ahdistava putkisto ilmaisee yleensä olemassaolonsa pakosarjan ja jopa ahtimen punoituksena kovemmassa rääkissä, vakio vapariautoissa todettu jäällä rallatessa mm. 740 b230E vakiopakosarjalla ja putkella katti tukossa niin koko pakosarja ihan punainen kytkinkopalle asti

ahdetuissa peleissä ylisuuri putki aiheuttaa monesti ahtojen karkailua kierrosten noustessa, siihen vaivaan auttaa 0,5-1" pienempi db ja loppuputki saa olla niin iso kun huvittaa (penkittäjän yleispätevä ohje). iso db ja pienempi loppuputki saattaa ajaa myös saman asian, kokemusta ei itsellä ole aiheesta vaan penkittäjän kanssa oli puhetta että alle 400hv tehoilla yli 2,5"db ja 3" putkisto on liioittelua varsinkin jos on katuautosta kyse. toisaalta taas liian pieni putkisto nostaa pakopainetta ja aiheuttaa lämpörasitusta kannelle, pakosarjalle ja ahtimelle.
käyttötarkoituksesta ja vaimentimista/katista riippuen mutta kokoputkistona 2,5" varmasti riittää 350-400hv ja 3" 600-800hv
ja varsinaiseen kysymykseen oma 242 B230F pieni pakopesäisellä master power s70 ahtimella @1bar 333hv/383nm pyörältä oli 2,5"->3" kartio ahtimen laipassa kiinni ja muuten koko putkisto 3" yhdellä läpivirtaavalla lyhyellä takavaimentimella. 50mm hks kopioportti piti ahdot siellä missä piti ja pakopaineita ei mitattu ikinä. senverran pakopainetta oli että alle 1bar ei ahtoja saanut, jos hukkiksen ruuvia löysäsi niin pakopaine avasi portin ennenaikojaan.. niin ja yksi tekijä mikä vaikuttaa asiaan hyvinkin paljon on käytettävä polttoaine eli minun tapauksessa etanoli.
