No nyt mittarissa 162tkm 
165tkm

No lopulta se uskallus sitten petti. Romujen vaihto hieman venyi kun ketjusarjasta jäi uupumaan nokka- ja kampiakselin pultit joten ne piti tilata erikseen ja ne saapuivat vasta tämän viikon keskiviikkona. Ennen tuota kerkesi hyvin heittämään pakollisen Kouvola -reissun

Eli vaihtamisen kohteena olivat seuraavat osat; moniurahihna ja sen kiristin, vesipumppu, laturin vapaakytkin, jakoketju, sen rattaat, laahaimet, kampiakselin stefa, ketjun öljyruisku ja nokka- sekä kampiakselin pultit. Pääsyynä siis moniurahihnan kiristimen helinä, mutta verrattain pienellä purkamisella pääsee ketjulle asti niin samassa senkin vaihtaa. Kun pääsi tarkemmin tutkimaan hihnaa niin oli aika paljon halkeamia, sekä hihnan selkä oli paikoin kulunut ristikudoksille kiristimen takia.
Moniuraan liittyvät kilkkeet tuli INA:lta (alkup. valmistaja) ja jakoketjuun liittyvät tuli SKF:ltä

Suutintukki, sekä johtosarja irti, sillä noiden kyseisten komponenttien alla sijaitsee kuusiokolopultilla tukitut reiät, joihin kuvassa näkyvät lukitustyökalut ruuvataan kiinni. Imu- ja pakonokalle kummallekkin oma lukitustyökalu. Kampiakseli lukitaan myös altapäin 6mm tapilla. Eli tätä työtä ei ajoituksen pieleen menon takia voi sotkea, koska paketti on lukittu paikoilleen 3:sta eri paikkaa


Jotta saa jakopään kopan pois, niin tietenkin remmi kiristimineen, vesipumppu ym ym pois, sekä lisäksi pakoputki ja öljypohja.

Sitten piti tehdä tuollainen työkalu kampiakselin holkkia varten, sillä pulttia ei missään nimessä saa avata lukitustyökalua käyttäen, koska pultti on väännetty kevyeen 230Nm:ään niin riski työkalun vääntymiseen on suuri ja tällöin jako voi mennä muutaman asteen pieleen.

Kuva holkista. Lähti loppujen lopuksi aika helposti kun metrisellä varrella väänsi

nokka-akselin pultti oli hieman vaikeampi saada irti kun vääntösuunta oli eri niin ei saanut niin paljoa voimaa käytetyksi.

Sitten moottorinostimella hieman kannattelee ja moottorin tukikumi irti, jotta pääsee kopalle asti

Nyt alkaisi olla tilaa touhuta;

Koko ketju komeudessaan;

Vanhat romut vanhalla kiristimellä, joka on täysin ulostautunut. Ja kaikki väittävät, että ei ketjulla käyvän auton jakopäähän tarvitse koskea, kyllä se kestää. Paskanmarjat sanon minä


Uudet kilkkeet uudella kiristimellä, joka on ulostautuneena ehkä 1mm verran? Ei mennyt vaihto hukkaan


Sitten osasia kasaan päin. Nokka-akselin pultin kireyden ohjearvo on 150Nm laitoin hieman omaa lisää ja väänsin 160Nm:ään. Kampiakselin pultin ohjearvo on 50Nm + 90 ast. Väänsin 50Nm + 95 ast. Luulisi olevan kiinni

Lopuksi tietysti uudet öljyt ja uusi suodatin.

Jäähytysnesteet meni myös vaihtoon ja laitoin autoon GM:n omaa tavaraa Motonetin halpisnesteen sijaan. Hetki meni järjestelmää ilmatessa, mutta luulisi nyt olevan ilmattu. Sellaisen huomion tein, että auton lämmöt nousevat huomattavasti nopeammin GM:n nesteillä, kuin motonetin nesteillä

liekkö sitten jossakin vielä joku ilmakupla, mutta tuo aika epätodennäköistä sillä autoa käytetty tyhjänä pari tuntia ilmaamisen aikana sekä ajettu jo parikymmentä kilometriä maantietä.
Mutta se lopputulos?
Mitään ei vuoda mistään, KAIKKI kilinät, helinät ja sirinät on poissa. Jäljellä on enää se tavallinen dieselin rallatus. Kyllä kannatti

Nyt voi taas tekniikan puolesta ajella taas sen 165tkm
