Proturbo  Autodiagnoosi

Luistonesto?

  • 45 Vastauksia
  • 42974 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Luistonesto?
« Vastaus #30 : 05.01.2011, 13:56:31 »
Vanhemmissa tuo tilapäisesti pois käytöstä yleensä aiheutuu siitä että jarrut kuumenevat liikaa...

No tuo kuulostaa kyllä järkeenkäyvältä selitykseltä. kyllähän ne siinä varmaan lämpenivät kun testailin tuota nelivetoa ja joku jarru rutisi kokoajan. Onkos noissa minkäänlaisia lukkoja kummassakaan päässä vai hoidetaanko se vain tuolla TC:llä sutivaa pyörää jarruttamalla?
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Major

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
Vs: Luistonesto?
« Vastaus #31 : 05.01.2011, 14:14:30 »
Eipä taida olla lukkoja normi FWD/AWD, R:ssäkään ei taida olla tään koppaisissa?
-- Tuontiautoja avaimet käteen -- ViaCar.fi -- Ohjekirjoja & Xenon ballasteja & Volvon soittimia kaupan --

Poissa Putrus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
    • Pienkoneiden (ja autojen) huollosta
Vs: Luistonesto?
« Vastaus #32 : 05.01.2011, 14:56:45 »
Tuo, miksi luistonesto joskus tuntuu ottavan kiinni kovempaa kuin joskus toiste, johtuu ehkä siitä, että pyörien välillä on suurempi pyörimisero. Esim. liikennevaloissa, missä kummallakin pyörällä on yhtä huono pito, voi auto antaa sutia paljonkin ennen kuin moottoritehoa rajoitetaan. Kun taas joskus toisella pyörällä on hyvä pito ja toisella huono, niin silloin tehoa rajoitetaan helpommin. Jossain oli taulukkokin näistä pyörimisnopeuseroista, milloin järjestelmä aktivoituu. Mitä isompi nopeus autolla on, sitä vähemmän järjestelmä sietää nopeuseroa vetävien pyörien välillä.

Volvoissa tuo tosiaan antaa sutata enemmän kuin muissa autoissa. Myös etuvetoisissa Opeleissa antaa kohtuu paljon sutata. Mersuissa ja BMW:issä tuo taas tuntuu ottavan todella hanakasti kiinni, melkein jo ennen kuin sutii ;)

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 842
  • XC90 T8 TwinEngine
Vs: Luistonesto?
« Vastaus #33 : 05.01.2011, 14:58:55 »
Ei ole lukkoja, hoidetaan juurikin jarruilla 40km/h nopeuteen asti ja sen jälkeen leikataan tehoja. Tuosta syystä manuskakin käskee kytkeä dstc:n pois päältä jos haluaa/joutuu syvemmässä lumessa ym paikassa ajelemaan.

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Luistonesto?
« Vastaus #34 : 06.01.2011, 02:01:53 »
Tuo, miksi luistonesto joskus tuntuu ottavan kiinni kovempaa kuin joskus toiste, johtuu ehkä siitä, että pyörien välillä on suurempi pyörimisero. Esim. liikennevaloissa, missä kummallakin pyörällä on yhtä huono pito, voi auto antaa sutia paljonkin ennen kuin moottoritehoa rajoitetaan. Kun taas joskus toisella pyörällä on hyvä pito ja toisella huono, niin silloin tehoa rajoitetaan helpommin. Jossain oli taulukkokin näistä pyörimisnopeuseroista, milloin järjestelmä aktivoituu. Mitä isompi nopeus autolla on, sitä vähemmän järjestelmä sietää nopeuseroa vetävien pyörien välillä.

Eipä nyt sekoiteta vellejä ja puuroja  :nohnoh,,,,TC siirtää vetovoimaa luistavalta pyörältä pitävälle pyörälle jarruttamalla sitä pyörää joka luistaa, toiminto aktiivisin hitailla nopeuksilla.
                                                                                SC Estää vetävien pyörien luistamista tien pinnalla kiihdytettäessä, alentamalla vetäviin pyöriin vaikuttavaa vääntömomenttia, aktiivisin yli 40km/h nopeudessa.
 8) eli moottoritehoa/vääntömomenttia ei alenneta kun SC:ssä  8)
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa akemake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • VANTAA
Vs: Luistonesto?
« Vastaus #35 : 06.01.2011, 09:09:30 »
Tuo, miksi luistonesto joskus tuntuu ottavan kiinni kovempaa kuin joskus toiste, johtuu ehkä siitä, että pyörien välillä on suurempi pyörimisero. Esim. liikennevaloissa, missä kummallakin pyörällä on yhtä huono pito, voi auto antaa sutia paljonkin ennen kuin moottoritehoa rajoitetaan. Kun taas joskus toisella pyörällä on hyvä pito ja toisella huono, niin silloin tehoa rajoitetaan helpommin. Jossain oli taulukkokin näistä pyörimisnopeuseroista, milloin järjestelmä aktivoituu. Mitä isompi nopeus autolla on, sitä vähemmän järjestelmä sietää nopeuseroa vetävien pyörien välillä.

Volvoissa tuo tosiaan antaa sutata enemmän kuin muissa autoissa. Myös etuvetoisissa Opeleissa antaa kohtuu paljon sutata. Mersuissa ja BMW:issä tuo taas tuntuu ottavan todella hanakasti kiinni, melkein jo ennen kuin sutii ;)

Just meinasin kysyä että saanko siis paremman lähdön jos pysäytän liikennevaloihin toisen pyörän jäiselle asfaltille, ja toisen lumelle?(pyörienvälineneromaksimoidaan näin)
 ;)

V40 2,0 -03, V70 2,5T -07, XC90 D5 -07, XC90 -10

"Joka härjillä kyntää, se härjistä haastaa.”

Poissa Putrus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
    • Pienkoneiden (ja autojen) huollosta
Vs: Luistonesto?
« Vastaus #36 : 06.01.2011, 20:19:04 »
Eipä nyt sekoiteta vellejä ja puuroja  :nohnoh,,,,TC siirtää vetovoimaa luistavalta pyörältä pitävälle pyörälle jarruttamalla sitä pyörää joka luistaa, toiminto aktiivisin hitailla nopeuksilla.
                                                                                SC Estää vetävien pyörien luistamista tien pinnalla kiihdytettäessä, alentamalla vetäviin pyöriin vaikuttavaa vääntömomenttia, aktiivisin yli 40km/h nopeudessa.
 8) eli moottoritehoa/vääntömomenttia ei alenneta kun SC:ssä  8)

Näinhän se on. Nuo järjestelmäthän kuitenkin toimivat yhdessä, joten pohdiskelin, että jos on oikein huono pito toisella pyörällä, niin silloin TC "käskee" SC:tä pienentämään tehoa ;D (En tiedä kyllä yhtään toimiiko se näin, omaa pohdintaa vain).

@Akemake: Itse olen tuon kitkarenkailla todennut hyväksi tavaksi kiihdyttää. Ajan monasti liikennevaloissa kaistan reunaan 8) Manuaaliaskilla olevassa autossa tuo luistonesto ei niinkään 1. vaihteella rajoita tehoa, mutta kakkosella ja varsinkin kolmosella meno hyytyy nopeastikin jos yrittää liukkalla tiellä suditella.

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Luistonesto?
« Vastaus #37 : 06.01.2011, 21:04:03 »
Näinhän se on. Nuo järjestelmäthän kuitenkin toimivat yhdessä, joten pohdiskelin, että jos on oikein huono pito toisella pyörällä, niin silloin TC "käskee" SC:tä pienentämään tehoa ;D (En tiedä kyllä yhtään toimiiko se näin, omaa pohdintaa vain).

Eihän tuo TC "käske" mitään, vaan siirtää vetovoimaa (ABS:n avustamana )pitävälle pyörälle, ja vain alle 40km/h nopeuksissa, sen jälkeen, kun nopeus on yli 40km/h astuu SC peliin, jolloin rajoitetaan vääntöä (eli lasketaan tehoja ) 8)
No, pelaahan nuo molemmat käyttäen abs:n tietoja, mutta eri tavalla eri nopeuksissa.
« Viimeksi muokattu: 06.01.2011, 21:10:52 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12772
Vs: Luistonesto?
« Vastaus #38 : 06.01.2011, 21:11:22 »
Eihän tuo TC "käske" mitään, vaan siirtää vetovoimaa (ABS:n avustamana )pitävälle pyörälle, ja vain alle 40km/h nopeuksissa, sen jälkeen, kun nopeus on yli 40km/h astuu SC peliin, jolloin rajoitetaan vääntöä (eli lasketaan tehoja ) 8)
Toimiihan tuo SC jo pienemmissäkin nopeuksissa jos TC:n toimet ei auta. Eli ekana siirretään voimaa pitävälle pyörälle ja jos sekään ei auta niin leikataan tehoa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Putrus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
    • Pienkoneiden (ja autojen) huollosta
Vs: Luistonesto?
« Vastaus #39 : 06.01.2011, 21:20:03 »
Aivan, jos auto on jumissa ylämäessä (tai liikkuu hiljaa eteenpäin), niin ykkösvaihteella ei saa kierroksia nostettua korkeammalle kuin 3000 rpm, kun tehoa rajoitetaan. Sitten jos painaa luistoneston nappulasta pois, niin sutii vaikka kuinka suurilla kierroksilla.

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Luistonesto?
« Vastaus #40 : 06.01.2011, 22:22:59 »
Aivan, jos auto on jumissa ylämäessä (tai liikkuu hiljaa eteenpäin), niin ykkösvaihteella ei saa kierroksia nostettua korkeammalle kuin 3000 rpm, kun tehoa rajoitetaan. Sitten jos painaa luistoneston nappulasta pois, niin sutii vaikka kuinka suurilla kierroksilla.
Totta kai, koska DSTC:n poiskytkentä poistaa juurikin tämän SC:n eli ei rajoita kierroksia,,,,ei tää nyt voi olla vaikeeta  ::)
Yhä edelleen DSTC:n poisto poistaa vain ja ainoastaan SC:n TC,AYC, jaEBA jää päälle.

No ei mitään luistellaan,,,,,, ;D
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa VolvoPeikko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: Luistonesto?
« Vastaus #41 : 03.03.2011, 16:39:46 »
Ei ole lukkoja, hoidetaan juurikin jarruilla 40km/h nopeuteen asti ja sen jälkeen leikataan tehoja. Tuosta syystä manuskakin käskee kytkeä dstc:n pois päältä jos haluaa/joutuu syvemmässä lumessa ym paikassa ajelemaan.
Ja se 'rutina' johtuu juurikin siitä jarruttamisesta - se kun toimii ihan niinkuin ABS.
S60 2.4B, 125kW, -01 Lahti
On autoja ja sitten on Volvoja. Autoissa on vikoja - Volvoissa ominaisuuksia

Poissa Jermo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Luistonesto?
« Vastaus #42 : 09.03.2011, 18:14:19 »
Osaisiko joku kertoa mistä voisi johtua sellainen outo "kilinä" etupäästä ku STC on toiminnassa, ääni ei kuulu aina mut yleensä silloin kun pyörä pääsee sutimaan. Samanlaista ääntä kuuluu myös kun jarruttaa oikein voimakkaasti

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
Vs: Luistonesto?
« Vastaus #43 : 09.03.2011, 18:29:02 »
Minulla V70 T5 ja -01 mallinen. Siinä on DSTC nappi. Automaattilaatikko.

Monia kertoja olen käynyt pyörittämässä eräällä parkkipaikalla kunnon munkkia talvella. Kun otan DSTC:n pois päältä, auto pyörii ihan miten päin vain ja sutii niin paljon kun viittii kaasuu painaa.

Eli siis siitä kytkeytyy kaikki ajonhallinta pois päältä, ei mitään rajoituksia pyöritellä lumella.

DSTC päällä, rajoittaa tehoa HETI kun rupee sutimaan, esim. liikkeelle lähtiessä. Samoin kun jos polkasee vaikka 150km/h vauhdissa liukkaalla kaasua kunnolla, rupee kolmio vilkkumaan, eikä anna sutia, eikä kiihtyä. Kiihtyy vasta kun pitoa löytyy, muuten pysyy nopeus/kierrokset samana.

Ja tuo DSTC ainakin mulla, pitää auton todella hyvin hallinnassa liukkaalla. Ihan olen kokeillut ajella mutkiin "liian kovaa" ja kyllä on kummasti DSTC pitänyt auton tiellä, kun on pikkuisenkin tapahtunut puskemista/sivuluisua, oikeastaan ei edes päästä lähtemään sivuluisuun. Ja vaikka kuinka kääntelisi rattia 50km/h vauhdissa jyrkästi, niin ei pyörähdä ympäri. Joka pyörä vaan kuuluu jarruttelevan itsekseen ja pitää auton hallinnassa.
 ::)

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Luistonesto?
« Vastaus #44 : 09.03.2011, 18:55:06 »
Osaisiko joku kertoa mistä voisi johtua sellainen outo "kilinä" etupäästä ku STC on toiminnassa, ääni ei kuulu aina mut yleensä silloin kun pyörä pääsee sutimaan. Samanlaista ääntä kuuluu myös kun jarruttaa oikein voimakkaasti
Luitkohan nyt tään topiikin ajatuksella   :o jos luit, niin varmaan tuo käyttäytyminen tuli selväksi.
No, ABS jarrut siellä jarruttaa menoa,,,,
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo