KKD Motorsport  Samppasport

Volvo 740 GLE -87 Turbotusta, 760 GLE -89

  • 108 Vastauksia
  • 18097 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1132
  • www.vrcf.fi
Volvo 740 GLE -87 Turbotusta, 760 GLE -89
« : 26.05.2016, 22:09:03 »
Kaveriltani pelastin tällaisen diplomaatti-Volvon. Hänellä oli tarkoituksena purkaa auto osiksi hänen omaa projektiaan varten, mutta onneksi suostui myymään minulle. Auton historiasta en tiedä oikeastaan muuta kuin sen, että auto on myyty uutena Yhdysvaltoihin Chicagon lähelle, jossa toiminut diplomaattiautona. Vuonna 1997 auto on rekisteröity Suomeen. Mittarilukema ostettaessa 176 790 mailia.

Tekniikka:
-B230F LH 2.2
-AW70L
-1030 4.10 -välityksellä

Varusteet:
-Manuaali-ilmastointi
-Musta nahkasisusta
-Sähköikkunat
-Keskuslukko
-Kattoluukku


Auton herättelyä tallista.





Auto olisi nyt tarkoitus laittaa katsastuskuntoon. Leimalle tarvitsee katalysaattorin, oikealle puolelle alapallon ja ehkä mahdollisesti pienen paikan pohjaan.

Lisäksi autoon täytyy tehdä perushuoltoa, vaihteisto vaihtaa ehkä vähän turhankin napakasti, mittatikusta olin katsovinani, että öljyä oli hieman liian vähän. ilmastointiin tarvitsee uudet liemet.

Sisusta autossa on todella hyvässä kunnossa, lukuunottamatta kattoverhoilua, joka on hieman repeytynyt.

Valitettavasti jenkkivaloja en saanut sovittua kauppaan mukaan, mutta lähitulevaisuudessa on hankintalistalla.

Lisää kuvia tulee lähiaikoina.
« Viimeksi muokattu: 06.06.2017, 19:17:54 kirjoittanut Merlin »
Käyttöauto: Volvo S80 D5 -04
Harrasteauto: Volvo 740 GLE -87
Hevosvoima määrittää, kuinka kovaa ajat seinään.
Vääntö määrittää, kuinka syvällä olet seinässä.

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1132
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLE -87
« Vastaus #1 : 28.05.2016, 16:34:48 »
Tänään kävin pesemässä auton ja käsittelin etupenkit Autoglymin nahanhoitoaineella. Huomenna tai maanantaina käsittelen ne uudestaan, ja sitten olisikin takapenkkien vuoro.

Ennen käsittelyä:


Ja käsittelyn jälkeen:


Kun auto on rekisteröity Suomeen, jostain syystä papereihin oli merkitty auto kaksilitraiseksi. Tavaratilasta löysin jakopään suojamuovin, jonka  tarrassa oli moottorikoodina B200F. Pelonsekaisin tuntein aloin etsiä pakosarjan alapuolelta moottorikoodia ja sieltä se onneksi viimein löytyi:

(Jostain syystä en saa kuvaa käännettyä oikein)

Minun tietääkseni Rapakon taakse ei tosin ole edes viety muita, kuin "isolohkoja".
































Yllätyin, että tuonkin saa lukkoon. :o




Auton mukana tuli uusi sähköantenni:


Yleisilme autolla on ihan siisti. Auto oli kaverini hallilla säilytystasona, jonka seurauksena konepellissä on naarmuja, lommoja ja muutama lakkavaurio.

Osaakohan kukaan neuvoa, miten tästä saa nollattua huoltovalon? Huoltokirjassa luki, että mittaristossa pitäisi olla pieni nappi, jota painamalla valo sammuu. Nappia siellä ei kuitenkaan ole. ???

Mitenköhän tuon ilmastoinnin kanssa tekisi? Tässä kun kylmäaineena pitäisi olla R12, mutta sitä ei kai saa enää mistään. Jos kylmäaineeksi vaihtaa R134, niin mitä muuta pitää vaihtaa kompuran öljyjen lisäksi? Vai toimiiko kompura ollenkaan uudemmalla kylmäaineella?
« Viimeksi muokattu: 28.05.2016, 16:42:03 kirjoittanut Merlin »
Käyttöauto: Volvo S80 D5 -04
Harrasteauto: Volvo 740 GLE -87
Hevosvoima määrittää, kuinka kovaa ajat seinään.
Vääntö määrittää, kuinka syvällä olet seinässä.

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1132
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLE -87
« Vastaus #2 : 28.05.2016, 19:33:54 »
Mitenköhän tuon ilmastoinnin kanssa tekisi? Tässä kun kylmäaineena pitäisi olla R12, mutta sitä ei kai saa enää mistään. Jos kylmäaineeksi vaihtaa R134, niin mitä muuta pitää vaihtaa kompuran öljyjen lisäksi? Vai toimiiko kompura ollenkaan uudemmalla kylmäaineella?
Selvittelin asiaa. Ebayssä on myytävänä joitakin sarjoja R12:ta, mutta ei toimiteta Suomeen.

Jos tuohon haluaa uudempaa R134a:ta, niin täytyy vaihtaa kompuraan öljyt. Tiedä sitten, miten tiivis tuo järjestelmä on, että täytysi varmaan vaihdella kaikki tiivisteetkin...
Käyttöauto: Volvo S80 D5 -04
Harrasteauto: Volvo 740 GLE -87
Hevosvoima määrittää, kuinka kovaa ajat seinään.
Vääntö määrittää, kuinka syvällä olet seinässä.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2131
    • Kuvat.fi
Vs: Volvo 740 GLE -87
« Vastaus #3 : 28.05.2016, 22:52:45 »
Eiks olis helpompi vaan ajella Kotkaan ja laittaa R12 korvikeaineet sisään?  ::)
760 Turbo '84 B6284T  & GS6-53DZ
...ja muutama muu

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4480
  • LH-uuno
Vs: Volvo 740 GLE -87
« Vastaus #4 : 28.05.2016, 23:07:24 »
Ja lie aika sama mitä sinne laittaa ennenkon ne saa pysymään järjestelmässä, eli siis korjaukseen ensin. Keulakenno on aika vahva veikkaus, ja sille menevät putket etupalkin alta on melkein yhtä hyvä veikkaus.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1132
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLE -87
« Vastaus #5 : 28.05.2016, 23:30:18 »
Eiks olis helpompi vaan ajella Kotkaan ja laittaa R12 korvikeaineet sisään?  ::)
Sehän se kaikkein paras olisi. Täytyy vain saada leima ensin. Olisiko jotain tiedossa? ::)

Ja lie aika sama mitä sinne laittaa ennenkon ne saa pysymään järjestelmässä, eli siis korjaukseen ensin. Keulakenno on aika vahva veikkaus, ja sille menevät putket etupalkin alta on melkein yhtä hyvä veikkaus.
En tiedä, vuotaako tuo mistään, tai että pyöriikö edes kompura. Olisi hyvä, jos sen saisi toimimaan. :)
Käyttöauto: Volvo S80 D5 -04
Harrasteauto: Volvo 740 GLE -87
Hevosvoima määrittää, kuinka kovaa ajat seinään.
Vääntö määrittää, kuinka syvällä olet seinässä.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2131
    • Kuvat.fi
Vs: Volvo 740 GLE -87
« Vastaus #6 : 29.05.2016, 04:12:59 »
Autosähkö Parkkinen on yksi ja toinen vaihtoehto on Hannu Seppä. Molemmilla pitäis olla korvikeainetta ja minulta löytyy kennoja ja kompuroita, jos iskee tarve.
760 Turbo '84 B6284T  & GS6-53DZ
...ja muutama muu

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1132
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLE -87
« Vastaus #7 : 29.05.2016, 14:06:20 »
Autosähkö Parkkinen on yksi ja toinen vaihtoehto on Hannu Seppä. Molemmilla pitäis olla korvikeainetta ja minulta löytyy kennoja ja kompuroita, jos iskee tarve.
Kiitos, pidetään mielessä. :)
Käyttöauto: Volvo S80 D5 -04
Harrasteauto: Volvo 740 GLE -87
Hevosvoima määrittää, kuinka kovaa ajat seinään.
Vääntö määrittää, kuinka syvällä olet seinässä.

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1132
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLE -87
« Vastaus #8 : 04.06.2016, 17:22:59 »
Päivitänpä hieman, jos en muiden, niin ainakin omaksi iloksi. :)

Etuparkeista poistin tummennuskalvot, mielestäni muuttui keulan ilme paremmaksi. Melko kuluneet valot kyllä on.

Eilen sitten töiden jälkeen kävin Motonetistä shoppailemassa alapallon, katalysaattorin, öljynsuodattimen ja öljyt. Alapallon ja öljyt suodattimen kanssa vaihdoin heti auton luokse päästyäni. Vaihteiston tyypiksi varmistui AW70L. Taka-akseliakin tutkailin ja jos murikassa lukko on, niin ei se ainakaan kunnolla toimi. Missään vaiheessa en saanut lukkoa päälle, vaikka auto oli käynnissä nosturilla vaihde päällä. Renkaan pystyi pysäyttämään, mutta ihan kuin se olisi yrittänyt siirtää sille voimaa, koska jostain kuului kevyttä naputusta. Vai kävikö tuossa niin, ettei luistoa ollut vielä tarpeeksi? ??? Takaluukusta löysin LS peräöljyä, jota sinne on todennäköisesti laitettu. Onko tuo nyt sitten väärää öljyä?

Tänään asensimme putkeen katalysaattorin, joka kävi suht kivuttomasti paikalleen. Samalla huomasin, että moottorin kumityyny on hiljattain vaihdettu uuteen Volvolaiseen.

Lopuksi ihmettelin mätäpaikkaa. Aloin purkamaan etujalkatilaa hitsausta varten ja huomasin, että koko jalkatila lainehti vettä. Sama juttu oli kuskin puolella. Matot olivat aivan litimärkiä. Pari kertaa tökkäsin lattiaa sormella ja läpihän se meni. Hieman jo hioin massaa pois ja huomenna olisi tarkoitus hitsata paikka ja ensi viikolla viedä auto leimalle, jos töiltäni ehdin.

Loppuun kuvia.

































« Viimeksi muokattu: 05.06.2016, 17:09:50 kirjoittanut Merlin »
Käyttöauto: Volvo S80 D5 -04
Harrasteauto: Volvo 740 GLE -87
Hevosvoima määrittää, kuinka kovaa ajat seinään.
Vääntö määrittää, kuinka syvällä olet seinässä.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2131
    • Kuvat.fi
Vs: Volvo 740 GLE -87
« Vastaus #9 : 05.06.2016, 13:28:17 »
Onko otteessa merkinnät katista ym. himmeleistä, vai huvikseenko ruuvailit paikalleen? Noin vanhahan on suurisaasteinen lähes pakosti. Nimimerkillä jenkkimallinen, jonka kattia ei oo näkynyt enää vuosiin.  V:>
760 Turbo '84 B6284T  & GS6-53DZ
...ja muutama muu

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1132
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLE -87
« Vastaus #10 : 05.06.2016, 17:09:16 »
Onko otteessa merkinnät katista ym. himmeleistä, vai huvikseenko ruuvailit paikalleen? Noin vanhahan on suurisaasteinen lähes pakosti. Nimimerkillä jenkkimallinen, jonka kattia ei oo näkynyt enää vuosiin.  V:>
Rekisteriotteessa ei ole mitään mainintaa auton vähäpäästöisyydestä tai katalysaattorista. Kaverilleni auton myynyt henkilö käytti auton konttorilla ja sai sieltä vikalistan, koska katalysaattoria ei ollut putkessa paikallaan, eikä näin ollen mennyt päästöistä läpi. Tuon vikalistan mukaan päästöt on otettu myös kierroksilla.
Mieluummin laitoin sen katin nyt sinne putkeen, kun sitten kauheassa vitutuksessa, kun ei saanutkaan leimaa.

Reppanan mahdollisesta vähäpäästöisyydestä Kinnuselta kysyin ja hän oli sitä mieltä, että auto ei ole vähäpäästöinen ja otti päästöt ainoastaan tyhjäkäynniltä. Sitä en muista, että vaatiko kattia.


Tänään pohjaan hitsattiin paikka. Häävi siitä ei tullut, mutta kelvannee.





Massa loppui kesken, niin täytyy sitä käydä ostamassa lisää ja suihkia uudestaan.

Tuossa kun olen autoa hieman liikutellut ja käytellyt, niin heti huomasin, että tämä lähtee heikosti käyntiin. Viimein kun käynnistyy, pohjassa oleva pumppu huutaa kuin syötävä. Sekin on vaihdettu uuteen äskettäin. Eli voisiko olla, että siirtopumppu on hengetön?
Käyttöauto: Volvo S80 D5 -04
Harrasteauto: Volvo 740 GLE -87
Hevosvoima määrittää, kuinka kovaa ajat seinään.
Vääntö määrittää, kuinka syvällä olet seinässä.

Poissa jen

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4026
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Volvo 740 GLE -87
« Vastaus #11 : 05.06.2016, 17:29:40 »
mikäli otteessa ei merkintää niin sitä ei myöskään tarvita ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1132
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLE -87
« Vastaus #12 : 05.06.2016, 17:56:38 »
Eli tuo on ollut väärä hylkäysperuste.
Käyttöauto: Volvo S80 D5 -04
Harrasteauto: Volvo 740 GLE -87
Hevosvoima määrittää, kuinka kovaa ajat seinään.
Vääntö määrittää, kuinka syvällä olet seinässä.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2131
    • Kuvat.fi
Vs: Volvo 740 GLE -87
« Vastaus #13 : 05.06.2016, 19:28:54 »
Eli tuo on ollut väärä hylkäysperuste.
Näin mäkin väittäisin. Reppana on kuitenkin vielä vuoden tuoreempi ja perjaatteessa täysin samalla koneella. Toki joskus on helpompi nöyrtyä, kun alkaa tappelemaan.  :)
760 Turbo '84 B6284T  & GS6-53DZ
...ja muutama muu

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1132
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLE -87
« Vastaus #14 : 05.06.2016, 19:31:10 »
Näin mäkin väittäisin. Reppana on kuitenkin vielä vuoden tuoreempi ja perjaatteessa täysin samalla koneella. Toki joskus on helpompi nöyrtyä, kun alkaa tappelemaan.  :)
Jep, näin sen itsekin ajattelin. :)

Mutta osaako kukaan tuohon lukkoperän öljyyn sanoa juuta tai jaata? Eli onko tuo lisäaineistettu LS öljy oikeaa tuonne?
« Viimeksi muokattu: 05.06.2016, 19:32:49 kirjoittanut Merlin »
Käyttöauto: Volvo S80 D5 -04
Harrasteauto: Volvo 740 GLE -87
Hevosvoima määrittää, kuinka kovaa ajat seinään.
Vääntö määrittää, kuinka syvällä olet seinässä.

 

Autoracing  KL-varaosat