Heps!
Tähän asti on Eberi toiminut hienosti meidän V50:ssä.
Ongelmaksi on nyt kesän aikana ja sen jälkeen tullut akkujännite: kun manuaalisesti käyt laittamassa Eberin päälle, Eberi käynnistyy ja minuutti - kaksi käynnistyksestä Eberi sammuu ja teksti tulee ruutuun "Akkujännite alhainen, lämmitin pois päältä" (vaatii tosin avaimen pitämisen I -asennossa että tuon herjan saat ruutuun näkymään).
Akku on uusittu tämän vuoden tammikuussa. Akun vaihdon jälkeen, koko lopputalven Eberi toimi todella hienosti, ei ikinään mitään ongelmia, aina käynnistyi kun piti eikä sammunut itsekseen. Tarkoituksella ajoin töihinkin ja töistä kotiin "pitkän kautta" että auto lämpeni ja akku ehti lataantua, kuten nytkin kylmien tultua.
Nyt kesän aikana / jälkeen on tullut tuo akkuherja. Olen pitänyt autoa C-Tek 10:ssä aika-ajoin: joskus viikonlopun yli, joskus vain yön yli. Vain yhden ainoan kerran tänä kesänä kävi niin että C-Tek 10:in kiinniollessa auto heitti akkuherjat. Muutoin kun Eberiä on kokeillut niin se on aina toiminut aina kun C-Tekissä kiinni.
Aina kun Eberin automaattikäynnistys on päällä (eli tämä itsetehty Master ON-OFF kytkin on ON:lla
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=69830.0) niin Eberi kuitenkin käynnistyy auton kanssa yhtäaikaa, vaikka hetkeä aiemmin oli heittänyt herjat että "Akkujännite alhainen lämmitin pois päältä".
Kerran Eberi lähti auton kanssa keskellä päivää käyntiin viime viikolla, ja jätin sen manuaalikäynnistyksellä käyntiin ettei heti sammu, ja Eberi pysyi kiltisti päällä sen vajaa 20min, sammui vasta kun kävin sen manuaalisesti sammuttamassa.
Vikakoodit olen itse Vidalla lukenut, ja siellä ei ole mitään muuta vikakoodia kuin se että akkujännite olisi alhainen.
Tänään muutama minuutti Eberin itsesammumisen jälkeen mittasin akkujännitteen auton runkoa vasten, tulos 12,5 V. Kun käynnistin auton, latausjännite runkoa vasten mitattuna oli 14,6 - 14,7 V. Eli mielestäni latauspuoli on OK, mutta vähän hämää tuo 12,5 V: en havainnut mitata ko. jännitettä kun Eberin laitoin manuaalisesti päälle, että miten alas se nytkähtää.
Autolla juuri eilen sunnuntaina ajettu yli 110km putkeen, ja illalla vähän pätkäajoa (kauppaan ja takasin, yht 6km), joten en nyt tahdo uskoa että yksi 6km pätkä kuluttaa auton akkua niin paljon että se syö sen mitä auto on ehtinyt ladata 110km matkalla.
Soitin tänään akkufirmaan josta olin akkuni ostanut. Meinasi että nyt on autossa itsessään vika, he on niin paljon myyneet tuota akkua, eikä niitä ole takaisin tullut. Meinaavat että käytännössä olisi autossa vika, että se purkaa akkua jonnekin.
Ideoita...? Pitääkö V50 viedä autosähkömiehelle...?