KL-varaosat  Carwist

965 T6 & pappamallin S80 D5

  • 581 Vastauksia
  • 127830 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1142
  • juu kylläh
    • P11S1 kuvat
Vs: Masulin 960 "T6" & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #420 : 10.03.2016, 00:49:07 »
Taitaa olla kohta kaikki kuutoset ahdettuja täälä tätä menoa. :D Hyvältä näyttää kyllä mitä nyt tosta voi nähdä. S*

kuvia
740turbo -90 / 760turbo -85 / 945GL -95 / 144DL -70

Poissa Miuzo

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1164
  • www.vrcf.fi
Vs: Masulin 960 "T6" & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #421 : 10.03.2016, 06:52:36 »
Tääl on tapahtunut jotain hienoo  :o mikä kokoonpano tässä nyt tarkalleen on?  :P
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Maxxxed

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5369
  • T5 R-Design
    • Teemu Lehtisaari Photography

Poissa Justus

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Masulin 960 "T6" & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #423 : 10.03.2016, 09:34:22 »
Komeeta! Tahtoo kans.
Vähän alko kyl poltteleen, kun toi oma "vastaava" on maannu jo 1½ vuotta tallissa kansivikaisena.
Joskus kun sais inspiraation ja aikaa alkaa laittamaan.
Onko tässä vakio moottorinohjaus?

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1080
    • Flickr!
Vs: Masulin 960 "T6" & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #424 : 10.03.2016, 19:05:21 »
Nyt on kuvat kamerasta kaivettu lightroomin läpi arkistoon, joten voinemme aloittaa tarinankerronnan. Ensimmäisenähän homma alkoi tietenkin purkamalla kaikki ylimääräinen pois tieltä joten pakosarja, etuputki, syyläri ilmansuodatinkotelo jne. sai lähteä. Samalla vaivalla lähti nyt sitten kävelemään tuo Defan viallinen letkulämmitin ja siinä kyljessä ollut akkulaturi pois ahtoputkien tieltä. Mahtaako moisella olla mitään arvoa? Pitää vielä testata varmaksi, että tuo toimii. Ihan ensimmäisenä toki piti sovittaa ahtimet pakosarjojen kanssa kanteen paikalleen:



Tämän jälkeen alkoikin coolerin paikan ihmettely, jossa vierähti ehkä jopa hieman liian pitkään. Ensimmäisenä oli tarkoitus saada cooleri heti maskin taakse ennen ilmastoinnin lauhdutinta. Mähkimisen, sovittelujen ja pienen taustatyön jälkeen ajatuksesta piti luopua ja sijoittaa cooleri lauhduttimen ja syylärin väliin kuten alkuperäisesti turbossa se ilmeisesti on toteutettu. Ensimmäisen coolerille tehtiin lattaraudasta kiinnike ja kokeiltiin, että se sopii elämään syylärin kanssa. Tämän jälkeen alettiin tarkemmin miettimään ilmastoinnin lauhduttimen siirtämistä eteenpäin. Maskin päällä olevassa muovissahan oli valmiiksi reiät, joilla sai lauhdutinta eteenpäin. Toista reikää piti tosin hieman dremelillä suurentaa. Alas tein uuden kiinnikkeen, jolla alapää siirtyi eteenpäin ja näin saatiin cooleri paikalleen





Kun kamat saatiin keulalle nippuun ja olemaan sulassa sovussa aloin modaamaan koneen kyljellä kulkevaa vesiputkea. Turbo ei muistaakseni mahtunut edes paikalleen ja vakiopaikalla tuo paisuntasäiliön letkulähtö tulisi suoraan etummaisen turbon imupuolen eteen. Hiukan rälläkkää, heppailua ja putki sopi hetken päästä paikalleen turbon kanssa. Kuvasta näkee, minkä verran tuota putkea piti siirtää.



Näiden jälkeen laitettiin pakosarjat turboineen muutamalla mutterilla kiinni kanteen ja alettiin mallailemaan ahtoputkia turboilta coolerille. Yllättävän helposti hakivat muotonsa, ainakin siihen nähden mitä odotin. Taaemman ahtimen v-bandikin jäi yllättävän helposti operoitavaksi ja nuo ahtoputket naksahtaa aika helposti paikalleen. Jossain näiden ja projektin alun välimaastossa tein jo aikani kuluksi ahtoputken immun ja coolerin väliin, jonne myös bypass löysi paikkansa.







Välissä käytiin Pirkkalasta Specmalta hakemassa tarvikkeet öljylinjoja varten. Öljyntulon haaroitin öljynpaineanturilta josta lähtee letku moottorin alta turbojen välimaastoon ja jakautuu kahdeksi. Paluuta varten porattiin lohkoon reikä ja sorvasin sinne nopeasti aikani kuluksi sopivan nipan, jonka painoin paikalleen Loctiten ruuvilukitteen kera. Tämän jälkeen koneistajatuttu kysyi, että miksi sinne ei tehty tuumakokoista kierrettä ja laitettu valmista nippaa. "No kun ei ole tuumasia jenkatappeja" ja se vitutuksen määrä kun kaveri vetää ylähyllyltä laatikon, joka on täynnä noita kierretappeja  :D







Enää isompana hommana jäljellä oli imuputkien suunnittelu ja toteutus. Ensimmäisenä jouduin hieman tekemään isommalla vasaralla tilaa taaemman turbon imuputkelle. Oikeastaan sen jälkeen kun tuonne sai mutkalle tilan tehtyä niin loppu meni helposti. Eihän tuo varmasti optimi ole, että imuputki tulee downpipen vierestä turbon alta. Tilaa ei vaan yksinkertaisesti ole muunlaiselle toteutukselle. Ennen imuputken nousua ylös laitoin yhden silikoniliitoksen asennuksen helpottamiseksi. Tämän jälkeen olikin helppo rykäistä toinen imuputki muotoonsa. Jossain välissä sain myös downpipet aikaiseksi, niistä tosin ei taida olla edes kuvaa.







Osan saumoista, oikeastaan kaikki mitä "helposti" pystyi kävin työmaalla räkimässä tigillä kasaan. Oli ensimmäinen kerta kun enemmän tuli tigillä räittyä, omaan silmään ihan tyydyttävää jälkeä. Koska isompia railoja en osaa tigillä täyttää niin ne hoidin migillä loppuun. Hitsauksen jälkeen suihkin vielä Mastonin mattamustat pintaan, jotta saatais kiva OEM-lookki aikaseks. Vaikka tuo oravanpyydystin hieman sitä hajottaakin.





Näiden jälkeen oli enää asennus, alipainelinjojen sekä öljylinjojen veto ja pakoputken modaus. Loppukasaus saatiin melko nopeasti suoritettua ja päästiin modaamaan pakoputkea. Siitä ei hirveemmin kuvia ole, mutta downpipet on kokoa 2.25" jotka yhdistyy auton alla yhdeksi 3" putkeksi joka menee katille asti. Tämän jälkeen taakse vakioputki yhdellä vaimentimella. Hauska yllätys oli, että vakio etuputken ulkohalkaisija on 2.25" ja sisällä kulkee 1.5" putki  :2funny:

Tästä päästään nykytilaan, josta laitoinkin kuvan jo edellisessä viestissä. Kun vehkeet saatiin läjään laitettiin koneeseen heitettiin nesteet sisään. Ensin öljyt ja tämän jälkeen jäähdytysnesteet, jolloin huomattiin tuon modatun vesiputken hitsauksien sekä laipan kohdalta vuotavan. Koitin kiristää laipan pultteja, alempi oli löysässä, mutta ylemmästä on ilmeisesti kierteet korkannu. Kierteet on vissiin ihan M7 eikä tuumakoko? Ajattelin kanteen tehdä toiselle pultille M8 kierteet ja suurentaa laipan reikää. Ensisavut saatiin kuitenkin otettua pienestä vesivuodosta huolimatta. Melkonen jännitys oli, mutta avaimestahan se suunnitellusti lähti käyntiin ilman ongelmia, käyttelin hetken ja hieman annoin kierroksiakin. Samalla kateltiin, ettei löydy muita vuotoja. Vaikkei sillä ajamaan päässytkään niin kyllä se hymyn toi huulille.  :)

Tässä vielä toinen kuva konehuoneesta



Vähän tähän vois yhteenvetoa tehdä loppuun. Tavoitteet oli aika pitkälti tehdä budjettiratkaisu OEM -hengessä jolla saadaan hieman lisätehoa ja päästään ajelemaan wiinalla. Toki wiinalla kruisailu onnistui jo ilman ahdistimiakin. Budjetin raja oli muistaakseni tonni. Ei sekään mikään kiveen hakattu ollut, mutta alle taisi reilusti jäädä. Kaikki kuitit pitäisi olla tallella, joten pitää vähän myöhemmin ynnäillä ja raportoida. Yllättävän paljon noihin pikkuhilppeisiin meni rahaa. Vesijohtoputki ei varmastikaan ole optimi materiaali ahto- ja imuputkina. Helppo sekä hyvä saatavuus ja se, että ne pystyi itse hitsaamaan kasaan sai päätymään tähän ratkaisuun.

Loput kuvat löytyvät täältä

Huomenna ois tarkotus koulun jälkeen ajella tallille, purkaa ahtoputket pois edestä ja irrotella toi putki korjausta varten. Jos sitten illemmalla pääsis ottamaan jo ekat vedot. Vielä sinne jäi pientä parannettavaa, esim. alipaineletkut pitää vaihtaa oikeen kokosiin, ennen kaasuläppää olevan kumiputken tulppaus hoitaa hiukan siistimmin, muutama silikoni uusia oikeen kokosiin, klemmareita vaihdella jne. Lähinnä kosmeettisia itseäni häiritseviä asioita  :D
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masi.tech

Poissa Maxxxed

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5369
  • T5 R-Design
    • Teemu Lehtisaari Photography

Poissa pukema

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 407
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: Masulin 960 "T6" & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #426 : 10.03.2016, 23:03:15 »
Hyvältä näyttää :)
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2389
  • "Noku mä haluan"
Vs: Masulin 960 "T6" & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #427 : 10.03.2016, 23:05:10 »
Olet kuules uuden mittarin velkaa..  :nohnoh Pervouskerroinmittari hajosi samantien kun tajusi mistä on kyse  :-\

Eivaan. Tämä riipaisee itseä sieltä jostakin syvältä. Tässä on sitä jotain, ei olla niinkuin muut, ei lyödä kiinni HX40:piä ja litraisia suuttimia vaan tehdään jotain omaa. Hattu päästä ja kumarrus niin, että otsa lyö maahan. Arvostan

Olitko muuten laskeskellut ahdinten heräämistä / soveltuvuutta (kompurakartat vs. koneen vaatima ilma jne) ko. toteutukseen millään lailla? Vai eteneekö homma meisingillä lyödään kii ja katotaan toimiiko? :)
Käyttiskertomuksia , Persian Helmi, aka. Väinö  ,  Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
Vectra B Sport 2.0l 136hv/188Nm -00, Corsa D 1.3Cdti 98hv/206Nm -09, Volvo 855 AWD vm. -97

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1080
    • Flickr!
Vs: Masulin 960 "T6" & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #428 : 10.03.2016, 23:51:16 »
Ei mitään, paa osote yv:llä niin laitan mittarin tulemaan  :D

Tykkään tehdä asioita vähän omalla tavalla. Tässä on aikalailla tietyllä tavalla pyritty pitämään aikalailla kliiniä OEM/ökyteemaa yllä ja mun mielestä tonnin ruutat ja se jumalholset ei oikein sovi siihen. Luultavasti seuraava mielessä jo snadisti pyörinyt tekniikkapäivitys tullan toteuttamaan edelleen tuplilla, koska voin. Myös jotain kertoo varmaan se, että projektin kriteereinä on automaattiloota ja vakkarin pysyminen toimivana.

En oo ihmeemmin laskeskellu, lähinnä kysellyt viisaammilta ja miettinyt ite. Mun käsittääkseni T6 on perusmoottoriltaan aikalailla sama kuin tämä, mutta 2mm pienemmällä porauksella? (Tämä on sitä MuTua) Vastaavanlainen projektihan hieman eri spekseillä on foorumilla jo olemassa. Mutta katsotaan miten tuo ajossa sitten käyttäytyy, odotan innolla. Tosin tuo vuotava vesiputki on vielä esteenä!

Tääl on tapahtunut jotain hienoo  :o mikä kokoonpano tässä nyt tarkalleen on?  :P
Onko tässä vakio moottorinohjaus?

Kokoonpano on nyt tarkalleen:
- Avaamaton B6304F
- T6 ruutat ja bensanpainetta nostettu hivenen, pitäis vielä sekin mitata
- T6 ahtimet ja pakosarjat
- Vakio moottorinohjaus

Ja kiitos kaunis kehuista!  S*

Huomenna tällä tosiaan vois päästä ajamaan, katotaan miten sutjakasti toi putki saadaan tilkittyä. Seuraavaksi oliskin sitten jo aika ruveta hieroon vanteita ja sorvaamaan spacereita. Saa taas tönöttää oman aikansa sorvin edessä, menin vielä kaverillekin lupaamaan lätyt samaan hintaan  :D
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masi.tech

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 678
  • savua!
Vs: Masulin 960 "T6" & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #429 : 11.03.2016, 00:02:59 »
3-litrasta ei oo moni tainnu ahtaa, 2.5 näkee sentään sillontällön.

Eikös kolmilitrasen ahtamisessa ole pelätty sitä sylinteriputken halkeamista tjsp, ohkaisemman seinämän takia, ja sen takia juuri tehdas-T6:kin on 2.8l?

Minkälaista painetta nuo hyrrät tarjoilee nyt vakiona? Tai et oo tietty testannut vielä kunnolla, mutta paljonko on T6:n vakioahtopaine?
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa pukema

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 407
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: Masulin 960 "T6" & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #430 : 11.03.2016, 01:56:17 »
Uudemmat T6 on myös 83mm porauksella ja matalapaine  2,5T vitoset jne. Voi ahtaa, mutta ei kestä yhtä hyvin kuin 81mm poraus.
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008

Poissa janne102

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 289
  • www.vrcf.fi
Vs: Masulin 960 "T6" & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #431 : 11.03.2016, 02:14:26 »
OHHOH  S*

Poissa Miuzo

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1164
  • www.vrcf.fi
Vs: Masulin 960 "T6" & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #432 : 11.03.2016, 07:09:18 »
Tuolla virityspuolellahan on arvioitu että 83mm poraus kestää 60hv/pytty. Eli 360hv. Masuli rajaa huipputehon 300hv tietämille niin pitäs jäädä sitä varmuutta  ;) mitäköhän tuo tollasilla tehoilla mahtaa kehittää vääntöä?  S*
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2389
  • "Noku mä haluan"
Vs: Masulin 960 "T6" & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #433 : 11.03.2016, 08:42:57 »
mitäköhän tuo tollasilla tehoilla mahtaa kehittää vääntöä?  S*

Paljon  S* siipiveikon oma kirnuaa vääntöä 675nm ja ahtimet herää kadulla jossakin 3trpm paikkeilla. Vähän haiskahtaa että tehoalue olisi kohtuu ylhäällä  :idiot2: Tiedä sitten käyttäytyykö tämä eri lailla. Olikos T6 vakioahdin sama kuin mitsun T04-15G? ???

Onko tässä ollut IMMu aina painepuolella?
Käyttiskertomuksia , Persian Helmi, aka. Väinö  ,  Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
Vectra B Sport 2.0l 136hv/188Nm -00, Corsa D 1.3Cdti 98hv/206Nm -09, Volvo 855 AWD vm. -97

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2131
    • Kuvat.fi
Vs: Masulin 960 "T6" & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #434 : 11.03.2016, 10:24:09 »
Paljon  S* siipiveikon oma kirnuaa vääntöä 675nm ja ahtimet herää kadulla jossakin 3trpm paikkeilla. Vähän haiskahtaa että tehoalue olisi kohtuu ylhäällä  :idiot2: Tiedä sitten käyttäytyykö tämä eri lailla. Olikos T6 vakioahdin sama kuin mitsun T04-15G? ???

Onko tässä ollut IMMu aina painepuolella?
Mun mielestä näissä on vakioahdin jotain TD03-8G, eli jonninverta pienempi kuin tuo 15G. S80 T6 huippuvääntö on jotain ~2000rpm tienoolla jo.
760 Turbo '84 B6284T  & GS6-53DZ
...ja muutama muu

 

Samppasport  Futurez