Kulkukoira  Proturbo

Ilmamassamittari - säätöruuvilla ja ilman

  • 6 Vastauksia
  • 2739 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 358
  • www.vrcf.fi
Ilmamassamittari - säätöruuvilla ja ilman
« : 05.06.2016, 08:49:57 »
Tervehdys!

Ostin aikoinaan varaosiksi uuden Boschin illmamassamittarin numerolla 0 280 213 006.

Myös autossa kiinni oleva mittari on samalla numerolla.

Autossa kiinni olevassa on kuitenkin se säätöruuvi liittimen vieressä. Tässä toisessa ei ole. Myös lankasysteemi näyttää erilaiselta.

Miten samalla numerolla olevat mittarit voivat olla erlaisia?

Vai voiko tuo säätöruuvi tossa toisessa olla toteutettu kahdella ruuvilla jossa on kaksi reikää kantana? Toisessa on ihan tavallinen ruuvi.
« Viimeksi muokattu: 05.06.2016, 08:54:18 kirjoittanut Lager »

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Ilmamassamittari - säätöruuvilla ja ilman
« Vastaus #1 : 05.06.2016, 10:27:50 »
Jos siinä on semmonen harmaa pyöreä keksintö missä on kaksi reikää, niin se on vain tulppa sille ruuville, sen kun ottaa pois niin säätöruuvi löytyy alta.

Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 358
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmamassamittari - säätöruuvilla ja ilman
« Vastaus #2 : 05.06.2016, 10:41:22 »
Jos siinä on semmonen harmaa pyöreä keksintö missä on kaksi reikää, niin se on vain tulppa sille ruuville, sen kun ottaa pois niin säätöruuvi löytyy alta.

En nyt muista oliko harmaa (ei ainakaan mikään muovinen suojus) , mutta jotenkin tulee mieleen tällainen :



Tämäkin kuva on otettu mittarista  samalla nunerolla.

Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 358
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmamassamittari - säätöruuvilla ja ilman
« Vastaus #3 : 05.06.2016, 12:23:48 »
Korjausoppaassa lukee, että tuo suojus on tosiaan ihan järeä johon pitää porata pienet reiät ja nostaa se niistä pois. Kaipa noissa molemmissa sitten on ruuvit. Sisuskalut on kyllä eri näköiset.

Sitä en ymmärrä miten B280F:ssä ja B280E:ssä voi olla sama mittari. Eikös F-koneet ole Lh 2.4:lla joissa tuo CO-säätö ei ole mahdollista tuolla ruuvilla?

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Ilmamassamittari - säätöruuvilla ja ilman
« Vastaus #4 : 06.06.2016, 13:51:17 »
Korjausoppaassa lukee, että tuo suojus on tosiaan ihan järeä johon pitää porata pienet reiät ja nostaa se niistä pois. Kaipa noissa molemmissa sitten on ruuvit. Sisuskalut on kyllä eri näköiset.

Sitä en ymmärrä miten B280F:ssä ja B280E:ssä voi olla sama mittari. Eikös F-koneet ole Lh 2.4:lla joissa tuo CO-säätö ei ole mahdollista tuolla ruuvilla?

Juuri tuo keksintö, itse olen tainnut ruuvata vaan ruuvin toiseen reikään jolla kammennut tulpan pois.

F-konehan ei suoraan kerro moottorinohjausta. LH-2.2 ja 2.4 on eri massamittareilla, mutta ainakin vinokonetta F:nä on molemmilla moottorinohjauksilla, sekä lisänä reginanakin vielä, mutta vahva perstuntuma että PRV:tä oli myös molemmilla moottorinohjauksilla.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1838
Vs: Ilmamassamittari - säätöruuvilla ja ilman
« Vastaus #5 : 07.06.2016, 18:09:59 »
Molemmissa ( B280E/F ) on LH 2.2, mutta B280F:ssä on lambda. IMM on molemmissa sama, mutta ECU ja sytkäboxi ovat erilaiset.
Siinä ruuvissa on n.15 kierrosta säätövaraa. Itsellä B280E:ssä viisi kierrosta vastapäivään (laihemmalle) vaikutti CO lukemaan n. 0,15 %.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa 745 TIC

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmamassamittari - säätöruuvilla ja ilman
« Vastaus #6 : 09.06.2016, 13:33:44 »
Molemmissa ( B280E/F ) on LH 2.2, mutta B280F:ssä on lambda. IMM on molemmissa sama, mutta ECU ja sytkäboxi ovat erilaiset.
Siinä ruuvissa on n.15 kierrosta säätövaraa. Itsellä B280E:ssä viisi kierrosta vastapäivään (laihemmalle) vaikutti CO lukemaan n. 0,15 %.


Nuo seokset voi tarkistaa myös rakennettavalla led-merkkivalolla. Ledin palamisesta näkee käykö rikkaalla vai laihalla.

Tässä kopio turbobricksiltä:

You need to either go buy the Volvo special tool part #9995280 for $35, or build it yourself using Radio Shack parts for about $5. I chose the latter. You'll need 7 10ohm resistors and an LED assembly (any color, it doesn't matter, choose what you like).

Build it as shown:

The resistors MUST be on the RED(+) lead. The light will not work if you put them on the black(-) lead.

Now you're ready to adjust your base idle.

First, you need to locate this connector, it's on your passenger side fender near the AMM:


Ground the red/white wire. The idle should drop. Go to the Idle Air Screw on the underside of the throttle body and adjust it(lengthen = faster, shorten = slower) until the idle is ~725 RPM, then disconnect the red/white wire you grounded before. The idle will surge, then settle, which is normal.

Now, hook up your test light we built above to the green/white wire. For a lean mixture, the light will be OFF. For a rich mixture, the light will be ON. The light will blink on and off at equal intervals when you're dead on. Adjust the screw on the AMM until the light blinks; counter-clockwise is rich, clockwise is lean.

Kyseisellä ohjeella olen säätänyt oman auton seokset ja tarkistanut ne laajakaistamittarilla. Tyhjäkäynti on juuri se 14.7 mitä pitääkin.
« Viimeksi muokattu: 09.06.2016, 13:36:59 kirjoittanut 745 TIC »
745 Turbo -88 USA B230FK, M90, SRE -763, LH2.2, Superchips, 16T 0.9bar, midsizeC, S60 T5 suuttimet, finjector FPR 3.8bar, APC

 

KL-varaosat  Race.fi