Jeps, kyselin asiaa tosiaankin tuolta toiseltakin Volvo saitilta, enkä ole saanut tätä asiaa autosta kuntoon, ja laitan tämän päivityksen ja auton itlanteen tännekin näkyville...
Myös ilmastointi on pitänyt autossa työlistaa yllä.
Sain tuossa kesällä huoltoliikkeeltä ilmoituksen että lauhdutin keulalta on rikki, että se pitää vaihta. Kun sitten tietystä syystä vein auton toiseen huoltoliikkeeseen ilmastointihuoltoon, niin kävi ilmi että olin oikeassa, ei se kenno rikki ollutkaan. Vuoto tapahtui kennon letkuliitänöistä, eli molempien kennon letkujen o-renkaat vuosivat kovemmilla kierroksilla kylmäaineet pihalle... O-renkaat vaihdettiin, ja nyt ei näyttäisi ko. liitännät vuotavan.
Huoltoliikkeessä hieman miettivät, että olisiko ilmastoinnin ylipaineventtiili hieman jumissa että saa tehtyä liian suuren paineen kierroksilla (vuoto oli alkanut yli 3000 rpm kierroksilla) järjestelmään ja siksi liitokset vuotivat vanhoilla O-renkailla.Missä lienee tällainen ylipaineventtiili ja onko helppo vaihtaa?
Mutta itse aiheeseen, autoon tulee sitä jännää tuoksua edelleen, ja lasit menee huuraan. Jäähdytysnestettä ei häviä paisuntasäiliöstä minun mielestä, ja lämppärin kenno ei minusta vuoda, sen verran sain koteloita auki, että lattia ja lämppärin liitoksen ympäristö näyttää kuivilta.
Itselle tuli mieleen, että voisiko ko. härmä lasissa ja tuoksu olla kylmäainetta ilmastoinnista, siis että lämmönvaihdin vuotaisi kylmäainetta auton sisään?? Missä sijaitsee ilmastoinnin lämmönvaihdin, ja pääseekö sitä katsomaan helposti??
Viimeksi kun härmää lasiin tuli, oli tilanne että olin jo ajanut 120 km ja menin elokuviin. Kun tulin takaisin ja aloin jatkamaan matkaa, niin tällöin tuulilasi meni ihan harmaaksi sisältä, ja aina tämä härmääntyminen tulee nimenomaan kuskin puolelle (miksi näin??)