Terve,
Taustaa:
Noin viikko sitten kylmänä käynnistäessä ilmoitti että tarkista jäähdytysnesteen taso. Se oli hieman alle alarajan, lisäsin ehkä desin verran. Neste oli normaalin väristä (siis tämän auton mittapuulla, ei se täysin kirkasta ole ollut varmaan koskaan). On joskus aiemminkin pari kertaa pyytänyt lisää nestettä joten en tästä sinänsä huolestunut vaan jatkoin ajoa normaalisti. Kävin reissussa ja viikon aikana kilometrejä tuli varmaan liki 2000.
Ongelma:
Tänään oli öljynvaihto vuorossa ja avasin konepellin ja kas - paisuntasäliöstä puuttuu korkki(

), ja neste on tummanruskeaa! No laskin jäähdytinnesteet pihalle ja näytti kyllä aika sotkuiselta ja öljyä oli seassa. Vaikea arvioida oliko paljon vai vähän, mutta kyllä sitä oli.
Periaatteessa on mahdollista että olen unohtanut laittaa korkin kiinni, kun lisäsin nestettä viikko sitten. Tai sitten öljyä on puskenut jäähdytinjärjestelmään jostakin, ja paine noussut ja runtannut korkin irti. Paisuntasäiliön tulpan kierteet kuitenkin ovat täysin ehjät eikä päällepäin edes mitään rispaantuneisuutta, että korkki olisi voimalla repeytynyt siitä kuikkaan. Korkkia ei ole sittemmin näykynyt sen enempää konehuoneen puolella kuin kotipihassakaan.
Mottoriöljyt otin pihalle ja siinä ei silmämääräisesti näkynyt jäähdytinnesteenjäämiä.
Olen siis ajanut autolla luultavasti satoja, ellen toista tuhatta kilometriä ilman paisuntasäiliön korkkia -> ei painetta jäähdytysjärjestelmässä. Olisiko öljynjäämiä voinut valua konepellistä suoraan paisuntasäiliöön?
Onko arvon foorumilaisilla ehdotuksia tai neuvoja miten kannattaisi toimia? Jäähdytysjärjestelmän huuhtelu, uudet nesteet sisään, ajoa ja tilanteen seurantaa? Vai vienkö suoraan korjaamolle kannentiivisteitä tutkimaan?
Ajossa toiminut täysin normaalisti. Kun kiihdyttää täydellä kaasulla niin puskee korkeilla kierroksilla jonkin verran mustaa savua - mutta tätä on tehnyt jo pidemmän aikaa.
Kyseessä vm. 2002 V70 D5 automaattilaatikolla, ajettu n. 380tkm.