Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 D5 vm -07 jakohihna hyppäsi yhden hampaan..meniköhän mitä hajalle?

  • 10 Vastauksia
  • 9602 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AeroFinn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Tervehdys gurut,

Vävypoika lainasi autoani (-07 diesel D5 automaatti V70, ajettu 465000) ja tempaisi automaatin manuelipuolelta pari pykälää liian pienen vaihteen. Seurauksena oli, että kierrokset kiekaisivat ja sitten moottori ei enää käynytkään normaalisti, vaan "humpsutti".. :-[

Noh, hinattiin pajalle: pikainen selvitys oli, että jako oli hypännyt yhden hampaan verran pois paikoiltaan!!

Pajalla laittoivat jaon kohdilleen, ja nyt moottori käy tasaisesti ja tehot tallella jne. Veto hyvä moottoriteillä ja ei värinöitä millään kierrosalueella. Ei mielestäni mitään sivuääniäkään.

Onkohan voinut kuitenkin saada venttiilit tai nostajat tuossa siipeensä? Siis tosiaan yhden hampaan meni jako pois paikaltaan eli onkohan voinut männät ja venttiilit kolista toisiinsa? Tai onkohan jotain muuta voinut käydä? Mitä pitäis tsekata vielä?

Maalaisjärjellä tuli mieleen, että pitäneeköhän ainakin jakohihna vaihtaa; on ihan ehjän näköinen eli ei pykämiä tai hampaita kyllä puutu..

Olis tosi hienoa, jos joku kokeneempi / alan ammattilainen ottais kantaa näihin kyssäreihin! Kiitos etukäteen..
« Viimeksi muokattu: 22.10.2016, 19:40:06 kirjoittanut AeroFinn »

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
En tiedä ulottaako d5 männät venttiileihin muutaman asteen heiton myötä, mutta ei paljoa puuttune? Jos ylettää niin kannen irroitus on edessä vaikka kone tuntuiskin toimivan.

Hihna nyt ainakin uusiksi ja myös kiristin kun ei ole hirmu kallis remppa. Itse varmaan testauttaisin myös ohivuodon varmuuden vuoksi. Vähän vuotavaa venttiiliä ei välttämättä heti ajossa huomaa.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Onko tosiaan niin että automaatti antaa vaihdon tapahtua jos pyytää liian pientä vaihdetta?
Omani ei ainakaan kovin helposti sitä tee.
Venttiilit on mäntiin nähden suorassa joten ne ei ota kipeää kovin helposti.
Jos haluaa varmistaa että autolla voi lähteä pidemmälle reissulle, ehkä olisi hyvä aukaista venttiili koppa ja tarkistaa keinuvivut ja hydrauliset nostajat ja niiden pesät ettei ole murtumia.

Olis tosi hienoa, jos joku kokeneempi / alan ammattilainen ottais kantaa näihin kyssäreihin!
Minussa ehkä ensimmäinen täyttyy aavistuksen jälkimmäinen ei ollenkaan

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Minussa ehkä ensimmäinen täyttyy aavistuksen jälkimmäinen ei ollenkaan
Ammattitaitoasiaan en kommentoi... mutta maalaisjärki sanoo, että jos kone käy ja kukkuu hyvin noilla kilometreillä, niin antaa mennä vaan. Korjaa sitten, kun alkaa olla vikaa käynnissä. Sekin on edessä jossain vaiheessa... ;)
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Ammattitaitoasiaan en kommentoi... mutta maalaisjärki sanoo, että jos kone käy ja kukkuu hyvin noilla kilometreillä, niin antaa mennä vaan. Korjaa sitten, kun alkaa olla vikaa käynnissä. Sekin on edessä jossain vaiheessa... ;)

Tuo on kyllä totta. Näiden veteraanien kanssa kun alkaa ennakoivaa huoltoa liiaksi harrastamaan niin rahanmeno ei ihan heti lopu. Ja siksihän me näillä ajamme että sitä rahaa ei autoiluun juurikaan menisi :) Tai ainakin itsellä on noin.

Ps. En ymmärrä miksi sitä keppiä pitää ylipäänsä hämmentää. Se geartronicin manuaalipuolihan on koomisen hidas. Karstanpoltossa käytän manuaalipuolta mutta muuten en koskaan.
« Viimeksi muokattu: 22.10.2016, 22:08:09 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa AeroFinn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Kiitos kaikille vinkeistä!

Pitänee ottaa venakopan kansi auki vielä. Ehkä tosiaan noi ohivuodotkin vois mitata? Tosin voihan ohivuotoa olla noilla kilometreillä jo ihan männän ja sylinterin välistäkin. Siis kun en mekaanikko niin eikö ohivuodolla mitata nimen omaan männän ohivuotoa sylinterin seinämän ja männän välistä? Nythän ei todennäköistä, että mäntä tai mäännänrengas olis saanut siipeensä?

Eli miten toi mittaus menee jos joku venttiili olis jäänyt vuotamaan? Nythän jos ottanut siipeensä niin varmaankin juuri venttiili tai nostajat tms.

Mitä tulee ton kepin vatkaamiseen: ei tosiaan mitään järkeä vatkata ja vävypoika oli kyllä lievästi sanoen hämillään, että "miksi, oi miksi menin vatkaamaan.."  ::)


Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Kiitos kaikille vinkeistä!

Pitänee ottaa venakopan kansi auki vielä. Ehkä tosiaan noi ohivuodotkin vois mitata? Tosin voihan ohivuotoa olla noilla kilometreillä jo ihan männän ja sylinterin välistäkin. Siis kun en mekaanikko niin eikö ohivuodolla mitata nimen omaan männän ohivuotoa sylinterin seinämän ja männän välistä? Nythän ei todennäköistä, että mäntä tai mäännänrengas olis saanut siipeensä?

Eli miten toi mittaus menee jos joku venttiili olis jäänyt vuotamaan? Nythän jos ottanut siipeensä niin varmaankin juuri venttiili tai nostajat tms.

Mitä tulee ton kepin vatkaamiseen: ei tosiaan mitään järkeä vatkata ja vävypoika oli kyllä lievästi sanoen hämillään, että "miksi, oi miksi menin vatkaamaan.."  ::)

Ohivuotomittauksessa sylinteri paineistetaan ja seurataan katoaako paine sieltä. Painehan voi sieltä paeta alakertaan, imusarjaan tai pakopuolelle. Jos vuotaa liikaa niin stetoskoopilla kuunnellen mihin päin suhisee. Merkkiliike ei välttämättä ole paras paikka tuolle mittaukselle, jossain hyvässä koneistamossa on varmaan paras ammattitaito.

Venttiili siinä tosiaan siipeensä on saanut jos jotain kontakia on ollut.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa AeroFinn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Ohivuotomittauksessa sylinteri paineistetaan ja seurataan katoaako paine sieltä. Painehan voi sieltä paeta alakertaan, imusarjaan tai pakopuolelle. Jos vuotaa liikaa niin stetoskoopilla kuunnellen mihin päin suhisee. Merkkiliike ei välttämättä ole paras paikka tuolle mittaukselle, jossain hyvässä koneistamossa on varmaan paras ammattitaito.

Venttiili siinä tosiaan siipeensä on saanut jos jotain kontakia on ollut.

Ok tämä selvensi!

Pitänee nyt edetä näillä askelmerkeillä mitä tullut näissä vastauksissa!

Kiitis vielä kerran kaikille

-Artto

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Eikö korjauksen tehnyt paja osannut sanoa asiaan mitään? Siis että onko näissä vaaran paikka jos yhden hampaan verran hyppää. Jostainhan tuo tieto pitäisi löytyä. Vaikkapa soittamalla osaavaan Volvo korjaamoon. Enempi oisin huolissani siitä että onko siellä jakopääosastolla kaikki kunnossa kun noin ylipäänsä pääsi käymään. Geartronic kun tosiaan laiskasti venyttäen hoitaa ne vaihdot ja näitä on myyty paljon manuaalinakin
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Venttiili siinä tosiaan siipeensä on saanut jos jotain kontakia on ollut.
Venttiili ei välttämättä vaurioidu koska on mäntään nähden suorassa. Jos olisi aavistuksen vinossa niin silloin venttiili lautanen vääntyy männän osuessa.
Eli jos mäntä osuu D5 moottorissa venttiiliin niin vauriot on mahdollisesti keinuvivuissa, nokka-akselissa ja tai hydraulisten nostajien pesissä jotka saattavat olla murtuneet.
Ilmeisesti AeroFinnillä käynyt sen verran hyvä tuuri, että jako on mennyt sekaisin niin vähän tai niin päin jolloin venttiili sulkeutuu liian aikaisin ja ettei mäntä ei ole iskenyt venttiiliin sellaisella voimalla että on hajottanut jotain. Voi olla ettei mäntä ole osunut ollenkaan venttiiliin.
Palotila on todella minimaalinen D5 moottorissa.

Nostimien pesästä kuva mihin murtuma voi tulla.

Poissa AeroFinn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Venttiili ei välttämättä vaurioidu koska on mäntään nähden suorassa. Jos olisi aavistuksen vinossa niin silloin venttiili lautanen vääntyy männän osuessa.
Eli jos mäntä osuu D5 moottorissa venttiiliin niin vauriot on mahdollisesti keinuvivuissa, nokka-akselissa ja tai hydraulisten nostajien pesissä jotka saattavat olla murtuneet.
Ilmeisesti AeroFinnillä käynyt sen verran hyvä tuuri, että jako on mennyt sekaisin niin vähän tai niin päin jolloin venttiili sulkeutuu liian aikaisin ja ettei mäntä ei ole iskenyt venttiiliin sellaisella voimalla että on hajottanut jotain. Voi olla ettei mäntä ole osunut ollenkaan venttiiliin.
Palotila on todella minimaalinen D5 moottorissa.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Nostimien pesästä kuva mihin murtuma voi tulla.

Kiitos tästä kuvasta!

Todella hyvä, en vielä ehtinyt tutkimaan..


 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron