144 vaihtui eilen maanantaina alkuperäiseen 1983 vuosimallin 240 turboon. Moottorina B19ET ja jatkeena M46 vaihteisto. Ulkoa perus harmaa ja sisältä tumman sininen. Varusteita löytyy jokunen, sähköikkunat x4, veivikattoluukku, keskuslukko ja vetokoukku. Kohtuu karvalakkimalli siis kyseessä. Sisältä tosi siisti, ainoat viat on halkeillut kojelaudan päällinen ja apukuskin ovipahvissa nahka rullalla. Ulkoa ei kovin kaksinen, ovien alareunat ja pyöränkaaret maalattu vannehopealla ja virgot tuhrittu valkoisiksi. Konehuone siisti, ei pahempia öljyvuotoja tai räpellyksiä. Kori on ikäisekseen siisti, muutama paikka hitsattu pohjaan mutta muuten koskematon ja kovapeltinen (mittarissa 283 tuhatta). Takakaaret ja ovet täytyy tulevaisuudessa siistiä/vaihtaa (kelpaavat leimalle muttei museomiehelle). Muutamia vikoja toki löytyy: kytkimen painelaakeri huutaa, ykköspytyn pakotiiviste tohjona ja kuskinpuolella helman ja varapyöräkotelon liitoskohdassa reikä.
Ajoin auton tänään nosturille ja huomenna tiputellaan vaihdelaatikko pois painelaakerin vaihtoa varten. Pakosarjan tiivisteitä löytyykin ennestään ja vaihdan sen lähiaikoina. Vanteisiin roiskasen jossain välissä vannehopeat päälle ja kylkiin haen värikoodin kanssa paukkumaalia niin saa autosta suurinpiirtein yksivärisen. Maalatan sitten kunnolla kun on kaaret ja ovet fiksattu.
Auto on leimattu viimeksi 2006 syyskuussa ja poistettu liikennekäytöstä 2007 marraskuussa jonka jälkeen se on seissyt tallissa viime kevääseen asti. Syyskuun alussa olisi ajatus käydä näyttämässä konttorilla, josko saisi auton virallisesti pitkästä aikaa liikenteeseen (siirretty ajamalla Jokioisille Valkeakoskelta ja heinäkuussa käyty Jurvassa tarrakilvillä). Kuvia lisäilen huomenna ja jatketaan kertomusta kun jotain kerrottavaa muistuu mieleen.
Tuossa vielä yksi kännykkäkamerakuva maanantailta:
