Meillä meni volvosta (S80 2.4d 2008) kuukausi sitten kompuran magneettikytkimen laakeri ja ajokilometrejä 173 tuhatta.
Olin yhteydessä Volvon maahantuojan takuuasioista vastaavaan ja hän piti laakerivikaa normaali kulumisena ja varsinkin asia, että olen harmaatuonut volvon vuonna 2009 ei ollut positiivinen asia.
Tinkaamisen jälkeen tuli vastaan 25% huoltokuluista ja homma olisi pitänyt hoitaa Wetterillä.
Noh, sitten Wetteriltä tarjous ja itselle maksettavaksi ao. "alennuksilla" 1200e

Totesin homman olevan minulle liian kallista ja purin kompuran magneettikytkimen ja totesin laakerin sisäkoolin pyörineen mukana, joten kompura noilta osin sökö.
Päädyin tilaamaan kompuran ruottista takuupurkaamolta ja valitsin kompuraksi -11 vuosimallin version (ajettu 28t) kolmella hihnauralla.
Vaihdoin vanhaan urahihnapyörään laakerin ja niitä myy paikallinen ETRA. Heillä nopea ja hyvä toimitus, suosittelen.
Urahihnapyörän sovitus ja ilmavälin shimmaus ja kompura oli valmiina ilmastoinnin täyttöä varten.
Autollla ajettu nyt noin 5 tuhatta ilman ongelmia.
Tästä uusimmasta volvosta ei ole jäänyt kuin paskan maku suuhun kaikkien takaisinkutsujen / laatuongelmien kanssa ja
eipä tuo ole maahantuojakaan niin avuliaasti auttanut noissa probleemissa. Kovan tinkaamisen tuloksena on asiat tehty, joita en ala tässä erikseen erittelemään.
Ehdottomasti huonolaatuisin volvoni 30 vuoden katkottomalla volvojen omistamiskaudella.
Päivitys 22.09.14
Tänään tehty 180t määräaikaishuolto ja tuohon huoltoon kuuluu myös nokkaremmin vaihto kaikkine osineen.
Noh, huollosta haettaessa annettiin kouraan palanen apulaiteremmiä.
Oli löytynyt jakopäänkopan sisältä huoltoa tehdessä. Minulla oli vielä tallessa ao. katkennut remmi ja luulin sen vain kipristyneen ja mennen poikki, kun tein kompuran vaihdon.
No nythän oli niin, että remmistä oli myös kuoriutunut ulkokehä ja ns. kuusiurainen sisäkehä kahteen osaan ja ulkokehä oli pohjapanssarin päällä ja sisäkehä taas lentänyt jakopään kopan sisälle.....
Remmi oli niin kärsineen oloinen, että oletin sisäkehän vain "savunneen" tiehensä.
Autolla tullut ajeltua 7 tuhatta kompuran vaihdon jälkeen ja jos olisi tiennyt, että mörkö vaanii koneen jakopäässä, huh huh.
Ehkä kerrankin enemmän kuin paljon tuuria matkassa.
Kompuran vaihtokustannus tuntui tänään pikkurahalta ottaen huomioon, että olisi ollut mahdollista myös moottorin totaalituho.