Osaava ohjelmoija osaa sulkea EGR:n ohjelmallisesti, jolloin fyysistä tulppausta ei tarvita eikä näin ollen mitään putsauksia.
Juu ja kannattaa unohtaa ne johtojen väliin tulevat boksit, ohjelmointi on ainoa oikea tapa lisätä tehoja commonrail dieseleihin.
Niin osaavaa ohjelmaukkoa ei ole että se osaisi sulkea venttiilin jos se on niin jumissa ja karstassa että se vuotaa ohi, vaikka ohjelmasta "kiinni" onkin. Putsauksestakaan ei ole ikinä haittaa. Joka kerta olen asiakkaalle suositellut imupuolen putsaamista ja egr laippaamista. Varmuuden vuoksi, ei se pahaa tee ainakaan eikä mahdoton homma ole.
Valitettavan useasti vuotaavat kuin seula, varsinkin 2.0tdi 4cyl koneisissa mitkä siemenssin hiluilla, tullut usea yksilö vastaan missä egr puhaltaa vaikka venttiilistä äly otettu pois.
Tänään iltapuhteena kaivelin v50:pistä boksin pöydälle ja egr kiinni ohjelmasta sekä puhtia lisää. Ei sulattele imusarjaa enää, ja hävisi nykimiset tästäkin, kun vielä laipan laittoi egr putkeen

Nopea alumiinipellistä tehdä ja helppo asentaa turbon puoleiseen liitokseen.
Nämä D5 koneiset antaa kunnon ohjelmalla todella hyvin tehoa ulos ja saa kutakuinkin nuo tehot savuttomasti, jos vaan ahtopuoli kunnossa. Automaatilla olevaan en välttämättä aivan noin paljoa vääntöä laittaisi, ellei omistaja itse sitä vaadi. Manuaaliin sitten kyllä kehtaa laittaa enempi.

Kannattaa ajella välillä ikkuna auki ja kuunnella suhinoita. Menneellä viikolla tuli viimeksi tehtyä 163hp 2003 v70 automaatti. Ohjelma+egr off. Jätti kiihdyttäessä savupilven, mutta vedot ok, ehkä alhaalta hieman puuttui. Sitten ihmettelemään tarkemmin ja jarrua vasten vähän kuormitti paikallaan ja asiakas kuunteli konehuoneessa suhinan lähdettä niin löytyi välittömästi vuotokohta. Ahtimelta lähtevä letku halki.
Muutamaa kuukautta aiemmin oli kuullema joutunut vaihtamaan myös yhden letkun. Alkaneevat porsimaan tasaista tahtia vuorotellen. Aina ei heti anna vikakoodiakaan jos vuoto ei ole iso.