Tätä meinasin kysyä että voisiko se olla noin pienestä vuodosta kyse kun mitä tuo oli tuossa.
Eli arvot
tyhjäkäynti; CO% 0,00 Hc 1 O22,4 ja CO2 13,5 lambda -
kierroksilla; CO% 0,00 HC 2 O22,3 ja CO2 13,7 lambda 1,121
Kun tämän tosiaan kääntää suomenkielelle:
CO (häkäarvo, nousee yleensä rikkaan seoksen, seoksenmuodostuksen ongelman ja/tai viallisen katalysaattorin/öljyvuodon takia) = 0.00% (erittäin hyvä, paremmaksi ei pääse, eli polttaa hyvin ja katti toimii).
Hc (hiilivedyt, eli pääasiassa palamatonta polttoainetta. Syynä voi olla sytytyksen ongelmat, seoksenmuodostuksen ongelmat tai viallinen lambda. Jokatapauksessa Hc kasvaa, kun pakoputkeen pääsee palamattomana polttoainetta) = 0001-0002, mikä on erittäin hyvä arvo sekin (rajat taitavat olla 80/100, en muista)
CO
2, eli hiilidioksidi, jota tulee ihan kaikesta hiilen palamisesta. Ihanteellinen lukema on 14.7, jolloin palotapahtuma on stoikiometrinen (lambda-1). Tälle ei ole raja-arvoja, mutta tuo 13.5-13.7 on lukema, jota on voinut laskea pieni putken vuoto (tällöin hiilidioksidin määrä suhteessa pakokaasun määrään tietenkin laskee).
Lambda muistaakseni 1.000 +/- 0.030. Tämä on puhtaasti "jäännöshappi" palokaasujen seassa. En tiedä mitenkä tuo päästömittari erottelee pelkän hapen (O
2, jolle raja taitaa olla 5%) ja tämän jäännöshapen. Jokatapauksessa pakoputken vuoto nostaa molemmat arvot ylös.
Sen tiedän, että tuo lambda-arvo on paljon tarkempi, jolloin on hyvinkin mahdollista, että pieni reikä pakoputken alkuosissa sekoittaa lambda-arvon, vaikka kaikki muut olisivat hyväksyttyjä. Itsellä oli 945:ssa nuppineulan pään kokoinen reikä ennen katalysaattoria ja lambda yli 1.030
Täten uskaltaisin lotota päästöjen olevan nyt ok. Semmonen kaksin puolin putkea sentin oleva hahlo on juuri "sopivankokoinen" vuoto, jotta tuo arvo nousee.
Epäselvä selitys, mutta tässä vielä kuva:
