Futurez  Kulkukoira

V70 T5 mk1 jakohihna

  • 7 Vastauksia
  • 3112 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hazukazu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
V70 T5 mk1 jakohihna
« : 30.09.2016, 11:26:38 »
Onkos näissä 142 vai 148 hampainen hihna? Ja leveys 23mm?
Auto on vuosimallia 97

Onkohan tämä sopiva setti?
http://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/11122626/26235/t7261

Ja kannattaako automaattikiristintä vaihtaa? Ajettu 350tkm eikä tietoa onko kiristintä koskaan vaihdettu.
Joku sanoi että kannattaa vaihtaa jos vuotaa. Mitä jos se myöhemmin alkaa vuotamaan niin onko se melkein heti hihna löysä vai pelittääkö se seuraavaan hihnaremppaan asti?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: V70 T5 mk1 jakohihna
« Vastaus #1 : 30.09.2016, 13:45:50 »
148 hammasta ja 23mm.
Ei sitä Aisinin hydraulipatruunaa tarvitse vaihtaa ellei ole vuotanut, etkä laita sitä vuotamaan liian nopealla tapin sisäänpuristuksella..
Varaa siihen aikaa isossa viilapenkissä ainakin 5-10 min, ei saa pakottaa sisään, sen jälkeen on entinen.

Siellä patruunan tapin ympärillä kuuluisi olla tuo muovistoppari joka laittamassasi linkissä myös näkyy, se valkoinen sivusta tappiin työnnettävä halkio, sen tarkoitus on estää hihnan hyppääminen jos kiristin pettää.
Kiristimen tappi ei pääse täysin sisään.
Mutta jos ei ole vuotoa ja varovasti puristelet sisään sen tapin, en ainakaan itse alkaisi vaihtamaan, kun ei siinä kilometrit niinkään tunnu mutta makuasia tietenkin.

Ps. Se 142 hampainen on gen2 moottorin hihna, siis sen jossa on jo sähköinen kaasuläppä+ suorasytytys+ muuta ikävää.
« Viimeksi muokattu: 30.09.2016, 13:48:04 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 T5 mk1 jakohihna
« Vastaus #2 : 30.09.2016, 14:17:00 »
Kiristimet on "ikuisia". Itselle on tullut vastaan 2-3 viallista. Nekin on tulleet esiin hihnanvaihdon yhteydessä kiristintä kasaan puristaessa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: V70 T5 mk1 jakohihna
« Vastaus #3 : 30.09.2016, 17:12:36 »
Kiristimet on "ikuisia". Itselle on tullut vastaan 2-3 viallista. Nekin on tulleet esiin hihnanvaihdon yhteydessä kiristintä kasaan puristaessa.

Itselläni on mennyt 2kpl rikki kun puristuksen aikana mennyt vinoon ja murtunut sieltä tapin vierestä.
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 T5 mk1 jakohihna
« Vastaus #4 : 30.09.2016, 17:44:10 »
No mutta ne ei ole luultavasti olleet rikki ennen puristamista. Kohdalle osuneet vialliset ovat olleet liian löysiä ja siitä huolimatta hihna pysynyt paikallaan. Ei ole muistikuvaa oliko muovikauluksessakaan merkkejä siitä, että kiristinrullan runko ois painanut päin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 617
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: V70 T5 mk1 jakohihna
« Vastaus #5 : 04.06.2024, 20:12:23 »
148 hammasta ja 23mm.
Ei sitä Aisinin hydraulipatruunaa tarvitse vaihtaa ellei ole vuotanut, etkä laita sitä vuotamaan liian nopealla tapin sisäänpuristuksella..
Varaa siihen aikaa isossa viilapenkissä ainakin 5-10 min, ei saa pakottaa sisään, sen jälkeen on entinen.

Siellä patruunan tapin ympärillä kuuluisi olla tuo muovistoppari joka laittamassasi linkissä myös näkyy, se valkoinen sivusta tappiin työnnettävä halkio, sen tarkoitus on estää hihnan hyppääminen jos kiristin pettää.
Kiristimen tappi ei pääse täysin sisään.
Mutta jos ei ole vuotoa ja varovasti puristelet sisään sen tapin, en ainakaan itse alkaisi vaihtamaan, kun ei siinä kilometrit niinkään tunnu mutta makuasia tietenkin.

Ps. Se 142 hampainen on gen2 moottorin hihna, siis sen jossa on jo sähköinen kaasuläppä+ suorasytytys+ muuta ikävää.
Tähän pitää sen verran korjata, että 142 hampainen ainakin 98 mallisessa, ja vielä jakajasytkä + vaijerikaasu.  ;D
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B20 + M40 -70 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: V70 T5 mk1 jakohihna
« Vastaus #6 : 04.06.2024, 21:44:32 »
Tähän pitää sen verran korjata, että 142 hampainen ainakin 98 mallisessa, ja vielä jakajasytkä + vaijerikaasu.  ;D
Voi olla hyvinkin. Niitä on molempia samoissa vuosimalleissa, moottorin numero ratkaisee.
148 on 1266127 moottorinumeroon asti ja 142 moottorinumerosta 1266128 alkaen.
Välillä 1997 01-2000 03.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 513
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 mk1 jakohihna
« Vastaus #7 : 04.06.2024, 22:08:53 »
Juu.
vm. 99 23x142.
Ei kyllä ole T5.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy