Carwist  Race.fi

Startin huolto

  • 9 Vastauksia
  • 5970 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6256
  • Kartanoita kartano täynnä
Startin huolto
« : 05.12.2010, 21:07:35 »
Työn alla B28E startin (Bosch) huolto. Toimiva laite, mutta lienee melko iäkäs enkä halua että se pettää kovin pian koska vaihtaminen ei ole herkkua. Käytännössä tarkoittaa putsausta ja helojen vaihtoa uusiin öljyllä kyllästettyihin sekä uusia hiiliä.

Tässä on juottamalla kiinnitetyt hiilet. Mitä erityistä huomattavaa uusien tinaamisessa, jotta tuo tinaus ei ole ensimmäinen mikä vehkeestä pian käyttöönoton jälkeen pettää?

- Tinan laatu?
- Esikäsittely, puhdistus tms.?
- Jälkikäsittely, jotain pinnoitusta tms.?

Löytyy Wellerin juotosasema ja jotain halpaa elektroniikkatinaa, "rosin flux cored solder", 0.7 mm, Sn 60/Pb 40, Flux 2.0%. Käykö tuo vai pitäisikö olla jotain muuta?

(....tinallahan nuo vissiin kuitenkin voi laittaa kiinni...? :-\)
« Viimeksi muokattu: 06.12.2010, 18:58:16 kirjoittanut TOK »
745 B230F -89, 765 B280 -85, 765 B28E -85, XC90 T8 -17

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • S60 T6 AWD -11
Vs: Startin hiilien tinaaminen
« Vastaus #1 : 05.12.2010, 21:31:23 »
Tina on ihan oikeaa mutta kolviksi pitää hommata iso ja tehokas kolvi, ei mikään juotosaseman elektroniikalle tarkoitettu vaan 50W tai isompi kolvi.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6256
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Startin hiilien tinaaminen
« Vastaus #2 : 05.12.2010, 21:38:47 »
Hmm. 40-wattinen on tuo oma. Tuollako ei sitten kuumene tarpeeksi että juottaisi kunnolla näin ison liitoksen? Täytynee sitten katella olisiko tallilla tehokkaampi...
745 B230F -89, 765 B280 -85, 765 B28E -85, XC90 T8 -17

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • S60 T6 AWD -11
Vs: Startin hiilien tinaaminen
« Vastaus #3 : 05.12.2010, 21:53:31 »
Hmm. 40-wattinen on tuo oma. Tuollako ei sitten kuumene tarpeeksi että juottaisi kunnolla näin ison liitoksen? Täytynee sitten katella olisiko tallilla tehokkaampi...
Mitä tehokkaamman kolvin löydät, sitä parempi.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

The moose

  • Vieras
Vs: Startin hiilien tinaaminen
« Vastaus #4 : 05.12.2010, 22:18:57 »
kuumailmapuhallin? tai butaani poltin sellainen kynän ohut. kitaroita rakentaessa välttämätön yhdessä vaiheessa.

Poissa janne81

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3529
Vs: Startin hiilien tinaaminen
« Vastaus #5 : 05.12.2010, 23:16:37 »
Onnistuu 40w kolvillakin, joutuu tosin vähän aikaa lämmittämään.
Sulanut tina auttaa lämmön johtamisessa kuten varmaan tiesitkin.  ;)

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6256
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Startin huolto
« Vastaus #6 : 06.12.2010, 19:03:19 »
Ukkivainaan 100W kolvi näköjään lämpenee vieläkin, tosin melko hitaasti -- on siinä tietysti massaakin.

Muutin otsikkoa kun muutama muukin juttu askarruttaa. Mitenkäs solenoidilta starttiin menevän punoskaapelin läpiviennin kumitiiviste. Saako näitä uusia vai miten tilkitään? On kivikova, päästänyt jo vettä läpi.
745 B230F -89, 765 B280 -85, 765 B28E -85, XC90 T8 -17

Poissa jonesv8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: Startin huolto
« Vastaus #7 : 31.12.2010, 00:31:02 »
En sano tätä pahalla mutta jos startti on pahassa paikkaa niin itse laittaisin uuden tai tehdas kunnostetun jossa on takuu.

Ei vanhan startin elvyttämisessä mitään pahaa ole mutta noitten käämityksien lakat ei ole ikuisia kuumuudesta ja kuormituksesta johtuen. Voi olla että kestää pitkään tai vetää oikkariin aika pian. Solenoidi yleensä väsähtää eka, eikä jaksa vetää pohjaan saakka.

Mutta jos vahasta haluaa tehä niin uudet hiilet, laakeriholkit, solenoidi ja bendiks laite niin voi pian taas päästä toiset 300 000 km:riä  :)

En mä Elvistele. Mä teen mitä osaan.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6256
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Startin huolto
« Vastaus #8 : 31.12.2010, 09:40:11 »
En sano tätä pahalla mutta jos startti on pahassa paikkaa niin itse laittaisin uuden tai tehdas kunnostetun jossa on takuu.

Suurinpiirtein noin tehtäneenkin sitten kun tätä autoa käydään huolella läpi, nyt piti saada vain "nopeasti" ajoon. Kuukausihan siinä sitten kuitenkin meni, mutta nyt sillä ajetaan taas  :)

Mutta jos vahasta haluaa tehä niin uudet hiilet, laakeriholkit, solenoidi ja bendiks laite niin voi pian taas päästä toiset 300 000 km:riä  :)

Hiiliä en lopulta vaihtanut, koska niissä oli 4-5 mm kulumavaraa vielä ja olivat hyvän näköiset. Kaikki 4 holkkia meni vaihtoon ja uusi Unipoint-solenoidi Motonetistä joka tosin ryppyili aluksi muutaman kerran. Vetää mutta ei anna virtaa startille - piti laittaa käyntiin avoleuka-avaimella. Nykyään toimii ongelmitta. Bendix on sama vanha.
745 B230F -89, 765 B280 -85, 765 B28E -85, XC90 T8 -17

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Startin huolto
« Vastaus #9 : 02.01.2011, 03:49:12 »
Tina ei ole liimaa.  Molemmat yhteen juotettavat kappaleet pitää saada niin kuumaksi, että tinalanka sulaa.  Langan päätä ei paineta juotinta, "kolvia", vasten, vaan juotettavien kappaleitten väliin.  Älä hosu kuivalla kolvilla.  Lämpö johtuu juottimesta juotettavaan kappaleeseen, kun välissä on tinatippa.

Hyvä konsti on tinata kumpikin juotettava kappale erikseen, ja sulattaa ne sitten yhteen.  Riittää kädet paremmin, kun ei liittämisvaiheessa tarvitse enää pelata tinalanka kolmannessa kädessä.  Homma on aika vaikeaa, jos on voimakkaasti oikea- tai vasenkätinen.  Hienomotoriikkaa pitää olla huonommassakin kädessä.

Biltemassa on myynnissä muovirasia, jossa on eri kokoisia kumisia p*rsläpiä.  Riittää koko suvulle muutamaksi vuodeksi.  Autosähköliikkeestä läpivientikumeja saa ehkä yksitellen.  Jos kumi on erikoisen muotoinen, sen saattaa joutua itse leipomaan silikonista.  Aika ruma, mutta toimii.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

 

KL-varaosat  Carwist