Elekma  Autoracing

V60 PA-lämmitin käyttö ja akun lataus

  • 54 Vastauksia
  • 20590 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mushinico

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 PA-lämmitin käyttö ja akun lataus
« Vastaus #30 : 09.10.2016, 11:15:19 »
Juurikin ne 10min poltot sen webaston karstoittaa. Eikai se mitään haittaa että auto oikeesti kuiva ja lämmin. Volvo on miettiny asiat valmiiksi. Nautitaan :)
No 20min on kuitenkin 10 minuutista tuplat. 30 min on hiukka liioittelua tällaisilla 0-5 asteen keleillä. Itse olen pitänyt nyt 15-20min polttoja aamuisin. Jos tuollaisia 30 minuutin käyttöjä pitää jo yli nollakeleillä ja sitten työmatka on luokkaa 15min, niin akku tykkää hiukan kyttyrää. Tosin minulla on nyt laturi asennettuna, niin ei ole niin justiinsa.
V60 D5 AWD 2014 R-Design (+Polestar)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2710
Vs: V60 PA-lämmitin käyttö ja akun lataus
« Vastaus #31 : 09.10.2016, 21:48:58 »
Weban karstoittaa parin minuutin käyntijaksot, joita syntyy nurkkaajossa, jos automaattikäynnistys on käytössä. Joskus ei ehdi edes liekki syttyä, kun taas pitää sammua. Totta sekin, että weba tykkää pohista ja auto tykkää kun sillä ajetaan...

Nollakeleillä akku sietää pitkiä lämmityksiä melko hyvin, sillä latautuminen on nopeaa. Kovilla pakkasilla syntyy latausongelma, kun kylmä akku ei ota virtaa vastaan riittävän nopeasti ja varaus jää aina vajaaksi. Tähän auttaa pitkä ajomatka, ylläpitolataus, akun lämmitin tai lämmin autotalli (joka poistaa sekä lämmitystarpeen että lataustarpeen).
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V60 PA-lämmitin käyttö ja akun lataus
« Vastaus #32 : 12.10.2016, 23:36:12 »
Minä vain sitä että eikai Volvolla ihan uunoja olla. Luulisi tänäpänä jo osaavan tsydeemit laittaa webastot päälle sopivaan aikaan. Tietoa puskee niin monesta anturista että melko huonosti on suunniteltu jos käyttäjän pitää murehtia ja itse laskea "kompensaatiota". Onhan nyt jo 2016. Oma 10v vanhempikin peli kestää hyvin automaattikäyttöä ja pitkiä polttoja
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2710
Vs: V60 PA-lämmitin käyttö ja akun lataus
« Vastaus #33 : 13.10.2016, 09:57:31 »
Totta kai weba kestää muutaman vuoden lyhyitä polttoja ennen kuin karstoittuu niin ettei enää syty.

Akun saa -20 asteen pakkasilla tyhjäksi viikossa, jos lämmittää aamuin illoin täyden käyntijakson ja ajaa sit parin kilsan työmatkan. Näitä autoilijoita on vain melko monta. Mitään ongelmia ei tule kummankaan asian suhteen, kun ajomatka on luokkaa puoli tuntia tai enemmän.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Viltzu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 455
Vs: V60 PA-lämmitin käyttö ja akun lataus
« Vastaus #34 : 13.10.2016, 11:59:11 »
Ei riitä kovilla pakkasilla se että ajaa saman ajan kuin mitä lämmitin on ollut päällä. Ei se akku ota heti virtaa vastaan ennen kuin on lämmennyt tarpeeksi...
NYK: V60 D4 AWD Summum -16, tulossa S60 B5 R-Design

EX: 740 Turbo -89, 850 T5 -96, S60 2.4i -05, V70 D5 AWD - 07

Poissa mushinico

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 PA-lämmitin käyttö ja akun lataus
« Vastaus #35 : 13.10.2016, 12:48:40 »
Ei riitä kovilla pakkasilla se että ajaa saman ajan kuin mitä lämmitin on ollut päällä. Ei se akku ota heti virtaa vastaan ennen kuin on lämmennyt tarpeeksi...
Tähän auttanee ylläpitolaturin kiinniolo itse lämmityksen aikana. Tällöin laturi antaa esim sen 5A järjestelmään. Akku ei ottaisi vastaan, mutta virta menee suoraan laitteille. Akku ei siis kulu (ainakaan sen vertaa mitä ilman laturia kuluisi. Näin ajattelin itse käytellä webaa innokkaammin, laturi himassa persuksissa. Töissä saan tarvittaessa latauksen pidemmäksikin aikaa, mutta ei joka päivä tarvitse tuollain, jos kerta viikkoonkin lataa päivän niin tuskin tulee ongelmia.
V60 D5 AWD 2014 R-Design (+Polestar)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V60 PA-lämmitin käyttö ja akun lataus
« Vastaus #36 : 13.10.2016, 12:58:53 »
Olen käsittänyt että agm akut mahdollistavat nopeamman latauksen. Meillä päivittäinen työmatka noin 20min eli siis selvästi alle puolituntia. Ardic pöhisee ajastettuna läpi talven. Yhtään ainoata kertaa ei ole virta loppunut 95Ah agm akusta neljän vuoden aikana. Ei ole ylläpitolatausta enkä muutenkaan ulkoisella laturilla autojen akkuja lataile juurikaan. En ymmärrä ollenkaan tätä ylläpitolaturien värkkäämistä. Eikö ole sama käyttää normi lohkaria ja sähköistä sisätilalämppäriä jos aina könyää sen piuhan seinään? Miksi minulla ei lopu virta tuosta torslandan tammasta vaikka ardicia käytetään todella paljon?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2710
Vs: V60 PA-lämmitin käyttö ja akun lataus
« Vastaus #37 : 13.10.2016, 15:06:42 »
Mulugren asuu rannikolla ja/tai ajaa joskus vähän pidempiä matkoja vaikkei tunnusta.

Vanhemmissa autoissa laturi myös lataa eikä mieti CO2 päästöjä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V60 PA-lämmitin käyttö ja akun lataus
« Vastaus #38 : 13.10.2016, 22:19:07 »
Joskus tietty tulee pitempää ajoa, selvähän se. Mutta normi setti on 20min aamulla ja toiset 20min iltapäivällä. Samanmoisia 20min pätkiä pitkin iltaa. Ja asun tienoolla jossa talvi on leuto jos ei -30deg käy edes pari kertaa talvessa. Mulla muuten ardic pöhisee ajossa jo nyt päivittäin kun on automaattikäytöllä ja egr eliminoitu. Akun kuuluisi olla kaput mutta ei vaikuta siltä ollenkaan :idiot2:
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2710
Vs: V60 PA-lämmitin käyttö ja akun lataus
« Vastaus #39 : 14.10.2016, 09:04:17 »
Arvaukseni osui siis oikeaan. Nuo ilta-ajot pelastaa tilanteen. Itsellä on samanlaista ajoa ja viikonloppuisin vähän pidempää ajoa, eikä ole juuri tarvinnut olla huolissaan akun varaustilasta. Aivan kovimmilla pakkasilla, jos on viikko enemmän kuin 15 astetta pakkasta, olen pitänyt yön laturissa pari kertaa talvessa.

Automaattikäynnistys ei käy akun päälle, koska tietenkin auton laturi tuottaa sen mitä sähkölaitteet kuluttaa auton käydessä. Mutta karstaa se tekee, itsellä weba evon poltin pelitti 4 vuotta. Edelleen minulla on automaattikäynnistin käytössä, koska ei tuolla 1,6 litran koneella muuten tarkene ajaa.   
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 PA-lämmitin käyttö ja akun lataus
« Vastaus #40 : 14.10.2016, 11:21:07 »
...saahan sen päälle ilman automaattiakin, eipä ole ajaessa tarvinnu artikkia, taitaa volvossa oll VIKA. ;)
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2710
Vs: V60 PA-lämmitin käyttö ja akun lataus
« Vastaus #41 : 14.10.2016, 17:04:31 »
Vika tai ominaisuus, mutta pikkutiisseli ei puske riittävästi lämpöä ja sitä varten webasto on niissä vakiovaruste.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: V60 PA-lämmitin käyttö ja akun lataus
« Vastaus #42 : 14.10.2016, 17:07:45 »
...saahan sen päälle ilman automaattiakin, eipä ole ajaessa tarvinnu artikkia, taitaa volvossa oll VIKA. ;)
Taitaa autos viedä vähän erilailla naftaaki kun Hessun 1.6d..  :2funny:

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 PA-lämmitin käyttö ja akun lataus
« Vastaus #43 : 14.10.2016, 17:20:52 »
Taitaa autos viedä vähän erilailla naftaaki kun Hessun 1.6d..  :2funny:
112tkm keskikulutus mitattu 6.36ltr/100km
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Viltzu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 455
Vs: V60 PA-lämmitin käyttö ja akun lataus
« Vastaus #44 : 14.10.2016, 22:20:17 »
No kyllä AGM ottaa virtaa vastaan nopeammin kuin tavallinen nesteakku. Sen takia tuntuu olevan melkein kaikissa uusissa Volvoissa sellaiset. Ja mulla itsellä ja vaimon autossa myös.

Ja juu kyllä se ylläpitolaturi auttaa sitä akkua jaksamaan jos lämppäriä käyttelee enemmänkin.
NYK: V60 D4 AWD Summum -16, tulossa S60 B5 R-Design

EX: 740 Turbo -89, 850 T5 -96, S60 2.4i -05, V70 D5 AWD - 07

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy