Autoracing  KL-varaosat

Hifilaatikko 850 T-5r

  • 0 Vastauksia
  • 871 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ylläri

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Hifilaatikko 850 T-5r
« : 28.04.2017, 18:41:12 »
Terve vaan volvo harrastajille omaltakin osalta. Foorumia pitkään sellanneena päätin itsekkin liittyä remmiin. Kaippa sitä vois tuon omankin harrasteen jakaa täällä muillekkin jos jotakuta vaikka kiinnostais. Elikkä kyseessä on 850 t-5r, vuosimallia -95 ja mittarissa vasta sisäänajometrit elikkäs n.220 000km. Pikkupojasta asti haaveillut ärrä volvosta ja omituisten tapahtumien kautta käsiin päätyi kyseinen vehjes erittäin edukkaasti.


Kuva on viime syksyltä kun auton juuri hain kotipihalle. Autoon ei ollut tarkoitus vaihtaa mitään muuta kuin soitin ja kaiuttimet mykkien tilalle, mutta toisin kävi. hetkellinen mielenhäiriö ja ajatus hyvin soivasta volvosta välähti, joten Talvi sitä sitten vietettiin volvon kanssa tallissa ja suurinpiirtein valmista alkaa olemaan. Lisäilen tähän kuvia ja tarinaa sitä mukaa kun saan kuvia kaivettua koneen syövereistä.




Homma lähti liikkeelle ovipahvien ja kontin verhoilujen purulla.

Paketti kainaloon ja tallille alottelee. Ovet ja kontti tuli eristettyä kauttaaltaan, niin ulkopellit kuin sisäpellitkin, samoin ovipahviin ja kontin verhoiluihin tuli lätkittyä tota vähän ohuempaa kamaa
850 ei lähtökohtaisestikkaan ole äänekkäin auto mutta hiljeni aika paljon noilla matoilla. Varsinkin kontista kantautuvat äänet.










Tiukan neuvottelun jälkeen pääsin sopimukseen tulevasta laitteistosta ja tarkoitus oli pikkuhiljaa haalia kaikki tarvittava tallille mutta kun luonne on kaikki mulle heti niin kerrallahan ne piti hommata.

Laitteistoksi tuli: soitin pioneer deh-80prs, etupääksi morel tempo erillissarja, jota ohjataan ground zeron gzua 4.150sq vahvistimella, subien vahvistuksen hoitaa ground zeron gzua 2.250sq ja subeiksi valikoitui 2kpl ground zeron gzuw 8sq elementtiä
virtapuolen suunnittelu alkoi ihan vaan mietinnällä vaihtaa kunnon agm akku keulille mutta laitteiston tasaisemman virransaannin turvaamiseksi päädyin lisäakku ratkaisuun. Käynnistysakun lisäksi kontista löytyy 80ah bsb:n agm akku joka on erotettu käynnistysakusta releellä. Nyt voi huoletta soittaa musiikkia niin kauan kun taka-akussa virtaa riittää ja silti saa auton käyntiin normaalisti. Virtakaapeleina on akkujen välillä 25mm2 kaapeli, taka-akulta lähtee toiselle vahvistimelle 25mm2 ja toiselle 50mm2 kaapeli. Kaiutinkaapeleina on 2.5mm2 johdot.



Laitteiston asennuksen suunnittelu alkoi. Tarkoitus oli saada kaikki laitteet jemmaan subbareita lukuunottamatta joten ainut paikka on vararengas syvennys. Pohjalle liimattiin sikaliimalla palikat joihin ruuvattiin pohjalevy. Levyyn tehtiin aukko mihin saatiin akku upotettua.

Levyhän piti saada kuitenkin päällystettyä jollain ja pienen tuumailun jälkeen päädyin kattohuopaan.

Sitten alkoi vahvistimien pyörittely kontissa ja haettiin sopivaa asennus tapaa. Omasta mielestä paras tapa oli tehdä pikku teline ja asentaa vahvarit päällekkäin. Toinen ruuvattiin pohjalevyyn ja toinen omaan telineeseen.


Seuraavana olikin vuorossa johdotukset. 850 on onneksi enemmän kuin tarpeeksi tilaa vedellä johtoja ristiin rastiin. Rca:t löysivät paikkansa kuskin puolelta ja muut piuhat hantin puolelta.


Maadoitusta varten vedin noin 15cm pätkän 50mm2 kaapelia jakoblokille johon toin molemmilta vahvistimilta ja akulta maakaapelin. Kontin puolella johdot pysyvät järjestyksessä nippusideankkureiden avulla.



Kaikki johtoliitokset on tehty kunnon liittimillä ja päällystetty kutistesukalla.

Kontin puolella johdotukset on tehty.


Käynnistysakulta tulee kaapeli releelle ja jatkuu siitä konttiin hifiakulle.




Etuoviin kaiuttimet istui vakiopaikalle jotka vahvistettiin ja samalla tuotiin kaiutinta noin sentin verran ulospäin että kaiuttimen takana on paremmin tilaa hengittää.



Diskantit laitettiin volvon omiin diskantti kauluksiin ja suunnattiin kuskia kohti.



Jos joskus ollaan menossa isommalla porukalla jonnekkin pidemälle niin pitihän se takapenkkiläisillekkin saada mukavuutta. Takaoviin asennettiin morel maximo midit ja diskantit menivät omille paikoilleen konttiin. Takakajarit saa pieniä muutoksia tekemällä helposti mukaan soittoon.



Subit kytkettiin 8ohmin kuormaan parasta äänenlaatua ajatellen. Pienemällä kuormalla tehoa olisi saanut enemmän vahvarista ulos mutta äänenlaatu olisi käsinyt ja kyllä tuollakin korvat soimaan saa jos niin haluaa.


Kontti taas nipussa. Ja laitteiston säätäminen alkaa. Jaot, aikaviiveet ja tasot pitäisi saada kohdalleen. Soittimesta löytyy aikalailla kaikki tarvittavat säädöt

Pitihän auton ulkokuorellekkin antaa vähän huomiota

Kunnon pesu ja pientä koneellista kiillotusta.

Saa vähän lisää kiiltoa pintaan.

Samalla tuli elvytettyä puskurin ja kylkien listoja.








Oviin tuli laitettua tuuliohjaimet. Jakaa mielipiteitä mutta mielestäni sopii.

Valoja ja vilkkuja tuli tummennettua.


Ajattelin mennä mistä aita on matalin ja vetästä paukulla vaan lakkaa valoihin. Samoin vilkkuihin.





Valot ei ole liian tummat, ainakaan minun mielestä.


Siinä on toistaiseksi viimeisin kuva volvosta. Jatketaan taas kun jotain tapahtuu.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2017, 14:56:18 kirjoittanut Ylläri »

 

Carcom Oy  Ateho