Bernerin ehdotus siis alentaa uuden auton hankintakustannuksia - eli ne kellä on rahaa (uuden auton ostoon) kiittävät ja ne jotka joutuvat ajelemaan vanhalla koslalla (= päästöt korkeat) maksavat enemmän autoilusta jatkossa :- (
"2. Tiemaksu perustuisi aluksi aikaan
Liikenne- ja viestintäministeriön selvitys esittää, että liikenneverkkoyhtiö myisi vuoden 2018 alusta lähtien kuluttajille aikaan perustuvaa tienkäyttöoikeutta.
Kiinteä maksu voisi tarkoittaa esimerkiksi viikko-, kuukausi- tai vuosimaksua. Esityksen mukaan vuosimaksu olisi toiminnan alkuvaiheessa keskimäärin 539 euroa. Maksu porrastettaisiin auton hiilidioksidipäästöjen perusteella.
Tämänkaltainen maksujärjestelmä ei edellytä kohua herättänyttä ajoneuvon paikantamista. Selvityksessä todetaan, että asiakasmaksut kerätään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Selvitys esittää, että liikenneverkkoyhtiö toimisi alkuvaiheessa vähittäismyyjänä yksityisten palveluoperaattoreiden rinnalla.
3. Kilometripohjainen hinnoittelu mahdollinen myöhemmin
Esitys jättää kuitenkin myös portin auki kilometripohjaisille maksuille. Selvityksessä todetaan, että myöhemmässä vaiheessa palveluoperaattorit voisivat tarjota asiakkaille myös kilometripohjaisia paketteja.
Tämä voitaisiin toteuttaa sitten, kun alalle on syntynyt riittävästi kilpailua.
Ajoneuvon paikantaminen vaatisi kuitenkin aina kuluttajan suostumuksen."