edit: Kuvapalvelua muutettu joka viestiin. Hanurista tihrustaa pieniä kuvia ja yksitellen klikata jokainen auki
Eipä tässä nyt oikeen muutakaan keksinyt, kun tehdä käyttiksestä pientä tarinaa, osaksi siitäkin syystä että muistaisi edes osan mitä on tullut sille tehtyä

Eli muutaman vuoden palveltuaan sai opiskelijan lompakon kauhu vaihtua hieman halvempipitoiseen kulkuneuvoon.
Tällä autolla tuli vaikutettua. Autohan oli siis Opel Vectra 2.0l Sport -paketilla vuosimallia 2000. Paketti käsitti hieman matalemman alustan (jonka joku vaihtanut vielä matalempaan), sekä sporttisemman putkiston. Vetojahan tuossa ei ollut yhtään, 136hp ja 188Nm, mutta silloin tuntui että olisi muka jotain


Vaikka taloudessa on kaksi ihmistä helpottamassa toistensa arkea, oli auto silminnähden kallis. Pitkään pohdimme sopivaa vaihtoehtoa, mutta kun sopiva tuli niin oli se haettava samantien pois, sillä uudemman/järkevämmän auton tuoma säästö ei vain oikeuttanut pitämään tuota vanhaa bensa-autoa, sillä valitulla autolla säästöä kertyi Vectraan nähden 25tkm matkalla n. 1600e ja opiskelijaelämässä 1600e noin vuoden aikana on paljon.
Tilalle tuli saman merkin edustaja, mutta auto nuorentui 9 vuotta ja malliksi vaihtui pakettiautoksi rekisteröity Corsa turbodiesel koneella. Tarkennettuna 1.3 litraisella, joka omaa tehtaalta lähtiessään 75hp ja 170Nm. Kilometrejä oli ostovaiheessa n.115tkm. Autossa on perusvarusteiden (penkinlämmitin, sähköpeilit, ilmastointi) lisäksi himmentyvä taustapeili, saattovalot ja vakkari.
Auton historiasta tiedetään sen verran, että Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on ollut auton omistajana ja siementäjä on käyttänyt autoa työsuhdeautonaan, jonka sen jälkeen auton on ollut hetken aikaa eräällä tuttavalla ennen meille päätymistään. Auton ensimmäisten kilometrien aikana auto on saanut suukon vasempaan etunurkkaan. Suukon seurauksena vaihtoon on mennyt vasen etulokasuoja, puskuri ja etusäleikkö (parkkipaikkakolhu?)

Seuraavana päivänä pitikin sitten lähteä vannekaupoille, koska ei tuo ole kivan näköinen noin

Lähistöltä löytyikin sitten silmää miellyttävä vannesarja ja se käytiin korjaamassa talteen. Tosin vanteiden päällä tulleet LingLongin kumit eivät innostaneet, sillä olivat 40 profiililla, joten vanteita haettaessa oli selvää että renkaat vaihdetaan jossakin kohtaa.

Lisää tietysti piti saada ja takimmaiset ikkunat huusivat kalvoa joten ne myös piti laittaa. Jälkeenpäin kun ajattelee niin olisi pitänyt laittaa 5% kalvot. Nyt laseissa 15% kalvot ja näkee sisälle ihan liian hyvin



Muttakoska auto on pakettiauto niin oli taakse tehtävä vaneri, joka mahdollistaa jonkinlaisen kuorman kuljetuksen. Vaneri tuli päällystettyä perus kynnysmatolla joka on peräisin jostakin Hong Kongin jämäpalamyynnistä.


Jossakin vaiheessa takapään puolella aherrettuani, tein havainnon että auto syö omaa puskuriaan eli kivet hakkaavat puskuriin, jolloin puskuri kuluu. Soitto paikalliseen Opel -liikkeeseen ja kuraläpät tilaten

Moottorin esilämmityskauden alkaessa kyllästyin säteilylämmittimen surkeaan tehoon ja tilasin TT-Thermolta 1000W DEFA-yhteensopivan letkulämmittimen vesikierrolla. Samaan aikaan tuli laitettua lisäpitkät keulalle, kun tulee ajeltua valaisematonta pätkää joka viikko.

Asennusta varten piti irroittaa imusarjasta ahtoputki ja mielenkiinnosta kurkkasin miltä imusarja näyttää tällaisessa diesel-vehkeessä kun EGR on toiminnassa.. Olisi ollut parempi jos en olisi katsonut. Vituttaa tälläkin hetkellä kun tietää kuinka täynnä paskaa imusarja on. Pitäisi jossakin vaiheessa käyttää irti ja putsata..

Ei se lämppäri paljoa tuolta EVO1 paikasta näy

sittemmin lämppäri on siirretty toiseen paikkaan sillä ahdisti kabiiniin tulevaa lämpöä.

Jonkin aikaa tuli ajeltua ilman mitään kummallisuuksia, mutta hirmupakkasten tullessa oli saatava keula umpeen, koska auto ei lämmennyt ajossa kunnolla.

Tuon jälkeen oli taas kaikki mallillaan

lopputalvi meni siinä. Kevättä kohden kun mentiin, niin tuli päätös että auto ruostesuojataan -niinkuin edellinenkin auto. Samalla otettiin muutama ruostelaikku kiinni ja paikattiin







Auto ruostesuojattiin myös äänenvaimennusmielessä ja auto hiljeni todella paljon, nyt ääni ei tule enää auton takaosasta vaan tulee kaikkialta

eli seuraavaksi pitäisi käyttää sisustasta kaikki pahvit irti ja laittaa laittaa lisää tavaraa väliin

Jahka kelit sallivat niin paikalleen sai pyöräyttää kesäpyörät uusilla kumeilla. Kumiksi valikoituivat Hankookin Ventus Prime 2 koossa 205/50/17. On nyt paljon miellyttävämpi ajaa

Kesän edetessä innostuin hinkkaamaan autoa hetken aikaa ja paskan alta sai taiottua esiin maalipinnan;



[
Haaveissa olisi kevytmuotoinen auton myllytys, jotta pienistä naarmuista pääsisi eroon

Kuitenkin nälkä kasvaa syödessä ja kun alusta asti olen kritisoinut auton tehottomuutta niin se sitten piti käydä lastuttamassa

nyt tuon 1.3l padan pitäisi kehittää 98hp ja 210Nm. Auton käytös muuttui heti, on paljon miellyttävämpi ajaa ja cruise päällä pitää nopeuden ylämäissä sitkeämmin. Kulutus ei oikeastaan ole pudonnut, sillä kesätöissä ollessani joutui päivittäin kulkemaan n.20km matkan moottoritietä joka nosti kulutuslukemaa jonkin verran.
150tkm tienoilla piti alkaa ihmettelemään jarrujaremonttia. Ero on muuten aika suuri vrt. pakasta vedetyt jarrut ja kuluneet jarrut

jarruksi tuli tietenkin Brembot.

Muutamaa tuhatta kilometriä myöhemmin päätin tarttua vasemman etupyörän naksuntaan liikkeelle lähdettäessä. Varaosaputkasta tilaukseen laakerisarja, mutta yllätys ei vissiinkään ollut se, että abs anturi hajoaisi sitä irroittaessa, koska abs kehä on sisäänrakennettu laakeriin ja laakeri on tietenkin anturin "takana"

kun ei muuta sitten ollut niin rupesin vaihtamaan sisempää vetarin kumia, koska kumissa oli pieni reikä ja rasvaa oli jo roiskunut sinne sun tänne. Kivaksi pieneksi yllätykseksi vetarin pää ei ollutkaan pyöreä, vaan muotoiltu, sillä laiskana poikana meinasin laittaa sinne bilteman liimattavan kumin..
Noh tulevaa koitosta varten koko vetari irti laatikosta ja ulompaa päätä irroittamaan. Heti kun sain uloimmasta nivelestä irroitettua suojakumin, selvisi naksunnan lähde! Syy oli vetarin uloimmassa nivelessä. Tässä vaiheessa vitutti kuin pientä oravaa, jonka käpy on kesällä jäässä, sillä suojakumi paikallaan välystä ei tuntunut, mutta suojakumin irroitettua tuntui. Perkele.
Leuka rinnassa sitten tilaamaan loput osat. Kaikenkaikkiaan 100e vikaan oli nyt siis kaikkine anturin hajoamisineen työnnetty likemmän 260e

mutta ompahan kaikki vaihtamisen arvoinen vaihdettu

Samalla sain yhden hyödyllisen työkalun tehtyä, nimittäin prässin

nyt saa itse esim. puslitettua tukivarret eikä tarvitse lähteä muualle äheltämään. Tunkki on perus 3tn pullotunkki. Tietenkin osien prässäyksen helpottamiseksi prässättävät osat viettivät yön pakastimessa




Taas kun pimeät tekee tuloaan niin oli aika laittaa lisävalot keulille, mutta huomio kiinnittyi erittäin naarmuisiin kiveniskusuojiin ja kun huvikseni vertasin valotehoa ilman kiveniskusuojaa ja sen kanssa, oli valotehossa selvä ero. Joten Biltemasta hakemaan uudet kiveniskusuojat hintaan 6,99e/kpl

Ja taas näkee


Tulevana viikonloppuna olisikin sitten 155tkm. öljynvaihto. Öljyiksi tälle on meidän omistusaikana syötetty GM:n omaa 5W-30 öljyä 10tkm välein (ohjevaihtoväli 30tkm

)