Kulkukoira  Proturbo

V60 PA-lämmitin käyttö ja akun lataus

  • 54 Vastauksia
  • 22957 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 841
  • XC90 T8 TwinEngine
Vs: V60 PA-lämmitin käyttö ja akun lataus
« Vastaus #45 : 14.10.2016, 22:30:20 »
S&T järjestelmä vaatii tuon AGM akun ja ainakin kaikissa joissa tuo on, on myös AGM akku käynnistysakkuna.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2901
Vs: V60 PA-lämmitin käyttö ja akun lataus
« Vastaus #46 : 15.10.2016, 00:32:19 »
Mulla tais V70:ssä olla aivan tavallinen lyijyakku vaikka siinä on S&T. Ainakin akusta lähti huohotinletku. Eikös AGM ole täysin suljettu akku?
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 841
  • XC90 T8 TwinEngine
Vs: V60 PA-lämmitin käyttö ja akun lataus
« Vastaus #47 : 15.10.2016, 00:46:05 »
Aika jännä, oli vissiin alkuperäinen akku ? Toki voihan se olla, että ovat aluksi käyttäneet lyijyakkuja. Tuosta en ole ihan varma.
Mun käsittääkseni on suljettu. Tuossa mun V70:ssä oli suoraan myös AGM akku paikallaan.
« Viimeksi muokattu: 15.10.2016, 01:02:13 kirjoittanut Modifier »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V60 PA-lämmitin käyttö ja akun lataus
« Vastaus #48 : 15.10.2016, 10:52:39 »
Arvaukseni osui siis oikeaan. Nuo ilta-ajot pelastaa tilanteen. Itsellä on samanlaista ajoa ja viikonloppuisin vähän pidempää ajoa, eikä ole juuri tarvinnut olla huolissaan akun varaustilasta. Aivan kovimmilla pakkasilla, jos on viikko enemmän kuin 15 astetta pakkasta, olen pitänyt yön laturissa pari kertaa talvessa.

Automaattikäynnistys ei käy akun päälle, koska tietenkin auton laturi tuottaa sen mitä sähkölaitteet kuluttaa auton käydessä. Mutta karstaa se tekee, itsellä weba evon poltin pelitti 4 vuotta. Edelleen minulla on automaattikäynnistin käytössä, koska ei tuolla 1,6 litran koneella muuten tarkene ajaa.

Jokatapauksessa puheet siitä että pitäisi ajaa yhtä kauan kuin webasto päällä on täyttä puppua. Meillä pelkkiin työnatkoihin tosiaan tuo 20min+20min ja webasto esilämmittää talvisin 45min+45min. Ilta-ajot ja niiden esilämmitykset huomioonottaen ajon ja esilämmityksen suhde on varmaan luokkaa 80min/120min tjsp. Ei millään pystytä ajamaan yhtäpaljon kuin webasto pöhisee eikä tosiaan ole latureita

Mullakin oli muuten orggis agm akussa letku. En tiedä miksi
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 841
  • XC90 T8 TwinEngine
Vs: V60 PA-lämmitin käyttö ja akun lataus
« Vastaus #49 : 15.10.2016, 15:13:01 »
Tuo "nyrkkisääntö" on tavallaan jo vanhentunut, kun on peräisin ajalta ennen AGM akkuja. Ainakin pätee paremmin vanhoihin akkuihin.
Itellä tuttava piirissä myös niitä joilla AGM ja ajot on vähemmän kuin lämmitys, eikä ole ongelmia. Kyllähän se latautuu nopeammin kuin lyijyakku.

Jos ne on unohtanut kertoa kokoonpanolinjan "letkuvastaavalle" ettei niitä enää tarvi laittaa sinne :)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V60 PA-lämmitin käyttö ja akun lataus
« Vastaus #50 : 15.10.2016, 19:36:54 »
Tästähän olikin joskus juttua
"The leading advantages of AGM are a charge that is up to five times faster than the flooded version, and the ability to deep cycle"
http://batteryuniversity.com/learn/article/absorbent_glass_mat_agm

Eli viisi kertaa nopeammin latautuisi ja voi vetää itsensä tyhjäksi (tyhjemmäksi). Jos noin on ni ei ole ihme että virtaa piisaa
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 841
  • XC90 T8 TwinEngine
Vs: V60 PA-lämmitin käyttö ja akun lataus
« Vastaus #51 : 15.10.2016, 19:43:50 »
Totta ja tuo hyöty varmaan vielä korostuu näissä meidän kylmissä olosuhteissa jossa sitä virtasta tarvitaan.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V60 PA-lämmitin käyttö ja akun lataus
« Vastaus #52 : 15.10.2016, 23:21:53 »
Patteryliopisto nimenomaan kirjoittaa että AGM pärjää hyvin kylmässä
"Because of good performance at cold temperatures, AGM batteries are also used for marine, motor home and robotic applications."
"The battery stands up well to low temperatures and has a low self-discharge."

Jos on latausajassa huima ero niin on kyllä varauksen luovutuskyvyssäkin:
"AGM offers a depth-of-discharge of 80 percent; the flooded, on the other hand, is specified at 50 percent DoD to attain the same cycle life"

Kaikillahan tällainen tars olla :) Ei tarttis laturien kanssa värkätä
« Viimeksi muokattu: 15.10.2016, 23:26:11 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2901
Vs: V60 PA-lämmitin käyttö ja akun lataus
« Vastaus #53 : 16.10.2016, 19:55:55 »
Jos ne on unohtanut kertoa kokoonpanolinjan "letkuvastaavalle" ettei niitä enää tarvi laittaa sinne :)
Jotain tällaista varmaankin... Käänsin vanhan akun ylösalaisin eikä sieltä vettä tullut lattialle. AGM oli siis... En tiedä paljonko olis ollut vaivaa merkitä tuo tieto jotenkin etikettiin, jonka Volvo on liimannut akkuun.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V60 PA-lämmitin käyttö ja akun lataus
« Vastaus #54 : 17.10.2016, 08:18:25 »
Jotain tällaista varmaankin... Käänsin vanhan akun ylösalaisin eikä sieltä vettä tullut lattialle. AGM oli siis... En tiedä paljonko olis ollut vaivaa merkitä tuo tieto jotenkin etikettiin, jonka Volvo on liimannut akkuun.

Kaasua varten se letku on ;) Kun näissä on akku kabiinissa (ainakin mkII) niin eivät ota AGM kanssakaan riskiä
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Kulkukoira  Proturbo