselle.

Millasia vanteita aloittajalla on kokeiltu? Tarvike/alkuperäinen? Jos tarvike niin tarkista soviterenkaat, ne ei saa olla väljät.

Poissa kalkatin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Jälleen tärinää
« Vastaus #5 : 25.07.2011, 21:04:25 »
Moi
Vanteet kaikki ollut volvon alkuperäisiä 2 15 tuumaiset ja yhdet 17 tuumaiset.Tärinä tulee kaiken laisilla teillä.Täytynee vielä lainata pyörät jostain volvosta joka ei täristele.Sillä ainakin saa suljettua nuo renkaat pois laskuista ainakin varmasti. :-\

Poissa Catalust

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • V70 vm04 D5 @1,6bar
Vs: Jälleen tärinää
« Vastaus #6 : 25.07.2011, 21:13:24 »
ja ei muuten tärinä johdo vanteista, oli prkl kyseessä vaikka 20" vanne, jos ne on suorat ja ehjät renkaat päällä!!! Se on fakta! Ihan turhaan mollaatte isoja kiekkoja kun saatte olla vain perheen  isiä jotka -ajatelle 15-16" kiekoilla... Itella on 18" KIINA pyörillä, (tällä hetkellä alla) ja vanteet 70% vuodesta hiekan peitossa ja EI TÄRISTÄ!!! Ajatte volvolla, muistakaa se! Ei mikään riisi kippo!!! Kunnioitusta hieman!!! Isot vanteet voi paukuttaa/olla pinta kovat, mutta ei ne täritämään ala, jos vanteet on tasapainossa 100% ja suorat...! jos osat ja nivelet ym on kunnossa, ja autossa ei pitäisi olla enää mitään, suuntaisin katseen ehken venteisiin ja niiden suoruuteen ja että ne varmasti on tasapainoitettu oikein...
...3" RST hönkivä kiisseli... ...42,5/56 Garrett... ...600x300x76 cooleri... ...213hv noilla vakio suuttimilla sai... ...nälkä kasvaa kuitenkin syödessä... ;)

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Jälleen tärinää
« Vastaus #7 : 25.07.2011, 22:19:41 »
ja ei muuten tärinä johdo vanteista, oli prkl kyseessä vaikka 20" vanne, jos ne on suorat ja ehjät renkaat päällä!!! Se on fakta! Ihan turhaan mollaatte isoja kiekkoja kun saatte olla vain perheen  isiä jotka -ajatelle 15-16" kiekoilla... Itella on 18" KIINA pyörillä, (tällä hetkellä alla) ja vanteet 70% vuodesta hiekan peitossa ja EI TÄRISTÄ!!! Ajatte volvolla, muistakaa se! Ei mikään riisi kippo!!! Kunnioitusta hieman!!! Isot vanteet voi paukuttaa/olla pinta kovat, mutta ei ne täritämään ala, jos vanteet on tasapainossa 100% ja suorat...! jos osat ja nivelet ym on kunnossa, ja autossa ei pitäisi olla enää mitään, suuntaisin katseen ehken venteisiin ja niiden suoruuteen ja että ne varmasti on tasapainoitettu oikein...
No mulla kun on vaan 17" ja Nokian kumeilla.   :-[

Tässä ei nyt kauheesti ole aloittelijalle apuja mutta Koska Catalust tuntuu olevan rengasalan ammattilainen niin korostin tuohon tuon pointin mistä saattaa olla apua aloittajalle.

Vanteen koosta ja sen merkityksestä että, Catalust kokeilee joskus omilla 18" ja 15" vanteilla laittaa tasapainotettuun vanteeseen väärään paikkaan 5g-10g:n paino ja katsoo onko se ero edelleen sama. Eli tarkoitan että isommissa vanteissa on suurempi "vipuvarsi". Asia ei siltikään ole noin mustavalkoinen. Isompi vanne vaan on herkempi tärinälle kuin pappa pyörät.

Joten ei vaahdota vanteen koosta vaan jostakin muusta mistä on apua.   :)

Poissa Catalust

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • V70 vm04 D5 @1,6bar
Vs: Jälleen tärinää
« Vastaus #8 : 26.07.2011, 13:11:45 »
mutta sisältö oli minun kohdalla tärkein... ...MONI rengasliike ei tasapainoita vanteita kuin KERRAN, eli sen jälkeen kun he ovat asentaneet vanteisiin painot, ne eivät tee "varmistus" ajoa uudelleen tasapainoituskoneella...
...3" RST hönkivä kiisseli... ...42,5/56 Garrett... ...600x300x76 cooleri... ...213hv noilla vakio suuttimilla sai... ...nälkä kasvaa kuitenkin syödessä... ;)

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Jälleen tärinää
« Vastaus #9 : 26.07.2011, 13:27:57 »
mutta sisältö oli minun kohdalla tärkein... ...MONI rengasliike ei tasapainoita vanteita kuin KERRAN, eli sen jälkeen kun he ovat asentaneet vanteisiin painot, ne eivät tee "varmistus" ajoa uudelleen tasapainoituskoneella...
Eipä tee ei.   :-\

Poissa vesap

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: Jälleen tärinää
« Vastaus #10 : 26.07.2011, 14:11:11 »
ja ei muuten tärinä johdo vanteista, oli prkl kyseessä vaikka 20" vanne, jos ne on suorat ja ehjät renkaat päällä!!!

ja vielä asettuvat napaan juuri kohdalleen. Itselläni oli hetken 19 tuumaisissa vääränlainen soviterengas. Hetken pysyi aina renkaanvaihdon jälkeen tärina aisoissa, mutta aina palasi hiljalleen. Ratkesi sillä kun sain Volvon napaan sorvatut renkulat. Yleismalliset eivät vain pysyneet paikoillaan pidemmän päälle.

Aloittajallahan ei varmaan tästä ole kyse, jos vanteiden keskireikä on kerran 65,1 ja vastapuoli on putsattu vaikka hiekkapaperilla töhnistä.

Poissa azzyyr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • Diesel Voimaa...
Vs: Jälleen tärinää
« Vastaus #11 : 26.07.2011, 15:42:00 »
Onko tärinä riippuvainen pelkästään ajoneuvon nopeudesta? Vaihteella tai millään muullakaan (veto, moot jarrutus)ei ole merkistystä?
Tällöin voisi olettaa, että tärinän lähde voi olla vain jokin vapaasti pyörivä massa. Kumi, vanne, jarrulevy, napa jnejnejne. Siitä sit vaikka järjestyksessä etsimään vian syytä...
Alla: V70 D5 -02
Exä: 850 T5 -94

Poissa kalkatin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Jälleen tärinää
« Vastaus #12 : 26.07.2011, 15:53:23 »
Onko tärinä riippuvainen pelkästään ajoneuvon nopeudesta? Vaihteella tai millään muullakaan (veto, moot jarrutus)ei ole merkistystä?
Tällöin voisi olettaa, että tärinän lähde voi olla vain jokin vapaasti pyörivä massa. Kumi, vanne, jarrulevy, napa jnejnejne. Siitä sit vaikka järjestyksessä etsimään vian syytä...
Moi
Jep pelkästään nopeudesta ei muutu vedättäessä kokeiltu myös alamäessä että auto sammutettu ja vapaalla rullaten sama tutina tulee.Täytyy yrittää keritä kumi pajalle jotta katsoisivat nuo minun renkaat läpi vielä kertaalleen. ???

Poissa Ryde85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 248
  • www.vrcf.fi
Vs: Jälleen tärinää
« Vastaus #13 : 26.07.2011, 16:03:35 »
Mites iskarin yläpäät?? Itsellä vaihdettiin ja rauhoittui kummasti etupään elämä. Tosin ongelma oli ovela tutina töyssyistä ja hidasteista ajettaessa.

Ohjausakselin laakeri hajalla tai tehostin??

Toinen vaihtoehto voisi olla pyöränlaakerit huonossa hapessa.

Poissa Volmanni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Jälleen tärinää
« Vastaus #14 : 26.07.2011, 16:54:52 »
Moi
Jep pelkästään nopeudesta ei muutu vedättäessä kokeiltu myös alamäessä että auto sammutettu ja vapaalla rullaten sama tutina tulee.Täytyy yrittää keritä kumi pajalle jotta katsoisivat nuo minun renkaat läpi vielä kertaalleen. ???

Saattaahan se olla et on tasapainotettu persiilleen. Hommasin keväällä uudet kiinakumit alle ja eipä sattunu tasapainotus kohilleen eka kerralla,täristi ihan simona. Noh takasin liikkeeseen ja uusi tasapainotus ja johan loppu tärinät. Ja jälkitasapainotushan ei tietysti enää kustantanut mitään. Ja kysessä 235/18" koko.
V70 D5 AWD

 

Samppasport  Futurez