Futurez  Kulkukoira

240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!

  • 28 Vastauksia
  • 12083 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5759
  • www.vrcf.fi
Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
« Vastaus #15 : 07.08.2011, 18:01:20 »
Paljonko on tyhjäkäynti kun tukit tyhjäkäyntimoottorin letkun?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
« Vastaus #16 : 07.08.2011, 18:53:35 »
Eikös kone sammu, kun sen tukkii. Kaasuläppä näyttää ainakin olevan kiinni.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5759
  • www.vrcf.fi
Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
« Vastaus #17 : 07.08.2011, 19:43:24 »
Ei vaan kaasuläpältä tulee perus tyhjäkäynti noin 500rpm. Sit tuolla tyhjäkäyntimoottorilla se nostetaan sinne vajaaseen tonniin jossa se voidaan pitää :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
« Vastaus #18 : 07.08.2011, 19:57:31 »
No kokeillaanpa vetästä vinkalla letku lyttyyn...jos tuo nyt mahtaa 500rpm:llä käynnissä pysyä.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
« Vastaus #19 : 08.08.2011, 17:05:34 »
Tänään on taas hetkittäin ollut tyhjäkäynti kohdillaan....parin kilsan ajon jälkeen taas ei... ei tajua.

Kokeilin tuota tyhjäkäyntimoottorin letkun lyttäystä, mutta kävi niin ku epäilinkin... ei pysy käynnissä (eli ainakaan kaasuläppä ei falskaa liikaa).

Eikös/onkos toi jäähdytysveden lämpöanturi (jonka tietoa ruiskuboksi käyttää) se joka löytyy tuosta imusarjan alapuolelta, johon menee yksi piuha lattaliittimellä? Yritin sitä mittailla. Ei tuu lukemaa, jos virrat päällä, sammuksissa kyllä (OK?).
Arvot sitten taas eivät oikein täsmänneet korjausoppaan kanssa.
Pintalämpötila-anturilla ja yleismittarilla mitattuna (lämpötila anturin vierestä lohkosta, vastus piuhan liittimen ja lohkon väliltä):
- koneen lämpötila 50 astetta, niin anturin vastus 110 ohm
- koneen lämpötila 75 astetta, niin anturin vastus 64 ohm

Täytyy vielä mitata aamulla kone kylmänä. Lämpimänä tuon anturin vastus korjausoppaan mukaan pitäis olla 290-364 ohm. Mahtaako tuo siis toimia oikein?
Toisaalta äskön ku tulin pihaan ja tyhjäkäynnin ollessa taas vaihteeksi OK, niin sammutin auton ja mittasin lämpötilan ja vastuksen niin tulos oli 75 astetta ja 64 ohm??

Onko tolla lambdalla liitin jossain, vai mistä se olisi hyvä mitata? Entä vaihdettaessa, pitääkö piuhat katkoa ja tehä uudet liitokset? En muista siellä auton alla mitään liitintä nähneeni.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
« Vastaus #20 : 08.08.2011, 20:48:25 »
...Kokeilin tuota tyhjäkäyntimoottorin letkun lyttäystä, mutta kävi niin ku epäilinkin... ei pysy käynnissä (eli ainakaan kaasuläppä ei falskaa liikaa)...
Nimenomaan PITÄISI "falskata" sen verran että auto pysyy käynnissä (about 500rpm).
Ekaksi kaasuläpän+kotelon puhdistus ja sen jälkeen säätö jos tarvetta vielä esiintyy.
Lisäksi toki kaasuläppäkytkimen asennon korjaus mahd. säädön jälkeen.

Tuo anturi näyttää kieltämättä outoja lukemia mikäli mittaus on oikeaoppisesti tehty,
eli rungon ja kummankin nastan väliltä erikseen.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=588.0
Jos toi anturi kertoo ECU:lle että kone on likimain sulamispisteessä, niin tyhjäkäyntinopeus nousee about 1200-1300 paikkeille.
« Viimeksi muokattu: 08.08.2011, 20:52:22 kirjoittanut jaippi »

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
« Vastaus #21 : 08.08.2011, 21:20:25 »
No tuota.... :-[ en ny kehtais mainita, mutta...Tuo anturi, mitä tuli mitattua on ilmeisestikin mittariston viisaria varten?
Ruiskuboxin anturi on vissiin se siellä helkutinvaikeessapaikassa oleva anturi? Syvemmällä imusarjan alla? Eihän sinne mahdu edes käsi piuhaa irroittamaan.
Lähteekö ruiskuboxin pitkä liitin helposti irti tuhoamatta mitään, jos mittais sieltä (onko sen irrottamiseen joku kikka, kun sitä kerran yritin vähän väännellä auki, mutta tiukassa oli).

Läppäkoteloa ja läppää olen kyllä siitä suulta pyyhkinyt puhtaaksi sen, mitä ylettää. Täytyy ensin metsästää jostain tiiviste, jos täytyy koko läppäkotelo irrottaa ku vähän hankala putsata paikoillaan.
Epäilyttää vaan suunnattomasti, että vika olisi joku mekaaninen (läppä ei oikeassa asennossa tms) koska aluks pelittänyt hyvin...ja vika tuli nyt pariin otteeseen ku on ottanut akun irti.

Täytyypi mittailla tuota lämpöanturia, jos ny saa sen liittimen irti.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Bymark

  • Vieras
Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
« Vastaus #22 : 08.08.2011, 23:54:50 »
Lähteekö ruiskuboxin pitkä liitin helposti irti tuhoamatta mitään, jos mittais sieltä (onko sen irrottamiseen joku kikka, kun sitä kerran yritin vähän väännellä auki, mutta tiukassa oli).

Siellä on yksi metalli kiinike mitää pitää paikallan, iroita rohkeasti vaan. Poista teippi ja irroita ruuvi muovista, poista muovi ja pistä liitin takasin, näin pääset mitaamaan oiken.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5759
  • www.vrcf.fi
Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
« Vastaus #23 : 09.08.2011, 00:10:38 »
Ruiskuboksin liitin on kiinni sillä metalli klipsillä. Vähän rohkeutta sen kanssa niin jo lähtee.
Mutta homma ei ole niin yksinkertainen. Toinen lämpöanturin johto menee ruiskuboksille ja toinen sytkäboksille.
Ruiskuboksin pinni nro 13
Sytkäboksin pinni nro 2
Molemmat sini-punaisia johtoja.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Bymark

  • Vieras

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5759
  • www.vrcf.fi
Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
« Vastaus #25 : 09.08.2011, 02:38:49 »
Kiitos linkistä, tälläistä olenkin jo pari vuotta etsinyt 8)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
« Vastaus #26 : 09.08.2011, 10:05:39 »
Hyvän näköinen opus... vähän on laajemmin kerrottu asiat ku tuossa Alfamerin oppaassa.
Kaipa tuo pääosin on yhtenevä omaani, vaikka minulla onkin tuo pienempi B200F-kone.
Tuosta opuksestahan nyt selvisi, että tuo ruiskuboxi onkin itseopiskeleva ja käyttää aiempia kokoemuksiaan/arvoja hyödyksi (kyselin viestiketjun alussa asiasta).
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
« Vastaus #27 : 09.08.2011, 12:06:43 »
Lambdalla on liittimet kun seuraat johtoa konehuoneeseen :)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
« Vastaus #28 : 09.08.2011, 15:36:23 »
Ruiskuboksin liitin on kiinni sillä metalli klipsillä. Vähän rohkeutta sen kanssa niin jo lähtee.
Mutta homma ei ole niin yksinkertainen. Toinen lämpöanturin johto menee ruiskuboksille ja toinen sytkäboksille.
Ruiskuboksin pinni nro 13
Sytkäboksin pinni nro 2
Molemmat sini-punaisia johtoja.
Onhan se aika yksinkertaista, mittaat ensin ruiskuboksin pin 13 ja maan välistä sen arvon, mitä ecu saa, ja halutessasi syttyboksin pin 2 ja maan välistä, mitä tietoa sytkäboksille aiheesta tulee. Taulukot arvoistahan löytyykin faq:sta.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Elekma  Autoracing