Futurez  Kulkukoira

XC70, D5, 2008 turbovika?

  • 13 Vastauksia
  • 4308 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mikko_Linna

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
XC70, D5, 2008 turbovika?
« : 23.07.2016, 19:10:40 »
Autosta hävisi yht'äkkiä tehot ja aina kun turbon olisi pitänyt käynnistyä se suhisi hassusta ja kun kaasun päästi niin suhina lisääntyi. Yli 100km/h ei päässyt millään. Auto huoltoon, totesivat että turbon säätelijä (se Hella merkkinen) olisi jumissa. Ottivat irti ja antoivat akusta suoraan virtaa ja kuulemma vapautui. Laittoivat kasaan ja sama uudelleen. Eli auto menee limp moodiin. Alussa pystyi ajamaan noin kilometrin ennen kuin vika tuli esiin. Säätelijä otettiin irti ja lähetettiin ruotsiin huollettavaksi. Osa tuli takaisin ja laittoivat korjaamolla kasaan, sama vika. Ruotsalaiset olivat testanneet tuon säätelijän, puhdistaneet ja todenneet että täysin kunnossa on. Korjaamoni sai Jyväskylästä purkuautosta toisen säätelijän ja sen jälkeen auto toimikin noin 30km ja nyt sama vika. Antaa kuulemma ylä ja alapaine virhettä ja joitain muita virhekoodeja. Kokeilivat liikuttaa turbon sitä säätely tappia ja totesivat että hyvin liikkuu sorminkin, kuulemma ehkä liiankin hyvin. He kävivät päivittämässä ecm:n ja tekivät siihen jonkin adaptiopäivityksen. Vika edelleen. Nyt haluavat vaihtaa turbon. Tuon uuden säätelijän jälkeen vika tulee heti kun ajaa 3 tai isommalla vaihteella kun turbo käynnistyy. Korjaamo ei anna 100% varmuutta että vika edes olisi tubossa ja varsinkin kun aikaisemmin se antoi tehoja, kunnes jokin joka sitä säätelee ei säädellyt oikein ja se meni limp moodiin.

Onko kellään sattunut vastaavaa? Mikä vika voisi olla ja kannattaako turboa alkaa vaihtamaa tässä tapauksessa? Soitin turbohuoltoon ja he tuumasivat että oudolta kuulostaa jos turbo kuitenkin puskee ja on liikkuvainen. Jos pitäisi vaihtaa turbo niin olisiko jotain fiksua tehokkaampaa ehdottaa? Ei viitsisi huvikseen 1,5t€ laittaa ja saada samat tehot takaisin  >:(

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: XC70, D5, 2008 turbovika?
« Vastaus #1 : 23.07.2016, 19:17:57 »
Lähetä se turbo huoltoon niin maksaa alle 500€. Www.turbotohtori.fi
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa HulluJaYlpee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: XC70, D5, 2008 turbovika?
« Vastaus #2 : 23.07.2016, 21:22:27 »
Kuuluuko sisälle suhinaa ku autolla ajaa?

Poissa Mikko_Linna

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70, D5, 2008 turbovika?
« Vastaus #3 : 24.07.2016, 08:42:39 »
Soitin jo kahteen eri turbohuoltoon, toinen tuumasi että voi olla että vaihtamalla paranee mutta että sitä säädintä (actuator englanniksi) ei olisi saanut kuulemma vaihtaa toiseen ei ilmeisesti toimi oikein kun ne ohjelmoidaan yhteen yksilöllisesti. Toinen tuumasi että ei välttämättä ole turbovika vaan esim sähköjohdot. Mainittakoon vielä että ajettu 144tkm.

 Kyllä, kuuluu sisälle. Tosin suhina ehkä väärä termi eli tulee sellasta suhinan ja kahinan sekaista ääntä eikä tehoja ja kun kaasun päästää niin tulee sellaisia "tuhahduksia" kuulemma sen takia kun limp moodissa.

Poissa VNT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70, D5, 2008 turbovika?
« Vastaus #4 : 24.07.2016, 13:21:28 »
Onko perusjutut tutkittu, eli ahtovuodot? Ja ottaako turbossa siivet kiinni tai välystä?

Poissa Mikko_Linna

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70, D5, 2008 turbovika?
« Vastaus #5 : 24.07.2016, 13:48:10 »
Ainakin korjaamo väittää tarkistaneensa. Siivet eivät ole jumissa, pystyy siis liikuttamaan sormin, kuulemma vaan ehkä liian helposti, muttei kuulemma välystä.

Poissa VNT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70, D5, 2008 turbovika?
« Vastaus #6 : 24.07.2016, 16:01:59 »
Kuulostaa ahtopainevuodolto.

Testaus tehdään siten että tulpataan letkut ja annetaan paineilmaa jolloin haljennut putki tai letku pullistuu ja rupeaa vuotaan.

Jos ei millään selviä niin laitetaan ahtopainemittari väliaikaisesti ja tutkitaan miten paineet käyttäytyy ja missä tilanteessa.

Turbo ja säädin on parit, joten kannattaa pitää se alkuperäinen säädin tallella kun se on korjattukin.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: XC70, D5, 2008 turbovika?
« Vastaus #7 : 24.07.2016, 16:17:00 »
Noissa Volvoissa on todella paljon sähkövikoja ja pahin paikka ilmanputsarikotelon luona,  missä johdot sukeltaa ja hieroo itsensä rikki kannakkeihin.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Mikko_Linna

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70, D5, 2008 turbovika?
« Vastaus #8 : 24.07.2016, 18:39:38 »
Kiitos näistä vinkeistä. Katon huomenna että korjaamo käy nuo läpi. Palailen myöhemmin mitä käy. Jos menee turbo vaihtoon niin onko ehdotuksia sille? Haluisin sitten vähän lisää potkua vai voiko sitä lisätä pelkästään paremmalla turbolla?

Poissa VNT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70, D5, 2008 turbovika?
« Vastaus #9 : 25.07.2016, 00:07:38 »
Ainakin korjaamo väittää tarkistaneensa. Siivet eivät ole jumissa, pystyy siis liikuttamaan sormin, kuulemma vaan ehkä liian helposti, muttei kuulemma välystä.



Eli tarkoitin ahtimen kompressoripuolen siipiä en ahtimen vnt :) mekanismia. Eli imuletku pois ja kokeilee miten akseli pyörii tai onko jälkiä siivissä tai isoa välystä akselissa jolloin siivet ottaa kiinni, muta sen kuulisi äänestä.

Jos isompaa ahdinta meinaa viritys käyttöön niin kannattaa kysellä alan pajoista. Voi tulla kalliiksi istuttaa isommat pesät runkoon, mutta sen jälkeen vaatii oman ohjelmansa penkissä. Sen jälkeen voikin tyhjentää hiukkaspöntön, isommat suuttimet, isompi välijäähy jne. jne.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: XC70, D5, 2008 turbovika?
« Vastaus #10 : 25.07.2016, 00:29:16 »
Ei tuossa penkkejä tarvita tai ei se ainakaan mitään lisäarvoa anna. Aiemmin linkkaamani turbotohtori. Fi muokkaa tuon turbon ja tekee samalla siitä täysin uuden ja väittäisin,  että kokonaisuus jää alle 1000€. Soita sinne ja kysy lisää.  DPF:ää ei tuon vuoksi ole järkevää tyhjätä kun ei sieltä moottorista voi ottaa mahdottomasti kun vääntö kasvaa liiaksi ja siellä kun on se Aisinin laatikko niin... Suuttimet ovat jo ne suurimmat,  joten ne ei lopu kesken.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa v70tdi99kempele

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70, D5, 2008 turbovika?
« Vastaus #11 : 19.09.2016, 22:52:44 »
Mulla 2.4D, vm2010, sama homma, turbo suhisi ja kävi vain 1000rpm. Ostin toisen turbon siitä turvon säätömoottori irti ja uudesta säätömoottorista otin hammaspyörät vanhaan, läjäsin vanhan säätömoottorin ja nyt ajettu 50 000km, eikä mitään vaivaa. Hinta 250eur ja jäi vielä vara-turbo lattialle.
Viimeisimmät: Fiat 600, Lada 1200, Lada 1600, Saab 99GL Petro, Passat 1.6CL, Golf 1.6TD, Saab 900c, Chevrolet 5.7DX D, MB200D, Volvo V70tdi 97, V70tdi 99, Ford Transit -04, V70 D5 02, MB220D, MB 220cdi, S80 2.4D -10

Poissa Mikko_Linna

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70, D5, 2008 turbovika?
« Vastaus #12 : 31.10.2016, 17:49:13 »
Myöhäinen lisäys. Turbo meni vaihtoon, oli yksi siivistä murusina. Epäilivät että mahdollisesti huohotusläpän rikkoutuessa olisi mahdollisesti joku osista mennyt turboon ja rikkonut siiven.. Tosin oman turbon vaihto maksoi 1600€ töinee ja turbo 1200€, mistä ihmeestä löysit turbon 250€??

Nyt tosin auto kylmänä on todella laiska, noin parin minuutin kuluttua ajoon lähdöstä tehot kaikki takasin. Voiskohan moinen johtua tästä uudesta turbosta ettei olisikaan aivan kunnollinen? Vai voisiko olla joku antureista viallinen ja antaa väärää informaatioo enne kuin kone oikeasti lämpiää? Aikaisemmin en huomannut mitään, mutta sillon toki oli aina ilma lämmin..
« Viimeksi muokattu: 31.10.2016, 17:51:20 kirjoittanut Mikko_Linna »

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: XC70, D5, 2008 turbovika?
« Vastaus #13 : 01.11.2016, 22:28:21 »
DPF:ää edeltävä lämpötila-anturi on rikki, turbon vaihdossa ovat kolauttaneet sitä ja muuta se ei vaadikkaan.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

 

Proturbo  Autodiagnoosi