Päivitetään tännekkin tätä.
Eli tuli tuollainen Triple R -patukka



Malttamaton kun on niin piti käydä koeponnistamassa se melkein heti. Ja valoahan muuten riittää


Mutta koska en halua mitään tuohon keulille törröttämään, niin piti hommata uusi maski. Vanhalla maskilla olisi ollut sama ongelma kuin aiemmillakin Lazereilla.

Kromiosa irti ja rautasahan terällä hiukan sahaten.


Jäljelle jääneet rippeet piti hioa tasaiseksi.

Koesovitus

Koesovitus puskurin kanssa. Lamppua piti siirtää vielä hiukan taaksepäin, sillä maski ei mahtunut paikoilleen.

Ja valmis lopputulos. Kokonaisreferenssi tasan 100 ja valoa ihan pkeleesti


Vakaajan yhdystangot myös vaihtelin kun alkoi olemaan hiukan väljyyttä


Kilsoja on kertynyt, mutta ei ihan huolettomia sellaisia. Mittarissa nyt n.173tkm ja konehuoneesta on katsastuksen päästötestin jälkeen alkanut kuulua pieni sivuääni. Tai ei mikään ihan pienikään, hiukan aiheuttaa sydämentykytyksiä tuo ääni. Ääni kuuluu vain kaasu pohjassa vedättäessä/kun koneella on kuormaa esim. lähdetään nostamaan vauhtia 5 vaihteella reilusta 70km/h:sta jolloin kierroksia on jokunen 1700rpm, koneesta/konehuoneesta kuuluu kierrosten tahtiin nouseva nakuttava tai metallinen ääni. Ääni lakkaa aina kun kierroksia on n. 2500rpm. Välillä sama ilmenee jopa 3 ja 4-vaihteella, ei koskaan 1 ja 2-vaihteella.
Jos tehdään täyskiihdytys ja lähdetään kahlaamaan kaaviota läpi 1-vaihteelta asti niin ääntä ei ilmene ollenkaan. Myöskään paikallaan kierrättäessä ääntä ei ilmene, tyhjäkäynti, öljyn- tai polttoaineenkulutus ei ole muuttunut.
Hätätoimenpiteenä koneeseen on tehty Forte -huuhtelu jonka vaihdettu öljyt ja suodatin, sekä Complete Fuel System Cleaner, muttei mitään vaikutusta. Polttoainelaatua on myös vaihdeltu Nesteen Pro Dieselistä Nesteen normiDieseliin, sekä muiden asemien polttoaineisiin, mutta ei niilläkään vaikutusta ääneen. Tai no Nesteen Pro Dieselillä tyhjäkäynti kuulostaa kaikista näteimmältä. Polttoainelaatuja on yritetty vaihdella siksi, että ääni kuulostaa ihan siltä kuin kone naulaisi. Äänen ilmestymishetkellä tankissa oli Nesteen Pro Dieseliä.
Aiheesta löytyy hyvin hatarasti tietoa, mutta jotkut lähteet lottoavat venyneeseen ketjuun. Mutta tuohon en tämän kohdalla suostu uskomaan, koska ketjusarja on uusi. Myöskään ajoituksen lipsahdukselle en anna painoarvoa, sillä kaikki tuli kiristeltyä ohjearvojen mukaan ja miedosti ylikin. Skoopilla olen kuunnellut koko koneen läpi eri kierrosalueilla, mutta ei pienintäkään merkkiä äänen aiheuttajasta.
Kaikki mahdolliset paikat olen käynyt läpi resonanssien varalta, muttei vaikutusta. Itse heittäisin villin kortin hydraulisiin nostajiin tai heti turbon jälkeen olevaan katalysaattorin kuoriin, joka mahdollisesti aiheuttaisi "kaiun". Mutta tuo kaiku -asiakin on hieman niin ja näin.
Ja painotetaan vielä, että ääni alkoi katsastuksen päästötestin jälkeen, jossa konetta poljettiin punarajalle 6 kertaa (1 olisi riittänyt), kun päästömittari ei suostunut yhteistyöhön katsastusmiehen kanssa.