Race.fi  Puotilan autokorjaamo

S60 D5 2008 automaattivaihteiston tökkivät vaihdot ja kierrosten "seilaaminen"

  • 20 Vastauksia
  • 5109 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AndyLine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Terve,

Otsikossa onkin vikakuvaus aika hyvin.
Tökkivä vaihto on enimmäkseen 3->4 vaihteelle, Jonkin verran myös 4->5.  Joskus 3-4 vaihdossa esiintyy ikään kuin välivaihde, jolloin ilmeisesti 4 menee pesään, mutta turbiini on auki ja kohtalaisen viiveen jälkeen lukkiutuu. Alaspäin vaihtaa mielestäni ihan hyvin.

Toinen ja uudempi ongelma on kierrosten seilaaminen maantienopeuksissa. Yleensä n. 200rpm ja harvemmin jopa 400rpm. Tällöin siis nopeus pysyy samana (vakkarilla ja ilman). Jos nopeus pysyy vakiona, käsittääkseni turbiinin on silloin luistettava..?

Laatikon öljyt on vaihdettu edellisen omistajan toimesta 120tkm (mobil 3309) ja allekirjoittaneen toimesta 180tkm (ravenol t-iv). Kummatkin huuhtelemalla. Nyt lasissa on 202tkm. Tökkiminen esiintyi jo ennen omaa öljyn vaihtoa ja kierrosten seilaus sen jälkeen ehkä n. 10tkm.

Jonkinlainen herääminen tapahtui tänään, kun kävin ajamassa tuttavan V70 D3 2010 (80tkm), jossa on käsittääkseni sama TF-80SC laatikko.
Vaihdot oli aivan eri planeetalta, tuskin huomasi. Muita eroja oli se että omassa  kulkineessa"lämä tiskissä vaihdot" tapahtuvat vasta punarajalla (4500rpm), tuttavan V70ssä paljon aikaisemmin, ehkä n. 3500 (punaraja 5000rpm).

Että tällainen vuodatus :) Ilmeisesti edessä taitaa olla vähintään venttiilikoneiston vaihto? Toivottavasti ei koko laatikon vaihtoa...

Onko arvon jäsenistä kukaan vaihtanut koneistoa itse, onko kuinka suuritöinen?



Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Oliko tuo 120tkm siis ensimmäinen öljynvaihto? Montako vuotta autolla oli tuossa vaiheessa ajettu?

Viisainta olisi viedä laatikkopajalle. Katsovat samalla muutkin paikat kuntoon. Ties vaikka olisi vain öljymäärä pielessä
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa agama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Itsellä samanlaiset oireet korjaantuivat pelkän turbiinin vaihdolla. Auto tosin oli bmw zf-laatikolla, mutta mehumaija jokatapauksessa.
V40 D2 man Kinetic Business -13 Caspian blue

Poissa AndyLine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Oliko tuo 120tkm siis ensimmäinen öljynvaihto? Montako vuotta autolla oli tuossa vaiheessa ajettu?

Viisainta olisi viedä laatikkopajalle. Katsovat samalla muutkin paikat kuntoon. Ties vaikka olisi vain öljymäärä pielessä

Juu, 120tkm oli ensimmäinen vaihto. Vuosia ollut silloin 4v.
Öljymäärää pitäisi olla oikea. Käytin ensin paikallisessa volvo huollossa, jonka jälkeen tsekkasin vielä itse laittamalla varmasti liikaa (n, 0,5l) , ja valutin kone käynnissä suunnilleen samat pois oikeassa lämpötilassa (vida+dice löytyy) .

Poissa ÖÖ.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • XC70 D5 -03
Sanoit että maantie nopeudella mutta oletko katsonut tarkemmin loppuuko seilaaminen jossain vaiheessa?

Omassa AW55-50 askissa tapahtuu tuo 5. vaihteen lukitus ilmeisesti vasta mittari 90 kmh. Tuon lukkiutumisen jälkeen voi päästää nopeuden tippumaan johonkin n. 70 kmh ennen kuin taas irtoaa. Eli jos vaikka paikaltaan lähtee liikenteeseen ja laittaa vakkarin 80 kmh niin seilaa kierrokset kuorman mukaan mutta nopeus pysyy. En tiedä onko normaalia mutta näin käyttäytyy tämä yksilö. Edellisen sepän jäljiltä laatikossa on öljyä yli ylärajan.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12753
Tuossa on 6 vaihteinen laatikko? Uudemmissa tuolla laatikolla on ns. normaalia että D-asennossa maantie vauhdissa kierrokset heiluu. Turbiini ei ole täysin lukossa. Kokeile heittää manuaalipuolelle, loppuuko silloin. Ainakin itsellä se auttaa kierrosten heijaamiseen.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa AndyLine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Jep, 6v laatikko on.
Aikaisemmin tuota kierrosten huojuntaa ei ole esiintynyt.  Etenkin tuo harvemmin esiintyvä n.400 rpm heilunta on  jo sen verran rajua, että sen huomaa vänkärikin perstuntumalla.

Miten muuten muilla 6v dieselin omistajilla, vaihtaako teilläkin kaasu pohjassa vasta punarajalla?

Ylihuomenna tulee 900km pätkä reissuajoa. Kävi mielessä, että ottais läppärin +vida&dice mukaan ja katsoisi onko laatikon mielestä turbiini lukossa huojunnan aikana. Muistelisin, että vidan valikoista löytyy ko. kohta.

Poissa AndyLine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Tietääkö kukaan hyvää vaihteisto-puljua Oulun seudulla?

Poissa svart

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Ei kannata verrata tuohon 2010:iin. Vaikka laatikko on sama niin sen ohjaus on ohjelmoitu paljon paremmin
V70 D5 AWD Summum A -08

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12753
Ei kannata verrata tuohon 2010:iin. Vaikka laatikko on sama niin sen ohjaus on ohjelmoitu paljon paremmin
Vertasin omaan 2008 vuosimalliin :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa svart

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vertasin omaan 2008 vuosimalliin :)

... ja mää meinasinkin topicin aloittajaa ja aloitusviestiä :)
V70 D5 AWD Summum A -08

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Näillä vanhemmilla ei kandee lyödä lämää ihan pohjaan. Etenkään jos softattu eikä varmaan muutenkaan kun se tosiaan ei oikein osaa hyödyntää vääntöä vaan kiertää turhan korkealle. Hiljattain oli matka-ajoa jossa tuli ohiteltua niin yksi ohitus jäi erityisesti mieleen. Lähdin epähuomiossa lämä tiskissä ohittamaan "turvallisuussyistä" ja aloin löysäämään ettei nouse nopeus ihan mahdottomaksi niin värkki pirskatti alkoi kiskomaan ja kiihtymään oikein kunnolla siinä rauhallisesti löysätessä. Latoi vissiin suht nopeaan tahtiin 5 ja 6 silmään ja vääntöalue oli kai "juuri oikea". Mietin että kylläpä olis ollu todella räväkkä ohitus jos ois tollee kiihtyny siinä ohituksen alkuvaiheessa.

Samanlaista oli kyllä vag dsg kanssakin. Ei sekään osannu oikein osanu vääntöä hyödyntää. Ihan kuin ois bensakoneen säädöissä laatikot
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6452
Jaa laatikkoako siinä on säästetty kun vääntö ei ole käytössä. Onkohan kaikki softat noin tyhmiä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa wolmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
Kokemuksia:
Oma -07 TF-80SC venyttänyt pääosin 3:selle vaihtoa jo 100tkm. Vaihdoin alussa venakineikon, suodattimen ja turbiinin, MUTTA tuo kahdessa vaiheessa tuntuva vaihto ei ole muuttunut siitä mihinkään. Ei ole myöskään pahentunut 100tkm matkalla.. Nyt siis ajettu 310tkm..
Jos ei Volvolla, ni sit kävelen..
XC90 -11 155tkm

Poissa AndyLine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Sain napattua videota siitä kierrosten seilaamisesta: https://drive.google.com/file/d/0B_ELiELSxNanMTY0azBTU1VmX0U/view?usp=drivesdk

Tutkailin myös Vidalla turbiinin lukitusta tuossa nopeudessa. Aina kun turbiinin lukituksen tila muuttuu "fixed"istä olikohan "slipping locked" tmv., tapahtuu kierrosten 100rpm hyppäys. Tätä se sitten sahaa lähes kokoajan.
Jos nostaa nopeuden 115kmh, loppuu sahaaminen ja pysyy fixed tilassa.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo