mitä tuli koko lysti maksamaan?
Kallein osuus oli tuo itse CEM. Volvolla uusi 1100€, Sercapilla 375€ (
http://www.sercap.fi/category/259/muut-ohjainlaitteet )
Itse löysin yhden käytetyn boksin alle 300€ Ruotsista, mutta se edellytti koodaamista, joten hommasta tuli kokonaisuudessaan jokseenkin samassa hintaluokassa kuin Sercap:in vaihtoehto, jossa koodi on siirretty vanhasta uuteen. Se että jos on tuommoinen vanhasta uuteen kopioitu koodi ja/tai korjattu yksikkö niin säästyy reissulta Volvolle. Luovuttaja-autosta pelastettu CEM ei myöskään toimi semmoisenaan vaan sen muisti pitää ensin tyhjentää ajoneuvokohtaisen datan vuoksi (ajonesto jne.)
Volvon hinta CEM pelkälle koodaamiselle oli reilun 100€. (säästin tässä hieman töissä kun vaihdoin yksikön itse).
Sercapillakin näkyy olevan tuo mahdollisuus koodin kopioinnille vanhasta, tai sitten tuo "tehdastila", joka vaatii auton viemistä paikan päälle. Pelkkien CEM moduulien kanssa Volvolla käynti ei onnistu.
Jos laivalippuja ja muita hinaushässäköitä ei lasketa hintaan mukaan niin selvisin pyöreästi 400€ hintaan tästä hommasta.