Ei ole kuin 15cm letkunpätkät suoraan koneen takaa tulipeltiin. Mutta voisihan tuota yrittää.. Ihan normaali vaahtomuovieriste?
Mainitsemassani sardiinirasiassa oli juurikin semmoinen pitkittäin halkaistu vaahtomuovieriste, jota käytetään vesiputkien päällä.
Tosin, jos on noin lyhyt väli, niin ei vaikuta mitään. Mittaa IR-mittarilla letkujen lämpötila pitkän maantielenkin jälkeen. Sitten käy heittämässä lenkki pykälää/kahta pienemmällä vaihteella ja mittaa uudestaan (jos letkuissa on ilmanippa tms. muovinen/metallinen liitin, siitä on hyvä mitata).
Jos lämpötila letkuissa on
merkittävästi korkeampi kierroksilla ajamisen jälkeen, on kenno joko tukossa tai sitten lämmitysjärjestelmän vedenkierto suunniteltu päin sitä itseään. Jos letkut taas jäävät haaleiksi (niiden pitäisi ihan selkeästi polttaa kättä, volvossa taitaa pyöriä siellä 70 asteen yläpuolella letkun pintalämpö), niin sama vika kuin yllä.
Mutta jos letkut ovat selkeästi kuumat (varsinkin mikäli molemmat), niin todennäköisesti kennon teho ei riitä.
Mutta täytyy muistaa, että kyseessä pikkudiisseli. Vaikka kannessa oleva lämpöanturi näyttäisi +80°C, niin veden kiertonopeus voi olla niin aneeminen, ettei lämpöä riitä sisälle. Yleensä jos tuommoisen tuomiopäivän taloudellisuusihmeen saa kovalla pakkasella poljettua termostaatin avautumislämpötilaan, niin sillä sekunnilla moottorin lämpö romahtaa kun termostaatti raottuu.

Volkkaripuolella olen nähnyt tapauksen, jossa oli haljennut syyläri heitetty 1.9 SDI Polosta roskiin ja vedetty vain suora letku ylhäältä alas koneen kylkeä pitkin. Tämä tehtiin marraskuussa ja vasta kesäkuun puolivälin tienoilla alkoi moottori olemaan "olosuhteisiin nähden liian lämmin", joten keulalle laitettiin jokin käsiin sattunut lämmityslaitteen kenno.
