Carcom Oy  Elekma

S80 Automaattivaihteisto ongelma

  • 35 Vastauksia
  • 36544 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa soherrys

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
S80 Automaattivaihteisto ongelma
« : 05.08.2011, 08:02:41 »
Moro!

Tarvitsisi vähän apuja tuon automaattilootan kanssa!!!

Auto on S80 2.4 bensa automaatti vm2001 ja 330tkm tuli juuri mittariin. vaihteisto on AW55-50SN

Ongelmana on vaihteiston nykiminen,eli jos laitan esim D lle ja aijon lähteä liikkeelle menee noin 2-3sekuntia ennenkuin loota laittaa pykälän silmään.Ja tämä nykiminen ei ole mitään pientä vaan melko tympeä vika.Nykimistä tapahtuu myös muilla vaihteilla välillä,varsinkin jos "vedättää"autoa kunnolla.

Vaihteistoon tehtiin huuhtelu,mutta ei muuttunut käytös miksikään.


Pakki toimii normaalisti ja vaihteisto toimii muutenkin suht hyvin,mutta melkoisella viivellä menee vaihteet päälle


« Viimeksi muokattu: 15.08.2011, 11:49:49 kirjoittanut soherrys »
S60 D5 2001, Mb Sprinter 318cdi V6 2007
V50 2.0D 2005
V70 2.4T 2000,V50 1.6D 2005
S60 2.4i 2001, S80 2.4i 2001

Poissa soherrys

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Automaattivaihteisto ongelma
« Vastaus #1 : 07.08.2011, 12:05:11 »
Saakohan sitä "vapaavaihdetta" kytkettyä pois päältä kotikonstein.Sille oli nimikin,mutta ei tule mieleen.

Kuulin joltain autoasentajalta vinkin että pitäs putsata joku hydrauliventtiili homma,mutta missä semmonen on ja kuinka se tehdään ?

Kertokaa toki mitkä tekijät vaikuttavat vaihteiston toimintaan,tarkoitan siis mikä antaa käskyn laittaa vaihteen päälle ja pois päältä.Veikkaan ongelman olevan siinä.Kunnolla kun polkasee tuntuu siltä että loota ei osaa päättää minkävaihteen lyösilmään.

« Viimeksi muokattu: 07.08.2011, 12:12:34 kirjoittanut soherrys »
S60 D5 2001, Mb Sprinter 318cdi V6 2007
V50 2.0D 2005
V70 2.4T 2000,V50 1.6D 2005
S60 2.4i 2001, S80 2.4i 2001

Poissa Hutsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Automaattivaihteisto ongelma
« Vastaus #2 : 07.08.2011, 13:05:46 »
Onkos öljyt vaihdettu milloin viimeksi laatikkoon?
Jos ei, niin kannattaa viedä osaavalle pajalle öljynvaihtoon.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S80 Automaattivaihteisto ongelma
« Vastaus #3 : 07.08.2011, 13:38:37 »
Saakohan sitä "vapaavaihdetta" kytkettyä pois päältä kotikonstein.Sille oli nimikin,mutta ei tule mieleen.

Kuulin joltain autoasentajalta vinkin että pitäs putsata joku hydrauliventtiili homma,mutta missä semmonen on ja kuinka se tehdään ?

Kertokaa toki mitkä tekijät vaikuttavat vaihteiston toimintaan,tarkoitan siis mikä antaa käskyn laittaa vaihteen päälle ja pois päältä.Veikkaan ongelman olevan siinä.Kunnolla kun polkasee tuntuu siltä että loota ei osaa päättää minkävaihteen lyösilmään.

Neutral control on varmaan se mitä haet, sen saa poistettua ohjelmoimalla volvon testerillä.

Vaihteistossa on hydraulikoneisto jossa on nippu sähkösolenoideja, jotka ohjaa paineet oikean suuruisina ja oikeisiin paikkoihin oikeaan aikaan.
Vaihteistoa ohjaa vaihteiston ohjainlaite (tietokone)
Vaihteiston ohjainlaite taasen käyttää omia, sekä muilta ohjainlaitteilta saamiaan tietoja vaihteen valinnassa, käytettävässä paineessa jne. jne.
Ainakin moottorin ja jarrujen ohjainlaitteelta, sekä keskusohjainlaitteelta tulee sellaista dataa, jota vaihteisto käyttää arpoakseen oikean vaihteen.

Poissa soherrys

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Automaattivaihteisto ongelma
« Vastaus #4 : 07.08.2011, 17:24:56 »
Onkos öljyt vaihdettu milloin viimeksi laatikkoon?
Jos ei, niin kannattaa viedä osaavalle pajalle öljynvaihtoon.

Vaihteisto huuhdeltiin noin 200km sitten Mobil ATF 3309 öljyllä (12L)

Seuraavaksi täytynee käydä vikakoodit luetuttamassa



Lainaus
Vaihteistossa on hydraulikoneisto jossa on nippu sähkösolenoideja, jotka ohjaa paineet oikean suuruisina ja oikeisiin paikkoihin oikeaan aikaan

Missä tämä hydraulikoneisto sijaitsee?Pääseekö siihen käsiksi purkamatta koko autoa?


Mukavasti puuhaa tiedossa jos joutuu nuo purkamaan :idiot2:
EDIT:
That selenoid is located inside the side cover of the gearbox. This means to gain access to that, a lot needs to be removed like
- ACL housing, air pipes & hoses
- torque rods
- front wheels, front suspension & splash guards
- pipes, subframes, engine mounts
- lowering the engine
- also gasket needs to be replaced when taking it off




Täytynee selvittää tämä vaihteisto ongelma ihan tossissaan,kun tuntuu että joka paikassa keskustellaan volvon vaihteisto ongelmista,mutta harvemmin löytyy samasta topicista ratkaisu siihen ongelmaan ;D


PS.anteeksi tietämättömyyteni volvon suhteen,mutta siirryin vasta 2 pyöräisistä 4pyöräisiin joten ei ole tietämystä näistä vehkeistä :o
« Viimeksi muokattu: 07.08.2011, 17:47:59 kirjoittanut soherrys »
S60 D5 2001, Mb Sprinter 318cdi V6 2007
V50 2.0D 2005
V70 2.4T 2000,V50 1.6D 2005
S60 2.4i 2001, S80 2.4i 2001

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S80 Automaattivaihteisto ongelma
« Vastaus #5 : 07.08.2011, 17:47:43 »
Hyraulikoneisto sijaitsee vaihteistossa etupuolella metallikopan sisässä, metallikoppa on osa öljytilaa, joten jos sitä lähtee aukaisemaan, niin täytyy tiivistää kiinnitettäessä ja lisätä vaihteistoon öljyä.
Mitähän siinä varmaan jotain apurunkoa olisi ehkä hyvä vähän irroitella, niin saa tilaa värkkäillä, en muista mitä piti purkaa sellaista mikä on välttämätöntä, että saa venttiilikoneiston avattua, mutta mitä enemmän purkaa tavaraa pois, sitä enemmän tilaa on :)

Poissa soherrys

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Automaattivaihteisto ongelma
« Vastaus #6 : 07.08.2011, 17:51:49 »
Hyraulikoneisto sijaitsee vaihteistossa etupuolella metallikopan sisässä, metallikoppa on osa öljytilaa, joten jos sitä lähtee aukaisemaan, niin täytyy tiivistää kiinnitettäessä ja lisätä vaihteistoon öljyä.
Mitähän siinä varmaan jotain apurunkoa olisi ehkä hyvä vähän irroitella, niin saa tilaa värkkäillä, en muista mitä piti purkaa sellaista mikä on välttämätöntä, että saa venttiilikoneiston avattua, mutta mitä enemmän purkaa tavaraa pois, sitä enemmän tilaa on :)


Pystysköhön nuo nykyiset öljyt laittamaan vielä uudelleen takaisin kun ei niillä ole ajettu vielä mitään, jos kerran joutunee laskemaan öljyt pois...Persehän siinä repee kun joka viikko saa öljyä ostella :buck2:
S60 D5 2001, Mb Sprinter 318cdi V6 2007
V50 2.0D 2005
V70 2.4T 2000,V50 1.6D 2005
S60 2.4i 2001, S80 2.4i 2001

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5759
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Automaattivaihteisto ongelma
« Vastaus #7 : 07.08.2011, 17:53:49 »
Voi ne, kunhan ei tule mitään metallisilppua mukana ::)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S80 Automaattivaihteisto ongelma
« Vastaus #8 : 07.08.2011, 18:01:04 »
Noo, en tiedä sitten että onko se kovin järkevää laittaa niitä vanhoja sinne uudelleen, noi ongelmat kun johtunee joko likaisuudesta tai sitten kuluneisuudesta..
Ainakin ennen takaisin laittoa kannattaisi suodattaa öljy tosi tiheän suodattimen läpi.
En nyt osaa sanoa, että kuinka tiheän suodattimen läpi, mutta sellaisen, että mahdolliset metallihileet ainakin suodattuisi.

Poissa soherrys

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Automaattivaihteisto ongelma
« Vastaus #9 : 07.08.2011, 18:03:30 »
Voi ne, kunhan ei tule mitään metallisilppua mukana ::)

Luulis ainakin että ei parinsadan kilometrin aikana pitäs kovin paskaiset olla,toki silmämääräinen tarkistus ja jonkin suodattimen läpi varulta

Kävin tuossa aikasemmin päivällä yhden irakilaisen asentajan juttusilla joka on ikänsä vaihdelootia korjannut ja tuli siihen lopputulokseen että; ensin vikakoodit luettava läpi(kokeiltiin 2 eri lukulaitetta)mutta ei tunnistanut juuri meikäläisen autoa  :'( Eli siis wetterille mentävä.
Sitten tutkimaan solenoidit.Sanoi myös että joskus voi vetarissa olla väljää jolloin auto nykii,mutta oma autoni saattaa nykäistä myös ajonaikana isompaa vaihtaessa mutta kuitenkin vetopäällä jatkuvasti
S60 D5 2001, Mb Sprinter 318cdi V6 2007
V50 2.0D 2005
V70 2.4T 2000,V50 1.6D 2005
S60 2.4i 2001, S80 2.4i 2001

Poissa TT-V

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • naps ja kiekka takas
Vs: S80 Automaattivaihteisto ongelma
« Vastaus #10 : 08.08.2011, 00:14:38 »
Ja jos solenoidipöytä on tiensä päässä niin se öljy ole enää minkäänlainen kuluerä...

uus pyötä 700-1500e mistä nyt sattuu löytää... plus töihin kunnon nosturil saapi varata aika lail päivän
MB E 270 CDI -03

Poissa soherrys

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Automaattivaihteisto ongelma
« Vastaus #11 : 08.08.2011, 07:57:15 »
Lainaus
Ja jos solenoidipöytä on tiensä päässä niin se öljy ole enää minkäänlainen kuluerä...

Sitä tässä kauhulla pelkäänkin :buck2:
S60 D5 2001, Mb Sprinter 318cdi V6 2007
V50 2.0D 2005
V70 2.4T 2000,V50 1.6D 2005
S60 2.4i 2001, S80 2.4i 2001

Poissa soherrys

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Automaattivaihteisto ongelma
« Vastaus #12 : 08.08.2011, 14:34:15 »
vikakoodit luetutin wetterillä ja eipä ollutkaan vikoja päällä.seuraavaksi sitten sen hydraulikan pariin
S60 D5 2001, Mb Sprinter 318cdi V6 2007
V50 2.0D 2005
V70 2.4T 2000,V50 1.6D 2005
S60 2.4i 2001, S80 2.4i 2001

Poissa soherrys

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Automaattivaihteisto ongelma
« Vastaus #13 : 08.08.2011, 20:29:56 »
wetterillä epäilivät mekaanista vikaa,mutta sitä pidän viimeisenä vaihtoehtona.

Korjaaja ensimmäinen kommentti: "Joo uus laatikko pitää tilata että saapi toimimaan" :2funny: teki mieli sanoa että puhalla mul**uus

Hitto kun yhteensä 4 obd testerillä katottiin meikäläisen autoa niin ainoastaan wetterin kone tunnisti.Kävin perusautokorjaamoita läpi ja yhessä oli ainakin jokun bochin langaton testeri.BSR testeri jäi kokeilematta kun ei ollut semmosta korjaajaa paikalla joka sitä olisi osannut käyttää :2funny: Oisin meinaan tilannut itelle semmosen jos tietäisin että se toimii...
« Viimeksi muokattu: 08.08.2011, 20:33:06 kirjoittanut soherrys »
S60 D5 2001, Mb Sprinter 318cdi V6 2007
V50 2.0D 2005
V70 2.4T 2000,V50 1.6D 2005
S60 2.4i 2001, S80 2.4i 2001

Poissa kaksi70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 805
  • Volvo V70 2010 2,0D Momentum
Vs: S80 Automaattivaihteisto ongelma
« Vastaus #14 : 09.08.2011, 18:19:33 »
Kokemuksesta voin sanoa, että vaikka Volvon tietokoneohjattu automaattivaihteisto nykii vaihtaessaan, niin vikakoodeja ei välttämättä tule ollenkaan. Niinkuin Miksu aiemmin sanoi,
niin nykiminen johtuu todennäköisesti laatikon sisäisestä likaisuudesta ja/tai kuluneisuudesta. Kannattaisi varmaankin käyttää autoa automaattivaihteistojen korjaamiseen erikoistuneessa
pajassa arvioitavana.
Nyt : V70 -10 2,0D Momentum,740 -89 B200F aut, Ex: V70 -07 Classic 2,4D Geartronic, V70 -01 2,4 , S70 -99 2,5 20 V, V70 -09 D5 Summum Geartronic, V70 -01 2,4T aut

 

Kulkukoira  Proturbo