Kyseessä siis lastutettu B230FT jolla ajettu reippaat 400tkm ja toiminut tähän asti kuin kello. Yhtäkkiä alkoi pätkimään kiihdytyksessä reilulla puolikaasulla kun ahtoja oli n.0,5 mutta kierrosten lisääntyessä (yli 3000) pystyi/pystyy ajamaan lappu tiskissä kuin ei ongelmaa olisikaan.
Aluksi epäilin tankissa olevaa pumppua, no rikkihän se oli ja uusi vaihdettu tilalle. Ei havaittavaa roskaa tankissa eikä letkuvuotoja. Ei auttanut asiaa.
Samassa vaihdoin tulpat, oli NGK 7 kun olen ajanut satunnaisesti osittain RE85:sella, nyt tilalle 6:set eikä tulpissa ollut mitään vikaa eikä menokaan muuttunut juuri paremmaksi.
Lambda vaihdettu uuteen, Motonet versio muttei kuitenkaan halvin niistä. Ei vaikutusta.
IMM vaihdettu toisesta autosta, sama mallinumero, ei vaikutusta, toisessa autossa ei aiheuta nykimistä/pätkimistä joten se(kään) IMM ei varmaan ole rikki.
Auton alla oleva pumppu sekä suodatin vaihdettu, suodatin on uusi, pumppu toisesta autosta joka toimi moitteettomasti. Ei auttanut sekään.
Moottorin lämpötila-anturi vaihdettu, ei vaikutusta. BP-säädin vaihdettu toisesta autosta, ei vaikutusta.
Parit suuttimet vaihdettu (toisesta B230FT:stä samoilla numeroilla) kun omissa oli kahdessa hieman eri Ohmit mittauksessa, ei vaikutusta.
V-jakajakansi+pyöri jokunen aika sitten uusittu, ei näkyvää vikaa.
Bensanpaineen suhteen olen laittanut kiinteän mittarin, näyttää joutokäynnillä n. 2,5 ja kierroksia antaessa menee hieman yli 3, kuten kuuluukin. Kun nappaa BP-säätimen alipaineletkun irti, nousee ja jää 3 kiloon kuten kuuluukin.
Outoa tässä on se, ettei alipainevuotoja näytä olevan, käynnistyy kuten pitääkin, kylmänä ja puolilämpinä käy erittäin tasaisesti, paremmin kuin ennen, ajossa käy ihan normaalisti mutta puolikaasulla vedättäessä alle 3000 ei kestä kuin 0,5 ahtoja, kierrosten lisääntyessä käy kyllä ajaa reilusti. Yli tai alle puolitankkia ei vaikuta mitenkään oireisiin, eikä tosin pitäisikään kun tankin pumppu on uusi.
Mistähän sitä vikaa pitäisi vielä lähteä etsimään? Letkut tankilta pumpulle+pumpulta bensakiskolle? Ns. Hall-anturi vauhtipyörällä? Maajohdot (olivat kiinni eikä näkyvää vikaa)? Puola? Vaikuttaa siis ihan siltä että loppuisi bensa, muttei kuitenkaan lopu kun kestää ajaa vajaan kilon ahdoilla kuitenkin, tosin en uskalla sitä juuri tehdä ettei mene laihalla kun ei tiedä.
Vaihdettuja osia siis
IMM
Lambda
BP-säädin
Tulpat
Tankin pumppu
Painepumppu+suodatin
2 suutinta
Moottorinlämpötila-anturi
...
varmaan jotain unohtui mutta ei mikään ole vikaa kokonaan parantanut, tosin hieman vähemmän oireilee kyllä nyt.
Apu on aina tarpeen tai edes vihjeitä jos sellasia sattuisi löytymään.
