Löytyi takapirun kasvotkin tälle hömpötykselle.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701242200058681_uu.shtml
On tämä Pursiainen tässäkin jo muutamaan kertaan nostettu esille, mutta hyvä on että laajemminkin vielä tuodaan esille kuka tämän jutun takana ihan oikeasti on.
Bernerin itsensä visiota lieni tällä kertaa tuo yhtiöittämisen kuvio asiakasmaksuineen, sitä ei suoraan aiemmissa visioissa ollut mukana (mm. Ollilan työryhmä joka puhui kilometripohjaisesta verotuksesta). Mutta muuten paperi oli sitä samaa Pursiaista, pienillä lisämausteilla vaan.
Kolme liikenneministeriä ainakin on nyt ajanut Pursiaisen miinaan: Vehviläinen, Kyllönen ja Berner. Pursiainen sinänsä on älyliikenteen asiantuntija, mutta kuten tuossa Iltalehden jutussakin todetaan, hän ei tosiaankaan ole politiikan ja markkinoiden asiantuntija.
Tässä Bernerin versiossa oli ihmeellisesti niputettu yhteen verotuksen uudistaminen, älyliikenne että tieverkon yhtiöittäminen. On selvää, että liikenteen verotus tarvii uudistusta. Lisäksi myös älyliikenteen palveluja ja mahdollisuuksia kannattaa hyödyntää. Mutta miksi ihmeessä nämä piti niputtaa toisiinsa, kyllä bisnespohjaisesti syntyy ja on jo nykyään paljon olemassa monia älyliikenteen mahdollisuuksia. Ei siinä valtiota verotusmalleineen tarvita pakottajana.
Tieverkon yhtiöittämisestä en enää edes sano mitään.