Autodiagnoosi  Carcom Oy

V50 D5 vm 2010 ja dpf tyhjennyspoltto

  • 23 Vastauksia
  • 12287 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
V50 D5 vm 2010 ja dpf tyhjennyspoltto
« : 29.05.2016, 20:53:44 »
Hei!
Olisko jollain tiedossa, millä logiikalla V50 d5 tekee tuota hiukkassuodattimen tyhjennyspolttoja?

Nimittäin tässä muutaman päivän aikana kävi näin:
Töistä tullessani V50 alkoi tekemään tyhjennyspolttoa. Pidin autoa x ajan joutokäynnillä, ja x ajan ajoin normaali ajoja, kunnes se lopetti sen tekemisen. Autolla ajettu semmosta sekalaista ajoa, mutta enempi kaupunkipyöritystä.

Ajettiin 320km yhtä soittoa ja lähellä määränpäätä auto alkoi tekemään taas sitä tyhjennyspolttoa. Nyt oli vain tilanne että en päässyt ajamaan autolla, mutta annoin sen olla tavallista pidempään joutokäynnillä niin että se haju lakkasi.

Auto oli yhden vuorokauden paikallaan ennen paluumatkaa. Paluumatkalla seurasin hetkellistä kulutusta, eikä tyhjennyspolttoa tullut. Mutta kuinkas ollakkaan, taas muutaman sadan kilometrin jälkeen juuri 2km ennen määränpäätä auto alkoi TAAS tekemään tyhjennyspolttoa. Annoin auton käydä tyhjäkäyntiä reilusti enkä sammuttanut autoa koko paikalla olon aikana (paikalla olo aika ehkä 20 min) ja kun matkaa jatkettiin niin tyhjennyspoltto oli ohi (hetkellinen kulutus meni 0.0:aan kun teki moottorijarrutuksen).

Loppumatkan noin 115km aikana ei tyhjennyspolttoa tullut.

Auto kävi moottoriöljyn vaihdossa maanantaina eli koneessa uuden uutukaiset öölit. Moneen otteeseen sanoin huoltomiehelle että muista öljymäärä ja että kaksi XX -viivaa pitää jäädä näkyville. Torstaina ennen tuota autoreissua tarkistin öljyt ja kuinka ollakkaan näkyi vain yksi XX -viiva.

Tämän hiukan vajaa 760km reissun jälkeen moottoriöljy oli noussut reippaasti yli maksimin... Auto on aiemminkin tehnyt useasti tuota tyhjennyspolttoa, eikä vielä koskaan ole noin pirusti öljy lisääntynyt... otin itse samantien imurilla liiat pois ettei kottero alkaa valittelemaan "Moottorijärjestelmä vaatii huollon" -tekstiä...

Eli:
Onko nyt niin että kun tuo hemmetin hiukkasloukun tyhjennyspoltto on meneillään, niin ei riitä että auto käy tyhjäkäyntiä, sillä on ajettava? Siis jos haluaa välttää tuon moottoriöljyn lisääntymisen?

Onko mahdollisesti pitkän matkan ajotavalla vaikutusta siihen, miten tiheään V50 D5 tekee tuota tyhjennyspolttoa? Tuota vajaa 760km matkaa ei ajettu mitenkään sukkasillaan naftaa säästellen, vaan sillai suht ripeästi muttei kaahaillen.

En ainakaan ole havainnut että auto olisi laiskistunut ainakaan ratkaisevasti eli että dpf ei pitäisi olla liian täynnä, ja jos olisikin niin sitten pitäisi autonkin jo siitä ilmoittaa, ja ko. ilmoitusta ei ole ruutuun tullut.
« Viimeksi muokattu: 30.05.2016, 07:39:15 kirjoittanut Jukka79 »
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2244
  • Tampere - Pori
Vs: V50 D5 vm 2010 ja dpf tyhjennyspoltto
« Vastaus #1 : 30.05.2016, 07:45:57 »
Tyhjäkäynnillä ei polttoa tapahdu. Softaversiosta riippuen tyhjennys poltto tapahtuu noissa 1000-2000km välein kun kaikki on kunnossa. Poltto,  joka tapahtuu tästä tiheämmin on paine-eroanturin käskyttämänä tehtyä eli normaali tyhjennysväli ei enää riitä.

Kun pönttö alkaa olemaan jo melkein tukossa tehdään poltto jopa melkein väkisin,  jolloin öljyn määrä lisääntyy kun ei moottori pysty polttamaan kaikkea polttoainetta sen runsauden vuoksi.

Volvon omat moottorimallit antavat mennä pöntön lähes jopa tukkoon saakka ja siltikään ei ilmoitusta tule.  PSA moottorilliset ovat herkempiä ilmoituksille.

Nyt vaan seurantaa päälle ja maantieajoa. Mitään polttolitkuja ei sitten kannata törkätä dieselin joukkoon kun aiheuttaa enemmän tuhoa.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
Vs: V50 D5 vm 2010 ja dpf tyhjennyspoltto
« Vastaus #2 : 30.05.2016, 14:07:03 »
Taas V50 teki tyhjennyspolton, ja nyt se osui matka-ajoon. Pahus kun en tajunnut katsoa tripistä kauanko se sitä teki mutta uskoisin että n 15km matkan ajan se sitä teki.

Manuaalissa lukee että tyhjennyspoltto tehdään 300-900 km välein.

Tuo on kyllä ikävä kun tuota tyjennyspolttoa ei pysty mitenkään ennakoimaan. Nytkin tämä poltto tapahtui yli 170km työmatka-ajon viimeisen ehkä 30km matkalla, kun aiemmin olisi ollut lähes 80km yhtämittaista ajoaikaa tehdä tuo poltto...

Täytyy laskea taas muutama sata km ja sitten seurata että alkaako tekemään polttoa.

Olen sitten antanut itseni väärin ymmärtää että tyhjennyspoltto tapahtuisi myös tyhjäkäynnillä. Mutta hyvä tietää että pakko on autolla ajaa.

Edit:
Jatkokysymys öljyistä: viikko sitten maanantaina meni öljyt vaihtoon ja nyt oli tuon vajaa 760km reissun jälkeen tosiaan lähes litra liikaa. Onko nyt riskiä että öljyn laatu on heikentynyt niin paljon tuosta noin litran noususta johtuen että pitääkö tässä alata murhetia koneen voinnin perään...?
« Viimeksi muokattu: 31.05.2016, 07:41:19 kirjoittanut Jukka79 »
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2244
  • Tampere - Pori
Vs: V50 D5 vm 2010 ja dpf tyhjennyspoltto
« Vastaus #3 : 01.06.2016, 16:49:46 »
No kyllä jos litra on  tullut lisää niin prosentuaalisesti se on suuri määrä voitelematonta öljyä. Vaarana tuossa on moottorin ryntääminen ja automaattia on huono sammuttaa kun ei ole sitä kytkintä...
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
Vs: V50 D5 vm 2010 ja dpf tyhjennyspoltto
« Vastaus #4 : 01.06.2016, 20:09:26 »
No onneksi tämä meidän versio on manuaalivaihteinen. Mutta nyt seuraan tilannetta, jos n. 300km välein poltto tapahtuu, sen pitäisi tapahtua seuraavan 60km sisällä.

Koneen voinnilla tarkoitin lähinnä sitä, että onkohan noiden uusien öljyjen voiteluominaisuudet miten paljon heikentyneet kun määrä oli kasvanut ilmeisesti juuri naftan takia noin litralla?
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
Vs: V50 D5 vm 2010 ja dpf tyhjennyspoltto
« Vastaus #5 : 07.06.2016, 09:24:31 »
Tyhjennyspoltto on tapahtunut noiden em. mainittujen jälkeen vielä kahdesti ja aika tasaisesti 300km välein, poislukien viimeisin joka tapahtui n. 280km välein. Nyt pian pitäisi taas tulla tyhjennyspoltto jos se sen tekee 300km välein.

D5 kone ei nyi, eikä mun mielestä ole hirveästi laiskistunutkaan, joten en usko että tuo olisi tulossa "pian tukkoon".

Osaisiko joku kertoa, mistä Vidalla näen hiukkasloukun tilanteen? Siis sen että kuinka täynnä se on? Sen verran selvisi että löysin hiukkasloukun lämpötilan.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
Vs: V50 D5 vm 2010 ja dpf tyhjennyspoltto
« Vastaus #6 : 12.06.2016, 20:57:25 »
Nyt on otantaa tyhjennyspoltosta:
30.5. n 94638km
2.6. n 95238km
3.6. n 95510km
8.6. n 95865km
12.6. n 96170km

Mulla oli 29.5. päivällekin kilsat ylhäällä mutta olin syystä tai toisesta kun piti vaihtaa suurempaan paperinpalaan, kirjoittanut samat metrit mitä 30.5. olin kirjoittanut, joten sen suhteen vähän pieleen... ja muutenkin tuo 29.5. oli se kun jätin auton pitkäksi aikaa tyhjäkäynnille jolloin se tyhjennyspoltto ei tapahdukaan.

Mutta: Aika tiheään on tuota tehnyt, mutta joka kerta se on nyt sen tehnyt matka-ajossa ja joka kerta poltto on ollut n. 20km ajon mittainen, ja kun olen osannut nyt seurata tuota polttoa niin olen jatkanut ajamista kun olen havainnut että poltto on käynnistynyt. Ja tämä viimeisin tapahtui vielä niin että tyhjennyspoltto aloitti itsensä vähän ennen kun polttoainevalo syttyi, mutta jatkoi kyllä polton tekemistä vaikka valo syttyi.

Auto ei edelleenkään nyi (uskoisin että nykiminen on ensimmäinen oire kun dpf alkaa olla tukossa?) eikä mielestäni laiskakaan ole.

Mutta mitä mieltä olette, kannattaako tästä varata aika dpf:än väkisin poltolle? Vaiko suosiolla uusi dpf pönttö?

Joku mulle sanoi että tähän D5 V50:een on helpompi ja halvempi tehdä dpf:än vaihto uuteen kuin ottaa se pois, koska dpf:än poistaminen vaatii ohjelmointia ja se ohjelmointi vaatii moottorin aivolaatikon fyysisen avaamisen ja on haasteellinen saada oikeasti vedenpitävästi se kiinni, koska aivolaatikko sijaitsee jossain sisälokarin takana ja on aina alttiina kosteudelle? Pitääkö tuo paikkansa?

Toki tuossa ohjelmoinnissa saisi varmaan samalla vaivalla lisää woimaa koneesta, mutta miten paljon? T13 -loppuinen moottorin koodi ja manuaali loota, koneesta pitäisi olla 400Nm vääntöä vakiona.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2244
  • Tampere - Pori
Vs: V50 D5 vm 2010 ja dpf tyhjennyspoltto
« Vastaus #7 : 12.06.2016, 21:53:38 »
Korjataanpa pari asiaa:
-Tuossa mallissa ei tarvitse ecua avata ja vaikka tarvitsisikin niin aivan varmasti sen saa liimattua tiiviiksi.  Ja ecuhan sijaitsee vesitiiviissä kotelossa juuri eturenkaan edessä lokarin sisällä.
-DPF poltto ei aiheuta nykimistä,  ei edes silloin kun on tukossa
-Ohjelmointihinta vs uusi pönttö riippuu täysin siitä mistä kysyy pöntön ja ohjelmoinnin hintaa. Pääsääntöisesti ohjelmointi on halvempi ja saahan sillä rahalla jotain muuta kuin uuden pöntön.
-Ohjelmoinnilla manuaaliin 215hv ja 450Nm, enempää ei ole järkeä ja tuolla muutos vakioon on jo huomattava.
-Pakkopoltto = normaaliajossa tapahtuva poltto eli sinun tapauksessasi 300km välein on tapahtunut Pakkopoltto.

Kyllä autosi polttelee vaarallisen usein eli moottoriöljyt ovat laimentuneet dieselillä melko varmasti. Kannattaa pian tehdä asialle jotain.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Timmeeni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 vm 2010 ja dpf tyhjennyspoltto
« Vastaus #8 : 17.06.2016, 07:42:26 »
Jukka79 onko auto huollettu merkkiliikkeessä? Nimittäin korjattu ohjelma pitäisi olla moottorin ohjaukseen. Ei lisääntys öljy enää sen jälkeen. Service 2.0 millon viimeksi laitettu?
Volvo V90 D5 AWD inscription -17
Volvo V70 D4 Summum -13 Ex: Volvo V70 D5 AWD R-Desing -12 Ex: Volvo 940 2.3 turbo classic -97 Ex: Volvo S80 V8 AWD -07  Ex: Volvo S60 R AWD Man. -04Ex: Volvo 740 GLE A B200E -86

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 vm 2010 ja dpf tyhjennyspoltto
« Vastaus #9 : 17.06.2016, 10:54:24 »
Vai oliko se niin että päivityksenä tuli tarra konehuoneeseen joka kertoo suositellun öljymäärän ettei laiteta täyteen?
Ehkä moottorinohjaukseen tuli jotain hienosäätöä mutta ei kai se öljyn lisääntymistä kokonaan estä.

Itsellä tarra löytyy eli kaiketi kyseisessä huollossa käynyt mutta silti kerran pitkän kaupunkiajo jakson aikana öljy lisääntyi.
V50 d5 -10

Poissa Timmeeni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 vm 2010 ja dpf tyhjennyspoltto
« Vastaus #10 : 17.06.2016, 11:04:20 »
On niihin tullu päivitys moottorinohjaukseen. 2010-2012 D5 oli iso ongelma kun polttoainetta kertyi oikeasti todella paljon öljyn sekaan. Öljytikunpätkän kun nykäsi pois niin sieltä pukkasi öljyä pihalle parhaimmissa. Ja tämä korostui nimenomaan niissä autoissa joilla ajettiin lyhyitä pätkiä (taxit) poltto alkoi aina mutta ei saanu loppuun tehtyä niin todella nopsaan täytty öljyt polttoaineella. Uudessa päivityksessä sitä lisä ruiskutusta muutettu että palaa mahdollisimman hyvin se ylimääräinen aine.

Sillä kyselin että onko käyny merkkihuollossa auto milloin viimeksi, kun kamppanjat tarkistavat ja tämä päivitys on muistaakseni kamppanja joka tehdään joka autoon johon ei ole tehty.
Volvo V90 D5 AWD inscription -17
Volvo V70 D4 Summum -13 Ex: Volvo V70 D5 AWD R-Desing -12 Ex: Volvo 940 2.3 turbo classic -97 Ex: Volvo S80 V8 AWD -07  Ex: Volvo S60 R AWD Man. -04Ex: Volvo 740 GLE A B200E -86

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
Vs: V50 D5 vm 2010 ja dpf tyhjennyspoltto
« Vastaus #11 : 17.06.2016, 17:07:17 »
Edellisen omistajan aikana auto oli käynyt merkkiliikkeessä, mutta ei aina. Kun auto reipas vuosi sitten käytettynä ja 61tkm ajettuna ostettiin, soitin tänne firmaan josta se oli uutena ostettu ja sieltä sanottiin ettei yhtään takaisinkutsua ole avoinna. Tämä Volvo on kyllä käynyt paikallisessa ei-virallisessa Volvo liikkeessä, jossa on virallisen Volvo liikkeen kouluttamat Volvo miehet töissä ja heillä on virallinen Vida, ja he eivät ole ainakaan sanoneet mitään että täältä puuttuisi joku merkittävä päivitys.

Olen joo lukenut noista ohjelmapäivityksistä ja tuosta öljymäärän noususta, ja siksi osasin kysyä tuota takaisinkutsuja. Tosin, meillä ei mitään erikoista tarraa ole konehuoneessa.

Meidän aikana V50 ei ole kertaakaan käynyt merkkiliikkeessä, eikä käy...

Öljyn määrää olen tarkkaillut koko tänä aikana kun tämä V50 on meillä ollut ja koskaan aiemmin öljymäärä ei ole lisääntynyt noin radikaalisti kuin tuon 700km matkan jälkeen. Kerran aiemmin viime kesänä öljyn määrä nousi jonkin verran mutta ei paljoa, ja silloin tämä V50 kävi väkisinpoltossa. Silloin saatiin jotain pientä aikaseksi paine-eroon ja gramma määrään, mutta en vaan kirveelläkään muista mitä ne luvut oli... löytynee kyllä täältä foorumilta haulla, koska tänne siitä kirjoitinkin.
-> Edit: tässä ne erot:  paine-ero tippui 20 mbar -> 11mbar ja nokigrammat tippuivat 17.8 -> 11.

Edit 2:
vaihdatan m.öljyt suodattimineen n. 10tkm välein. Tähän asti on saanut ajaa ihan rauhassa 10tkm ilman tuollaisia öljyn itsestään lisäyksiä, korkeintaan sen yhden XX viivan verran on tuona aikana lisääntynyt jos sitäkään. Nyt siis oli eka kerta kun yli 700km matkalla öljymäärä lisääntyi noin jumalattomasti että sai vajaan litran ottaa pois.

Epäilen vahvasti että että tuo dpf on menossa tukkoon, tai ainakin lähes täynnä, ja juuri tänään vein Volvon sellaiselle joka sen dpf:än ottaa pois ja tekee vähän jotain muutakin tuolle V50:lle... ensi viikolla selviää mitä kaikkea autolle on tehty.
« Viimeksi muokattu: 17.06.2016, 20:31:29 kirjoittanut Jukka79 »
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa A85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
Vs: V50 D5 vm 2010 ja dpf tyhjennyspoltto
« Vastaus #12 : 17.06.2016, 19:28:25 »
Villi veikkaus, että paine-ero anturi sökö. Ei luulis noilla kilometreillä tukossa vielä olevan. Omani (2.0D) kiukutteli DPF:stä, joka lopulta paljastui anturiviaksi. DPF:n poisto toki poistaa ongelmat jatkossakin, mutta halvempi fixi olis kokeilla vaihtaa anturi.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
Vs: V50 D5 vm 2010 ja dpf tyhjennyspoltto
« Vastaus #13 : 17.06.2016, 20:28:17 »
Olen lukenutkin tuon sinun kirjoituksen, mutta veikkaan että 2.0d:ssä ja d5:ssa on erimoiset dpf:ät koska koneetkin ovat erilaisia, MUTTA: en tokikaan varma ole - viisaammat saavat korjata.

Mutta kun tarkoitus on pitää tuo auto, ostettiin se siksi kun työkaverilla V70 d5 2-tuhatluvun alusta miltei 600tkm ajettu eikä mitään isoja remppoja, ja yksikin mun asiakas kehui V70 d5:sta että paras auto mitä ikinä hänellä ollu, ja 450tkm ajettu sekin. Tällä meidän V50 d5:lla veivattu nyt vasta alle 97tkm, niin siksi tuo himmetin hiukkasloukku kuuseen. Niin, ja samalla hintaa saa lisää voimaakin :) ja samalla pistetään egr:kin pois toiminnasta.

Täytyy myöntää, että vaikka tuo V50 d5 on pienikokoinen farkku, niin on se asuntovaunun vedossa osoittautunut hyväksi: 4. vaihteella vedettäessä as.vaunua kulutus on 8-9 l/100km.

Mielenkiinnolla odotan ens viikkoa kun auton saa hakea...
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 vm 2010 ja dpf tyhjennyspoltto
« Vastaus #14 : 26.06.2016, 18:22:45 »
Oon nyt tarkkaillut tota oman auton polttelua ja samoin tuntuu täällä käynnistyvän n.300km välein.
Öljy ei kuitenkaan lisäänny ainakaan niin merkittävästi että aiheuttaisi toimenpiteitä. Eikä muutenkaan ongelmia ole poltonkanssa.

Ohjekirja tosiaan sanoo että 300-900km välein ajo-olosuhteista riippuen, eli olisiko se nyt kuitenkin niin että esim kevyessä ajossa poltto käynnistyy useammin kuin raskaassa motariajossa?

Itsellä ajo on pääsääntöisesti kevyttä n.70km päivässä 80-alueella.  Eli jonossa mittari 90km/h kutosvaihteella ja kierrokset alhaalla.
V50 d5 -10

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy